آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

خشم رئیس کمیته روابط خارجی سنا از آزمایش‌های موشکی ایران



 اخبارسیاست خارجی ,خبرهای سیاست  خارجی,آزمایش‌های موشکی ایران

رئیس کمیته روابط خارجی سنا آمریکا ضمن انتقاد از برنامه ها و آزمایش‌های موشکی ایران از عدم اقدام شورای امنیت در این باره ابراز خشم کرد.

به گزارش فارس ، باب کورکر روز چهارشنبه (دیروز) در بیانیه‌ای در واکنش به رزمایش موشکی‌ ایران گفت: این رزمایش «در تناقض با تضمین‌هایی است که دولت آمریکا ارائه کرده است. همانطور که بسیاری از ما هراسان هستیم، در حال حاضر ایران ظاهراً می‌تواند معاف از هرگونه مجازاتی با این محدودیت‌ها مقابله کند و هیچ نگرانی و هراسی از واکنش منفی شورای امنیت ندارد».

خبرگزاری «رویترز» دیروز نوشت که آمریکا و همپیمانان اروپایی این کشور در نامه‌ای مشترک به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل مدعی شدند که آزمایش‌های موشکی اخیر ایران «در تقابل» با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است.

رویترز افزود: دیپلمات‌های شورای امنیت سازمان ملل اعتقادی به تحریم‌ ایران ندارند زیرا طبق قطعنامه مرتبط سازمان ملل، تنها از ایران خواسته شده است که از آزمایشات موشک بالستیک که حامل سلاح هسته‌ای باشند، خودداری کند و ایران را از آزمایش موشکی منع نکرده است.

بر اساس قطعنامه 2231 که در تأیید توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 صادر شد، محدودیت‌ های موشکی ایران برای 8 سال دیگر پابرجا ماند، با این حال ادبیات قطعنامه در مقایسه با قطعنامه 1929 که پیشتر برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران تصویب شده بود، تفاوت کرده است.

در قطعنامه جدید تنها «از ایران خواسته» شده است که روی موشک‌هایی «که برای داشتن توانایی حمل سلاح هسته‌ای طراحی شده‌اند» کار نکند.

این در حالی است که در قطعنامه پیشین گفته شده بود که شورای امنیت «تصمیم می‌گیرد که ایران نباید» بر روی «موشک‌های دارای توان حمل سلاح هسته‌ای» کار کند.

کورکر همچون بسیاری از جمهوری‌خواهان سنا، مخالف توافق هسته‌ای ایران هستند و از زمان حصول توافق، مقامات دولت اوباما تصریح کرده‌اند که تنها تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران لغو می‌شوند و باقی تحریم‌ها برجای خود باقی می‌ماند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا گام‌هایی را در زمینه تحمیل تحریم‌هایی علیه برنامه موشکی ایران برداشته‌اند و شرکت‌ها و شخصیت‌هایی را که تشخیص دادند در حمایت از برنامه موشک بالستیک ایران کار می‌کنند را در لیست سیاه قرار دادند.

طبق این گزارش، سناتور کورکر و «بن کاردین» در صدد هستند به زودی لایحه‌ای را با هدف افزایش تحریم‌ها علیه ایران به دلیل دنبال کردن برنامه موشک بالستیک منتشر کنند. با اینحال آمریکا و شرکای این کشور نمی‌توانند شورای امنیت سازمان ملل را وادار کنند تا اقدامات مشابهی را اتخاذ کند.

با اینحال بسیاری از نمایندگان کنگره خواستار اقدامات شدید علیه برنامه موشکی ایران شده‌اند، به طوریکه «تد دوچ» نماینده ایالت فلوریدا روز چهارشنبه در پیام توییتری نوشت که آمریکا و همپیمانان این کشور باید با اقداماتی به آزمایش‌های موشکی ایران واکنش نشان دهند.

ایران اواخر سال گذشته رزمایش موشکی‌ را برگزار کرد که کشورهای غربی مدعی هستند ناقض قطعنامه 2231 است. شورای امنیت اندکی بعد به درخواست آمریکا برای بررسی این رزمایش تشکیل جلسه داد، اما این نشست بدون نتیجه خاصی به پایان رسید.

به نوشته رویترز، دیپلمات‌های شورای امنیت نیز خود اذعان دارند که توجیهات مطرح شده برای اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران به بهانه رزمایش موشکی، ضعیف است، چراکه با متن قطعنامه همخوانی ندارد.

رویترز گزارش کرد، چندین دیپلمات به این خبرگزاری گفته‌اند که نهایت واکنش شورای امنیت علیه ایران، محکوم کردن آزمایش‌های موشکی می‌باشد. بر اساس توافق هسته‌ای، تنها در صورت نقض تعهدات هسته‌ای ایران است که امکان بازگشت تحریم‌ها وجود دارد.

 اخبارسیاست  خارجی   -  فارس

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------