آخرین اخبار سیاست خارجی

پسر حمید نوری،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

پسر حمید نوری بازداشت شد

پسر حمید نوری در سوئد بازداشت شد. به گزارش دیده بان ایران، عطیه نوری، دختر حمید نوری شهروند بازداشت شده توسط سوئد از بازداشت برادرش (مجید نوری) توسط پلیس این کشور خبر…

تکذیب خروج نیروهای حزب‌الله از سوریه/ سرنوشت «برجام» در دولت بعدی آمریکا



 کیوسک بین المللی

توضیحات سخنگوی کرملین درباره خروج نیروهای روس از سوریه، تصمیم جان کری برای سفر به مسکو و گفت‌و‌گو درباره سوریه، ادامه روند مذاکرات صلح سوریه در ژنو، تکذیب خبر خروج نیروهای حزب الله از سوریه، انتقاد از سیاست عربستان و متحدانش در منطقه و سرنوشت برجام در دوره رئیس جمهور بعدی آمریکا، از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، با وجود گذشت بیش از ۲۴ ساعت از اعلام تصمیم روسیه برای خروج نیرو‌هایش از سوریه، همچنان بخش عمده مطالب مطبوعات و رسانه‌های بین المللی به این موضوع اختصاص دارد. پایگاه خبری «النشره» اظهارات جدید سخنگوی کاخ کرملین را در این زمینه بازتاب داده که کاهش حضور نظامی کشورش در سوریه را به نفع مذاکرات صلح سوریه دانسته و تأکید کرده، مسأله کنار رفتن بشار اسد، رئیس جمهور سوریه از قدرت در مذاکرات مطرح نیست. دیمیتری پسکوف در کنفرانسی مطبوعاتی تصریح کرده: «کاهش حضور نظامی روسیه در سوریه به نفع روند مذاکرات بین نظام سوریه و معارضان خواهد بود». وی همچنین گفته: «شمار پروازهای جنگنده‌های روس در پی توقف اقدامات جنگی کاهش یافته و لذا باقی ماندن جنگنده‌های بیشتر در سوریه معنی ندارد». پسکوف افزوده، گزارش‌های افسران نظامی روس در سوریه در گرفتن تصمیم کاهش شمار نیرو‌ها در آنجا دخیل بود.

*****

در همین حال، خبرگزاری «اسپوتنیک» از تصمیم وزیر خارجه آمریکا برای سفر به مسکو جهت گفت‌و‌گو درباره صلح سوریه خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد، به منظور گفت‌و‌گو با رئیس جمهوری و وزیر خارجه روسیه درباره روند صلح سوریه، به مسکو سفر می‌کند. وی گفت: «هفته آینده به مسکو سفر می‌کنم تا با ولادیمیر پوتین و سرگئی لاوروف درباره چگونگی انجام اقدامی موثر در پیشبرد این روند سیاسی و تلاش برای بهره بردن از این مقطع گفت‌و‌گو کنم». این در حالی است که دور تازه مذاکرات صلح سوریه، روز دوشنبه در ژنو سوئیس آغاز شد. نمایندگانی از گروه‌های مخالف و فرستادگان دولت سوریه در این مذاکرات شرکت دارند. در حال حاضر، یکی از بحث‌های مهم، تأثیر خروج نیروهای روس از سوریه بر روند این مذاکرات است.

*****

در همین راستا، شبکه خبری «المیادین» گزارشی از روند مذاکرات ژنو را به نقل از نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، استفان دی میستورا پس از مذاکره شب گذشته خود با هیأت معارضان سوری در ژنو، اعلام کرد که با این هیأت درباره مرحله انتقالی قدرت در سوریه به بحث و تبادل نظر پرداخته است. وی با بیان اینکه مذاکرات ژنو روز چهارشنبه (امروز) نیز ادامه خواهد یافت، اظهار داشت: «سازمان ملل برای نزدیک کردن طرف‌های درگیری در سوریه تلاش می‌کند و به دیدارهای جداگانه با مذاکره کنندگان دو طرف ادامه خواهیم داد». دی میستورا اعلام کرد، در دیدار با معارضان سوریه درباره کمک‌های انسان دوستانه و تضمین رسیدن این کمک‎‌ها به مناطق مورد نظر در سوریه نیز بحث و گفت‌وگو شده است.

