آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

بایدن: تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنیم

رئیس‌جمهوری آمریکا طی بیانیه‌ای درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی در پی حمله تنبیهی این کشور علیه اسرائیل، گفت که آمریکا به همراه متحدان خود از اسرائیل دفاع کرد و حال ایران…

ادامه جنجال بر سر «اسناد پانامایی»/ اظهارات رئیس سابق «موساد» پیش از مرگش درباره ایران



 اخبار بین الملل ,خبرهای بین الملل, اوراق پانامایی

تحقیق دادستان پاناما درباره موضوع «اوراق پانامایی»، افشای نقش یک بانکدار انگلیسی در برنامه هسته ای کره شمالی، درخواست آمریکا و روسیه برای توقف درگیری در قره باغ، تأکید آمریکا بر عدم ممنوعیت مبادلات دلاری ایران، اظهارات رئیس سابق موساد پیش از مرگش درباره ایران و اختلاف واشنگتن و تل آویو بر سر کمک های نظامی، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، در پی افشای اسناد مربوط به پولشویی های گسترده شخصیت های مختلف بین المللی، مطبوعات و رسانه های بین المللی همچنان این موضوع را در مرکز توجه خود دارند. به نوشته خبرگزاری فرانسه، دفتر دادستانی پاناما اعلام کرده درباره افشاگری مطرح شده مبنی بر کمک یک شرکت مستقر درپاناما به مقامات خارجی درزمینه پولشویی، تحقیق می‌کند. دادستانی پاناما دربیانه‌ای اعلام کرد مطالبی که در رسانه‌های داخلی وخارجی که تحت عنوان «اوراق پاناما» مطرح شده، موضوع تحقیقات قضایی خواهد بود. «اوراق پانامایی»، بزرگ‌ترین افشای اطلاعات مالی است که آشکارکننده حساب‌های پنهان برون مرزی برخی ازرهبران سیاسی و ثروتمندان جهان است و نشان می‌دهد چگونه برخی ازافراد قدرتمند و ثروتمند جهان ازاین حساب‌های برون مرزی و پناهگاه‌های مالیاتی برای پنهان کردن داراییشان استفاده می‌کرده‌اند.

*****

در همین زمینه، روزنامه «گاردین» از افشای نقش یک بانکدار انگلیسی در کمک به توسعه برنامه هسته ای کره شمالی پرده برداشته است. بر اساس اوراق پانامایی، نایجل کویی، بانکدار باسابقه انگلیسی، از طریق ثبت یک شرکت صوری در جزایر ویرجین انگلیس، به توسعه برنامه‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی کمک کرده است. کویی که پیش‌تر کارمند بانک «اچ اس بی‌ سی» بود، در سال ۱۹۹۵، زمانی که کیم جونگ ایل بر مسند قدرت بود، به کره شمالی عزیمت کرد و در آنجا مسئولیت بانک «دی سی بی» را بر عهده گرفت. وی در سال ۲۰۰۶ در جریان کنسرسیومی ۷۰ درصد سهم بانک را خریداری کرد. این بانکدار انگلیسی با مشارکت وزارت فرهنگ کره شمالی از طریق شرکت «موساک فونسکا» اقدام به ثبت شرکتی در جزایر ویرجین بریتانیا کرد. پس از آنکه «موساک فونسکا» متوجه طرف کره شمالی شد تحقیقات در خصوص جزئیات این شرکت را آغاز کرد؛ اما کویی یک سال بعد سهامش را به یک کنسرسیوم چینی فروخت.

