آخرین اخبار سیاست خارجی

پسر حمید نوری،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

پسر حمید نوری بازداشت شد

پسر حمید نوری در سوئد بازداشت شد. به گزارش دیده بان ایران، عطیه نوری، دختر حمید نوری شهروند بازداشت شده توسط سوئد از بازداشت برادرش (مجید نوری) توسط پلیس این کشور خبر…

واکنش‌ها به تصمیم روسیه برای خروج از سوریه/ اختلاف اعضای شورای امنیت بر سر ایران



 کیوسک بین المللی

بازتاب خروج نیروهای روسیه از سوریه، گزارش وزیر دفاع روسیه از عملکرد نیروهای نظامی این کشور در عملیات سوریه، اظهارات نماینده روسیه در سازمان ملل درباره تصمیم اخیر پوتین، ارزیابی یک سناتور ارشد آمریکایی از تصمیم روسیه به خروج از سوریه، بازتاب جلسه روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل درباره ایران و اظهارنظر فدریکا موگرینی درباره آزمایش موشکی ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، واکنش ها به اعلام تصمیم روسیه برای خروج از سوریه و بازتاب های این تصمیم، مهمترین موضوعی است که از شب گذشته تاکنون مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. روزنامه «تلگراف» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و در خطی خبری که در میان دیگر مطبوعات غربی نیز کم و بیش مشابه است، می نویسد اگر خروج نیروهای روسیه از سوریه اجرا شود، می تواند نشانه ای از صادق بودن روسیه در این زمینه باشد که خواستار پایان مناقشه و درگیری در سوریه است. به نوشته این روزنامه، تحلیلگران می گویند اگر این موضوع منجر به پایان یافتن حملات هوایی روسیه علیه مخالفان بشار اسد نشود، معنای زیادی نخواهد داشت. در این مطلب اشاره شده که اعلام خروج بخش مهمی از نیروهای روسی از سوریه توسط پوتین، همزمان با آغاز دور جدید مذاکرات صلح سوریه در ژنو صورت گرفت.

*****

همزمان با اعلام این تصمیم، وزیر دفاع روسیه گزارشی از عملکرد نیروهای این کشور در عملیات ماه های اخیر خود در سوریه ارائه کرده است. بر اساس گزارش «راشا تودی»، سرگئی شویگو اعلام کرد ارتش روسیه بیش از 2 هزار تروریست، از جمله 17 فرمانده آنها را در سوریه به هلاکت رسانده است. وی افزود: «نیروهای سوریه نیز با پشتیبانی نیروی هوایی روسیه از آغاز عملیات در سوریه توانسته اند، 400 شهر و روستا را آزاد کنند و کنترل دوباره بیش از 10 هزار کیلومتر از خاک این کشور را به دست گیرند». وزیر دفاع روسیه همچنین گفت: «نیروی هوایی روسیه همچنین در چارچوب عملیات در سوریه که از تاریخ 30 سپتامبر سال 2015 آغاز شد، بیش از 9 هزار سورتی پرواز داشته است». شویگو اشاره کرد که نیروهای روسی در این مدت توانستند جلوی قاچاق نفت توسط تروریست ها را بگیرند و در برخی مناطق آنها را به طور کامل نابود کنند.

*****

از سوی دیگر، نماینده روسیه در سازمان ملل در اظهاراتی درباره تصمیم اخیر رئیس حمهور این کشور گفته کاهش حضور نظامی روسیه در سوریه، به حل و فصل سیاسی بحران این کشور کمک خواهد کرد. به نوشته «النشره»، ویتالی چورکین اظهار داشت عقب نشینی نظامی روسیه از سوریه به حل و فصل سیاسی درگیری ها کمک خواهد کرد. وی در این زمینه تأکید کرد: «مسئله مربوط به تشدید تلاش های ما برای دستیابی به راه حلی سیاسی در سوریه است». این اظهارات در شرایطی مطرح می شود که خود پوتین نیز گفته عملیات نظامی روسیه تا حد زیادی به اهداف خود رسید، اما دو پایگاه روسیه در حمیم و طرطوس به کار خود ادامه خواهند داد. گفته می شود تصمیم رئیس جمهور روسیه برای خروج نیروها، برای مقامات ارشد خود این کشور نیز تا حدی غیرمنتظره بوده است.

*****

اما در سویی دیگر از جهان، یکی از سناتورهای ارشد آمریکایی گفته تصمیم روسیه برای خارج کردن نیروهایش از سوریه، به معنای پیروزی این کشور در مقابل آمریکا است. به نوشته «دیلی کالر»، جان مک کین، رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا ضمن انتقاد از سیاست های دولت باراک اوباما در سوریه گفت تصمیم روسیه نه تنها گامی به سوی صلح نیست، بلکه شکست سیاست‌‌های اوباما در منطقه را نشان می‌دهد. به گفته این سناتور آمریکایی، تصمیم ولادیمیر پوتین نشان می‌دهد که این کشور خودش را برنده میدان سوریه می‌داند. وی در ادامه اظهارات خود مدعی شد تصمیم روسیه نشان می‌دهد مسکو فکر می‌کند به اندازه کافی از معارضان نظام سوریه را کشته که بقای آن را تضمین کند. مک کین همچنین گفت: «بیانیه رسمی پوتین برای اعلام این تصمیم، علامتی از این اعتقاد است که ارتش سوریه به آنچه قصدش را داشته، رسیده است».

*****

در میان دیگر موضوعات، جلسه روز گذشته شورای امنیت برای بررسی موضوع آزمایش موشکی اخیر ایران و موضع گیری های انجام گرفته پس از این جلسه نیز مورد توجه مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در گزارشی از جلسه مذکور می نویسد آمریکا روز دوشنبه تأکید کرد اقدام هفته گذشته ایران در آزمایش دو فروند موشک بالیستیک، نقض قطعنامه سازمان ملل متحد است؛ اما روسیه اعلام کرد پرتاب این موشک ها، نقض قطعنامه سازمان ملل متحد نبوده است. ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل، در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «مسکو درباره اینکه این موشک ها می تواند کلاهک هسته ای حمل کند، هیچ اطلاعی ندارد و بر این اساس، هیچ گونه نقض قطعنامه سازمان ملل متحد صورت نگرفته است». در مقابل، نماینده آمریکا مدعی شد این کشور اطلاعاتی را فاش خواهد کرد تا نشان دهد فناوری که ایران استفاده کرده، ذاتاً قادر به حمل کلاهک هسته ای است و بنابراین نقض قطعنامه 2231 سازمان ملل متحد به شمار می رود.

*****

در نهایت، خبرگزاری فرانسه اظهارات مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را درباره این موضوع بازتاب داده که تأکید کرده آزمایش موشکی ایران، نقض توافق هسته ای نبوده است. فدریکا موگرینی اعلام کرد آزمایش های موشکی بالستیک اخیر ایران ناقض توافق هسته ای این کشور نیست و اتحادیه اروپا در این مرحله تحریم هایی را مد نظر قرار نمی دهد. با این حال، وی هشدار داد آزمایش های موشکی هفته گذشته، ممکن است تنش ها را در یک منطقه ناآرام افزایش دهد. موگرینی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: «اگر نقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد وجود داشته باشد، این مسئله باید در نهادهای مناسب سازمان ملل متحد و نه ضرورتاً در شورای امور خارجی اتحادیه اروپا، مورد بحث قرار گیرد».

 

 اخبار سیاست  خارجی  -  تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------