*****

در مطلبی دیگر درباره سوریه، روزنامه «الاخبار» خبر خروج نیروهای نظامی حزب الله لبنان از سوریه را تکذیب کرده است. به نوشته این روزنامه، واحد رسانه جنگ مقاومت اسلامی لبنان، با صدور بیانیه‌ای، شایعه عقب نشینی رزمندگان مقاومت از سوریه را بعد از تصمیم ولادیمیرپوتین رئیس جمهور روسیه برای کاهش تعداد نیروهای نظامی این کشور وآماده شدن گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره برای هجومی بزرگ در سوریه در ۴۸ ساعت آینده، تکذیب کرد. واحد مذکور اعلام کرده: «این شایعات هیچ ارتباطی با واقعیت ندارند و در چارچوب یک جنگ روانی مستمر اما شکست خورده قرار دارد. برخی خبرگزاری‌های خارجی و رسانه‌های عربی با هماهنگی گروه‌های تروریستی این گونه شایعه‌ها را ترویج می‌کنند. حرف آخر در میدان سوریه زده می‌شود که هر روز شاهد پیشروی ارتش سوریه و همپیمانان آن و نابودی گروه‌های تروریستی و سردرگمی و آشفتگی خاطر حامیان مالی و تسلیحاتی آن‌ها هستیم».

*****

در میان دیگر مطالب، روزنامه لبنانی «السفیر» در مطلبی تند، عربستان سعودی و کشورهای عربی متحد آن را به دلیل اقداماتشان در سطح منطقه مورد انتقاد قرار داده است. این روزنامه می‌نویسد، عربستان و سران عرب دنباله رو آن در حالی دم از عربیت و اسلام می‌زنند که در برابر یمن، عراق و سوریه قد علم کرده و غیرت عربی آنان در کنار اسرائیل و علیه ایران نمود پیدا یافته است، حال آنکه سال هاست حاکمان سیاسی ورشکسته و بسیاری از احزاب و سازمان‌ها به نام اسلام و مذهب از در جنگ با عربیت وارد شدند و قضیه فلسطین را عمدا به فراموشی سپردند. نسل جدید امیران و شیوخ در دامان سرویس‌های جاسوسی (انگلیس سپس آمریکا) پرورش یافته و این طور به آنان القا شد که عربیت تنها عاملی است که آنان را در معرض تهدید قرار می‌دهد.

*****

در ‌‌نهایت، در مطلبی مربوط به ایران، روزنامه «وال استریت ژورنال» به موضوع سرنوشت توافق هسته‌ای ایران در دوره رئیس جمهور بعدی آمریکا پرداخته و می‌نویسد، دولت بعدی آمریکا می‌تواند با داشتن کنگره‌ای همسو با دولت، تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کرده و توافق هسته‌ای را به آرامی نابود کند. توافق هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ از لحاظ فنی، توافقی بین‌المللی و نه تعهدی الزام‌آور است؛ به همین سبب، رئیس‌جمهور جدید آمریکا در روز اول شروع به کار می‌تواند آن را باطل کند. اما این روزنامه با اشاره به اینکه کشورهای شریک آمریکا در برجام، در صورت ابطال آن انگیزه‌ای برای از سرگیری تحریم‌ها علیه ایران نخواهند داشت، می‌نویسد: «رئیس‌جمهور جدیدی که به دنبال ابطال برجام است، با بد‌ترین گزینه‌ها مواجه خواهد شد: ازسرگیری برنامه هسته‌ای ایران و نداشتن متحدان لازم برای متوقف کردن آن از طریق تحریم یا دیپلماسی».

 

 اخبار  سیاست  خا جی  -  تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------