*****

ادامه بحران در منطقه قره باغ و تلاش ها برای حل و فصل این بحران، از جمله دیگر موضوعات مهم  است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد سرگئی لاوروف و جان کری، وزیران خارجه روسیه و آمریکا تلفنی درباره درگیری‌های میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت‌وگو کرده‌اند. در این بیانیه آمده آمده دیپلمات‌های دو کشور «نگرانی جدی» خود را از شدت گرفتن درگیری‌ها بر سر منطقه ناگورنو قره‌باغ ابراز کرده‌اند. کری و لاوروف، همچنین خواستار توقف فوری درگیری‌های مرگبار بین دو طرف شده‌اند. دستکم ۳۰ سرباز آذربایجان و ارمنستان در درگیری‌هایی که از بامداد شنبه میان دو طرف آغاز شد کشته شده‌اند. این درگیری‌ها روز دوشنبه وارد سومین روز متوالی خود شد.

*****

اما بخشی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه های بین المللی نیز به موضوعات مربوط به ایران اختصاص دارد. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» اظهارات قائم مقام سخنگوی وزارت خارجه آمریکا را بازتاب داده که بر عدم ممنوعیت تبادلات مالی دلاری با ایران تأکید کرده است. مارک تونر ضمن رد این خبر که آمریکا با دسترسی ایران به تسهیلات مالی ایالات متحده موافقت کرده، گفت که از نظر واشنگتن، مبادلات تجاری ایران با شرکت‌های بین المللی برمبنای دلار آمریکا، مشروط براینکه بطور مستقیم ازطریق بانک‌های آمریکایی صورت نگیرد، بلامانع است. در عین حال، وی تصریح کرده تمهیدات تازه وزارت خزانه داری کشورش به این معنی نیست که ایران می‌تواند ازنظام مالی وبانکی آمریکا درمبادلات تجاری خود استفاده کند. به گفته وی، منظور از این تمهیدات ایجاد تسهیلاتی برای ایران است تا ازطریق آن با سهولت بیشتری امکان مبادلات تجاری با کشورهای دیگر و برمبنای ارزش دلار را پیدا کند.

*****

روزنامه «یدیعوت آحارانوت» مصاحبه ای را که پیش از مرگ رئیس سابق سازمان جاسوسی رژیم اسرائیل (موساد) با وی انجام داده بود، منتشر کرده که در آن، مئیر داگان درباره موضوع هسته ای ایران نیز اظهاراتی را مطرح کرده است. داگان در این مصاحبه به مخالفت خود با حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران اشاره کرده بود که سال ۲۰۱۰ بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل و ایهود باراک که آن زمان وزیر جنگ این رژیم بود، قصد داشتند انجام دهند. وی گفته: «نادرست است که فرض کنیم با یک حمله نظامی می‌توان برنامه هسته‌ای ایران به صورت کامل نابود کرد. چنین توانایی نظامی هرگز وجود ندارد. فقط می‌توان آن را برای دوره‌ای محدود به تأخیر انداخت». داگان در این مصاحبه از نتانیاهو به شدت انتقاد و او را متهم کرده منافع خود را به منافع رژیم اسرائیل ترجیح می‌دهد.

*****

در نهایت، روزنامه «السفیر» از اختلاف واشنگتن و تل آویو بر سر موضوع کمک های نظامی آمریکا خبر داده است. این روزنامه می نویسد در شرایطی که اختلاف رژیم اسرائیل و آمریکا بر سر حجم کمک‌های نظامی سالانه واشنگتن در ده سال آینده، تنش روزافزون بین دوطرف را به دنبال داشته، فرمانده نیروی هوایی اسرائیل اعتراف کرد که مسابقه تسلیحاتی در منطقه، برتری ارتش اسرائیل را در برابر تهدید قرار می‌دهد. رژیم اسرائیل لیست‌های مفصلی از سامانه‌های تسلیحاتی و انواع مهمات و جنگنده‌ها را به دولت آمریکا ارائه کرده و خواهان دستیابی به آن‌ها در چارچوب قرارداد دو طرفه شده است. مقامات این رژیم اعتراف کرده‌اند که آمریکایی‌ها برای کمک به اسرائیل آمادگی بالایی از خود نشان داده‌اند اما خواسته‌های رژیم اسرائیل زیاد‌تر از این‌ها است.

 

 اخبار  سیاست  خار جی  -  تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------