آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

بازتاب آزادسازی «تدمر» سوریه از اشغال داعش/ ادعاهای وزیر خارجه سعودی علیه ایران



کیوسک بین المللی

اظهارات بشار اسد پس از آزادی تدمر سوریه و مواضع بان کی مون و پوتین درباره این موضوع، بروز درگیری میان گروه های معارض سوری تحت حمایت آمریکا، مشخص شدن مسئول انفجار تروریستی دیروز پاکستان، ادعاهای وزیر خارجه عربستان سعودی علیه ایران و دیدگاه مصر درباره «تروریستی» خواندن حزب الله، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، اعلام خبر آزادسازی پالمیرا (تدمر) سوریه از دست داعش، یکی از مهمترین موضوعاتی است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. شبکه «الاخباریه» سوریه در گزارشی به واکنش بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به این موضوع پرداخت و اشاره کرد که اسد در دیدار با یک هیئت پارلمانی فرانسوی در دمشق گفته آزادسازی شهر تدمر، درست بودن راهبرد ارتش سوریه و متحدانش در مبارزه با تروریسم را ثابت می کند. وی همچنین آزادسازی تدمر را موفقیت مهمی دانسته است. رئیس جمهور سوریه در بخش دیگری از اظهارات خود گفته: «ائتلافی که آمریکا فرماندهی آن را بر عهده دارد با اینکه بیش از 60 کشور در آن عضویت دارند، در مبارزه با تروریسم جدی نیست و این ائتلاف در یک سال و نیم گذشته دستاوردهای ناچیزی داشته است».

*****

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، از جمله دیگر افرادی است که به آزادسازی تدمر واکنش نشان داده است. به نوشته خبرگزاری فرانسه، بان کی مون اعلام کرد از پیروزی ارتش سوریه در شهر باستانی تدمر علیه داعش،‌ «دلگرم و خوشحال» شده است. دبیر کل سازمان ملل متحد در کنفرانسی خبری در امان با ابراز خرسندی از اینکه مقامات سوری اکنون می توانند این مرکز باستانی را حفظ کنند و از آن محافظت کنند گفت: «ما از بازپس گیری تدمر ،‌دلگرم و خوشحال شده ایم». به جز بان کی مون، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز در گفت و گوی تلفنی با بشار اسد، موفقیت اخیر را به وی تبریک گفته است. در مقابل، اسد تاکید کرده اگر کمک روسیه نبود، پس گرفتن شهر تدمر عملی نمی شد.

*****

این در حالی است که همزمان، برخی منابع خبری، از بروز اختلاف و درگیری در میان گروه های معارض سوری تحت حمایت آمریکا خبر می دهند. به نوشته «لس آنجلس تایمز»، گروه های معارض سوری مسلح شده توسط بخش‌های مختلف دولت آمریکا، مبارزه علیه یکدیگر را در دشت‌های واقع‌ بین شهر حلب و مرز ترکیه آغاز کرده‌اند. گروه موسوم به «نیروهای دموکرات سوریه» که تحت حمایت وزارت دفاع آمریکا است، در میانه ماه فوریه، گروه «فرسان الحق» که سازمان سیا آن را مسلح کرده، از شهر «مارع»، در 35 کیلومتری شمال شهر حلب سوریه بیرون رانده‌اند. این موضوع نشانه‌ای از نظارت اندک افسران اطلاعات و طراحان نظامی ارتش آمریکا بر گروه‌هایی از معارضان است که واشنگتن در طول جنگ 5 ساله سوریه از آن ها حمایت مالی و آموزشی کرده است.

*****

انفجار تروریستی شب گذشته در پاکستان، موضوع مهم دیگری است که توجه فراوانی را در عرصه بین المللی به خود جلب کرده است. خبرگزاری «رویترز» اشاره می کند که یک گروه وابسته به طالبان پاکستان، مسئولیت حمله شب گذشته در لاهور پاکستان را که به جان باختن ده ها تن منجر شد، بر عهده گرفته است. احسان الله احسان، سخنگوی «جماعت الاحرار» که وابسته به طالبان پاکستان است، اظهار داشته: «هدف این حمله، مسیحیان بودند. ما می خواهیم این پیام را به نواز شریف، نخست وزیر پاکستان بدهیم که ما وارد لاهور شده ایم». وی افزوده: «او (نواز شریف) می تواند آنچه را که می خواهد انجام دهد؛ اما، نمی تواند جلوی ما را بگیرد. بمبگذاران انتحاری ما به این حملات ادامه خواهند داد».

*****

اظهارات وزیر خارجه عربستان سعودی درباره ایران، موضوعی است که روزنامه «القدس العربی» به آن پرداخته است. به نوشته این روزنامه، عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی، مدعی شد  اگر ایران خواهان روابط طبیعی با این کشور است، باید رفتار خود را تغییر دهد. وی در نشستی خبری با وزیر خارجه آفریقای جنوبی مدعی شد که «ما در طول 35 سال گذشته از آغاز انقلاب ایران در سال 1979 میلادی تاکنون، دستمان را به سوی ایران دراز کردیم، اما در مقابل چیزی ندیدیم». وی در ادامه ادعاهای خود افزوده: «ما خواستیم که روابط سالمی با ایران داشته باشیم، اما ایران در امور داخلی ما دخالت و مناسک حج را مختل کرد و به سفارت ما حمله شد».

*****

در همین حال، وزیر خارجه مصر در اظهاراتی، تصمیم اخیر اتحادیه عرب مبنی بر تروریستی خوانده حزب الله را که تحت فشار عربستان اتخاذ شده، زیر سوال برده است. سامح شکری در گفت و گویی با «الیوم السابع» اشاره کرده که جامعه جهانی تاکنون با تصمیم اتحادیه عرب علیه حزب الله موافقت و همراهی نکرده است. وی گفته تصمیم اتحادیه عرب تنها با برخی اقدامات حزب الله ارتباط دارد و باید این تصمیم را با دقت مورد توجه قرار داد. شکری با بیان این که حزب الله دارای جایگاه و وضعیتی خاص در لبنان است، اظهار داشته: «این ملت لبنان و گروه های سیاسی لبنانی هستند که باید درباره مشکلات بزرگ داخلی خود تصمیم بگیرند و آنها را حل کنند».

 

 اخبار سیاست  خارجی  - تابناک  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------