آخرین اخبار سیاست خارجی

هیات اقتصادی پیونگ یانگ ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

هیات اقتصادی کره شمالی به ریاست وزیر امور اقتصادی خارجی این کشور عازم ایران شد

خبرگزاری رسمی کره شمالی امروز چهارشنبه اعلام کرد یک هیات اقتصادی پیونگ یانگ به ریاست وزیر امور اقتصادی خارجی این کشور عازم ایران شده است. به گزارش ایرنا؛خبرگزاری رسمی…

ادامه جنجال بر سر «اسناد پانامایی»/ طرح سنای آمریکا برای محدود کردن ایران



کیوسک بین المللی

 ادامه جنجال بر سر «اسناد پانامایی»، ارائه طرح ممنوعیت دسترسی ایران به مبادلات دلاری در سنای آمریکا و توضیحات وزارت خارجه آمریکا در این زمینه، ارائه طرحی برای تحریم ایران به بهانه حملات سایبری و تمایل ایران و روسیه به توسعه همکاری های بانکی، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است

به گزارش «تابناک»، جنجال درگرفته در سطح جهان بر سر افشای اسناد فساد مالی شخصیت هایی از کشورهای مختلف، همچنان ادامه دارد. خبرگزاری فرانسه در مطلبی به افشای حضور برخی رهبران کشورهای عربی در بخش املاک انگلیس پرداخته و می نویسد بر اساس «اوراق پانامایی»، حاکم امارات املاکی به ارزش بیش از 1/2 میلیارد پوند در انگلیس دارد. شیخ خلیفه بن زید آل نهیان، حاکم امارات، از طریق شرکت های وابسته مستقر در خارج، مالک دارائی هایی به ارزش بیش از یک میلیارد و دویست میلیون پوند (یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار) در لندن است. داشتن املاک و مستغلات در انگلیس از طریق شرکت های وابسته مستقر در خارج اقدامی کاملاً‌  قانونی است،؛ اما آنچه که در این میان مسئله ساز است، آن است که چنین دارائی هایی، هویت دارندگان را نامشخص می سازد و به آنها اجازه فرار مالیاتی و در امان ماندن از بررسی می کند.

*****

اما بخشی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه های بین المللی نیز به موضوعات مربوط به ایران اختصاص دارد. خبرگزاری «رویترز» از ارائه طرحی در سنای آمریکا برای ممنوع کردن هرگونه دسترسی ایران به نظام مالی آمریکا خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، دو سناتور جمهوری خواه آمریکایی که با موافقتنامه هسته ای ایران مخالف هستند، روز چهارشنبه طرحی را پیشنهاد کردند که بر اساس آن، دسترسی غیر مستقیم ایران به نظام مالی آمریکا یا استفاده این کشور از دلار در تراکنش های تجاری، ممنوع خواهد شد. این طرح توسط «مارک کرک» و «مارکو روبیو» سناتورهای جمهوری خواه در حالی معرفی شد که رسانه ها، گزارش هایی را درباره حرکت مقامات آمریکایی به سمت صدور مجوز انجام چنین تراکنش هایی منتشر کردند. باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، وجود چنین طرح هایی را تکذیب کرده است.

*****

در واکنش به ارائه این طرح، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز بار دیگر بر ممنوعیت دسترسی ایران به نظام مالی آمریکا تأکید کرده است. به نوشته «آسوشیتدپرس»، مارک تونر اظهار داشته: «شایعه ها و اخباری که در مطبوعات منتشر شده درست نیستند. دولت اوباما قصد ندارد به ایران اجازه دسترسی به نظام مالی آمریکا یا استفاده از دلار در معاملات را بدهد». مارک تونر در پاسخ به اینکه آیا دولت طرح دادن مجوز به بانک های خارجی را برای ورود به داد و ستد با ایران با استفاده از دلار بررسی می کند یا خیر، تأکید کرد چنین چیزی مطرح نیست. وی افزود: «کاری که ما داریم می کنیم، این است که به بانک ها و شرکت هایی که با ایران داد و ستد می کنند مشاوره می دهیم چگونه داد و ستد خود را مدیریت کنند که تحریم های جاری آمریکا را نقض نکند. برای این کار راه هایی وجود دارد. اما این شامل بانک هایی نمی شود که پول را به دلار یا برعکس تبدیل می کنند».

*****

با این وجود، علاوه بر طرح روبیو و کرک، طرح دیگری نیز برای تحریم ایران به بهانه آنچه حملات سایبری خوانده شده، مطرح است. بر اساس گزارش پایگاه «هیل»، مایک راوندز، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی، روز چهارشنبه طرحی با عنوان «قانون تحریم سایبری ایران» را معرفی کرد. راوندز» در اظهاراتی برای توضیح این طرح، با متهم کردن ایران به انجام حملات سایبری علیه مواضع آمریکا گفت: «ایران و سایر دشمنان ما، در حال حاضر از فناوری‌های پیشرفته برای حمله سایبری به شرکت‌ها و دولت کشور ما استفاده می‌کنند. ما با گزارش‌دهی و تحریم کردن کسانی که این اقدامات را انجام می‌دهند، می‌توانیم از وقوع حملات سایبری بیشتر جلوگیری کنیم».

*****

در نهایت، خبرگزاری «اسپوتنیک» در مطلبی از تصمیم ایران و روسیه برای توسعه مبادلات بانکی خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، رئیس شعبه بانک ملی ایران ، بزرگ‌ترین بانک خاورمیانه در روسیه گفت امیدوار است در وضع فعلی که تحریم‌ها برداشته شده است، ارتباطات و همکاری خود را با بانک‌های مهم روسیه به زودی آغاز کند.

 

بیشتر بانک‌های بزرگ روسیه در چند سال گذشته به علت تحریم‌های غرب علیه ایران بر سر برنامه هسته ای، روابط خود را با بانک‌های ایرانی قطع کردند. رئیس شعبه بانک ملی ایران در روسیه موسوم به «میر بیزینس بانک» در گفتگو با اسپوتنیک گفت: «ما باید روابط خود را با بانک‌های بزرگ از نو آغاز کنیم. ما اکنون این فرایند را آغاز کرده‌ایم و در زمان کوتاهی اجرایی خواهد شد». به گفته وی، بانک ملی ایران اخیرا با بانک‌های وشتورگ‌بانک، ونشکونومبانک، گازپروم‌بانک و سبربانک درباره ازسرگیری همکاری‌ها مذاکره کرده است.

 

  اخبار  سیاست  خارجی  - تابناک 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------