آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

موضع آمریکا درباره فدرالی شدن سوریه/ طرح نمایندگان آمریکایی برای تحریم ایران



 کیوسک بین المللی

تأکید مقام سازمان ملل بر ضرورت حفظ یکپارچگی سوریه، موضع گیری وزارت خارجه آمریکا درباره طرح فدرالی شدن سوریه، ادعای نزدیک بودن پایان تجاوز نظامی عربستان به یمن، تلاش نمایندگان کنگره آمریکا برای تحریم ایران، استدلال در رد نقض قطعنامه سازمان ملل توسط ایران و هشدار ترامپ درباره رقابت های انتخاباتی آمریکا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، امروز نیز بخش مهمی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی به موضوعات مربوط به سوریه اختصاص دارد. در این میان، در پی مطرح شدن بحث هایی درباره احتمالی فدرالی شدن سوریه، شبکه خبری «الاخباریه» با انتشار گزارشی به نقل از یک مقام سازمان ملل، از تأکید همه طرف های سوری بر ضرورت حفظ یکپارچگی این کشور خبر داده است. رمزی عزالدین، معاون نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، اظهار داشته: «تمام سوری‌هایی که من با آن‌ها گفتگو کرده‌ام بر وحدت و یکپارچگی خاک سوریه تاکید دارند. این مسئله‌ای قطعی و روشن است و هیچ بحثی در آن نیست... ما در چارچوب منشور سازمان ملل و قطعنامه‌های این سازمان عمل می‌کنیم که بر وحدت و یکپارچگی خاک سوریه تاکید دارد. این موضع روشن و قاطع ما است که هیچ ابهامی هم در آن نیست».

از سوی دیگر، وزارت خارجه آمریکا نیز طرح های کنونی مربوط به فدرالی شدن سوریه را رد کرده است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، سخنگوی وزارت امورخارجه امریکا گفته واشنگتن هیچ منطقه خود گردان یا خودمختار در سوریه را به رسمیت نخواهد شناخت. مارک تونر این سخنان را در پاسخ به سوالی درباره تصمیم کردهای سوریه برای اعلام یک سیستم فدرال در شمال این کشور بیان کرده است. وی همچنین درباره سفر وزیر خارجه آمریکا به روسیه گفت  کری روز چهارشنبه پیش از سفر آتی‌اش به مسکو، با همتای روس خود تلفنی گفت‌و‌گو کرده است. وی اظهار داشت: «انتظار می‌رود که در این تماس، درباره مناقشه پنج ساله سوریه و موضوع ترک مخاصمه در این کشور گفت‌و‌گو کرده باشد».

اما در مطلبی مربوط به یمن، سخنگوی ائتلاف منطقه ای تحت رهبری عربستان، از نزدیک بودن پایان عملیات این ائتلاف در یمن خبر داده است. به نوشته خبرگزاری فرانسه، سخنگوی ائتلاف سعودی با این ادعا که ریاض نمی‌خواهد یمن به لیبی دوم تبدیل شود، گفته عملیات نظامی در یمن رو به پایان است. احمد عسیری همچنین مدعی شده برای اینکه یمن به لیبی دوم تبدیل نشود، نیازمند حمایت در بلند مدت است. وی گفته: «نبرد‌ها در طول مرزهای عربستان و یمن بعد از تلاشهای میانجیگری که هفته گذشته صورت گرفت، تقریباً تمام شده است و ما هم اکنون خود را در پایان مرحله نبردهای بزرگ می‌بینیم». وی گفته ریاض نمی‌خواهد کاری را که غرب در لیبی انجام داد، انجام دهد و یمن را به لیبی دوم تبدیل کند.

در میان مطالب مربوط به ایران، سایت «المانیتور» از تلاش برخی نمایندگان کنگره آمریکا برای تصویب یک طرح تحریمی علیه ایران خبر داده است. به نوشته این سایت، نمایندگان کنگره آمریکا در حال بررسی طرح‌هایی برای جلوگیری از فروش سلاح‌های متعارف به ایران هستند. با آنکه موضوع آزمایش موشکی ایران در روزهای گذشته بیشتر در مدار توجه قرار گرفته، اعضای کنگره آمریکا از تصمیم روسیه برای فروش جنگنده‌های سوخو ۳۰ یا بالگردهای نظامی به ایران هم خشمگین هستند. باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا گفته قانونگذاران آمریکا تمام تلاششان را برای جلوگیری از فروش جنگنده‌های سوخو ۳۰ روسیه به ایران به کار خواهند گرفت. باب کورکر با بن کاردین، نماینده دموکرات سنا و سایر قانونگذاران آمریکا برای ارائه بسته‌ای قانونی جهت تحریم ایران همکاری می‌کند؛ اما تعداد اندکی از این قانونگذاران از مقابله با فروش سلاح‌های متعارف به ایران حمایت کرده‌اند.

در همین حال، نشریه «فارن پالیسی» با انتشار مطلبی در سایت خود استدلال کرده که آزمایش موشکی اخیر ایران، نقض قطعنامه سازمان ملل نبوده است. نویسنده این مطلب با اشاره به اظهارات برخی مقامات آمریکایی که آزمایش موشکی ایران را نقض قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌دانند، استدلال کرده که اقدام ایران ناقض این سند بین‌المللی نبوده است. در واقع، آنچه در قطعنامه جدید آمده، نه از لحاظ حقوقی الزام‌آور محسوب می‌شود و نه به اندازه قطعنامه‌های قبلی فعالیت‌های ایران را محدود می‌کند. قطعنامه ۲۲۳۱ راه فرار مناسب را در اختیار ایران برای ساخت موشک‌های میان برد و دور برد، بدون به مخاطره انداختن خواست شورای امنیت را فراهم می‌کند. ضمن اینکه این قطعنامه، تلاش‌ها برای تعیین اینکه کدام موشک‌ها قادر به حمل کلاهک هسته‌ای هستند را هم با دشواری مواجه می‌کند.

در نهایت، در مطلبی مربوط به رقابت های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، «سی ان ان» اظهارات دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز جمهوری خواهان در این رقابت ها را بازتاب داده که هشدار داد اگر با نامزدی نهایی وی برای انتخابات ریاست جمهوری مخالفت شود، احتمال وقوع «شورش» در این کشور وجود دارد. وی درباره کسب هیئت‌های نمایندگی لازم برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ابراز اطمینان کرد و گفته در صورتی که از حضورش در انتخابات ریاست جمهوری جلوگیری شود، «شورش به پا می‌شود». ترامپ اظهار داشته: «فکر نمی‌کنم بتوانند بگویند که ما این (فرصت) را به دست نمی‌آوریم. فکر می‌کنم در این صورت شورش به پا شود... من نماینده میلیون‌ها تن از مردم هستم».

 

 اخبار  سیاست  خارجی  -  تابناک    

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------