آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آمریکا: ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه داده؛ این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران‌کننده است

مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد که ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه ارسال کرده که این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران کننده است. وی ادامه داد: «اگر روسیه به ایران سلاح…

مواضع جدید وزیر خارجه آمریکا درباره ایران/ مفاد توافق عربستان با انصارالله یمن



کیوسک بین المللی

اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره مواضع ایران در منطقه و احتمال همکاری ناتو با شورای همکاری خلیج فارس، پنج چالش مهم پیش روی آمریکا از دید وزیر دفاع این کشور، مذاکره روسیه و آمریکا برای تدوین پیش نویس قانون اساسی جدید سوریه، انتشار مفاد توافق عربستان سعودی و انصارالله یمن و دیدگاه بان کی مون درباره قربانیان تروریسم، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، سفر وزیر خارجه آمریکا به منطقه و اظهارات و موضع گیری های وی در جریان این سفر، از جمله موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. خبرگزاری فرانسه اظهارات جان کری را در دیدار با عادل الجبیر، همتای سعودی وی بازتاب داده که مواضعی را درباره ایران مطرح کرده است. وی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با الجبیر اظهار داشته: «امروز ما درباره این مسئله صحبت کردیم که اگر ایران قصد دارد تا صحبت های چند روز پیش رئیس جمهور این کشورمعنا پیدا کند، که گفته بود ایران تهدید برای مردم منطقه نیست و می خواهد با مردم کار کند، جایی که ایران باید از آنجا شروع کند، حمایت از تلاشی است که ما مشغول آن هستیم تا در یمن صلح ایجاد کنیم؛ نه اینکه  تسلیحات بیشتری در اختیار یمن قرار دهد و همچنان به منازعه دامن بزند». وی افزوده: «ما از ایران می خواهیم که به شیوه ای سازنده به تلاش ها برای ایجاد صلح بپیوندد».

*****

اشاره وزیر خارجه آمریکا به احتمال همکاری ناتو و شورای همکاری خلیج فارس، موضوعی است که «نشنال اینترست» به آن پرداخته است. جان کری گفته در آستانه نشست باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا با سران کشورهای حاشیه خلیج فارس، مقامات دو طرف احتمال همکاری‌های امنیتی شورای همکاری خلیج فارس با ناتو را بررسی خواهند کرد. کری این اظهارات را در سفر به منامه، پایتخت بحرین بیان کرده که برای فراهم کردن زمینه‌های گفت‌وگوی اوباما با سران کشورهای خلیج فارس در روز 21 آوریل انجام شد. گفت‌وگوهای ریاض، حدوداً یک سال بعد از نشست اوباما با سران کشورهای حاشیه خلیج فارس در مجموعه کمپ‌دیوید برگزار خواهد شد. اوباما در آن نشست، وعده داد در پرتو توافق هسته‌ای ایران، همکاری‌های امنیتی را با این کشورها تقویت خواهد کرد.

*****

همزمان، وزیر دفاع آمریکا نیز در اظهاراتی، ایران و اوضاع منطقه خلیج فارس را یکی از چالش های اصلی پیش روی آمریکا دانسته است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، اشتون کارتر، آمریکا را در حال حاضر در مواجهه با پنج چالش مهم دانسته و گفته: «مقابله با تجاوزگری های روسیه و فشارهای این کشور بر اروپا؛ مدیریت تغییرات تاریخی در منطقه آسیا و اقیانوس آرام از جمله ظهور چین که برخی از اقدامات آن در دریای چین جنوبی مایه نگرانی جدی برای تمامی ما و منطقه است؛ تقویت نیروهای دفاعی در مقابله با کره شمالی که همچنان به دنبال تسلیحات هسته ای و اقدامات تحریک آمیز در منطقه است؛ زیر نظر داشتن مداخله های ایران و بررسی میزان نفوذ ما در منطقه خلیج فارس و دفاع از دوستان و هم پیمانانمان، به ویژه اسرائیل؛ و تسریع تلاش ها جهت شکست و نابودی داعش... از جمله این چالش ها هستند».

*****

رایزنی و مذاکره آمریکا و روسیه جهت تدوین پیش نویس قانون اساسی جدید سوریه، موضوعی است که «بلومبرگ» مدعی آن شده است. به نوشته سایت این شبکه خبری، سه دیپلمات غربی و روس، روز جمعه مدعی شدند واشنگتن و مسکو در حال همکاری برای تهیه پیش‌نویس قانون اساسی جدید سوریه هستند. یک دیپلمات غربی اظهار داشته این تلاش‌های مشترک، در مراحل ابتدایی به سر می برد و پیشنهادهای فعلی روسیه، بیشتر به مواضع دولت سوریه نزدیک است. یک دیپلمات روس هم گفته دو طرف در حال تبادل دیدگاه‌هایشان هستند. جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز 24 مارس، بعد از رایزنی‌هایی در کرملین گفته بود کشورش با روسیه بر سر ایجاد چارچوبی برای انتقال سیاسی و پیش‌نویس قانون اساسی سوریه تا ماه اوت سال جاری به توافق رسیده است.

*****

انتشار مفاد توافق آتش بس میان عربستان سعودی و جنبش انصارالله یمن، موضوعی است که شبکه خبری «المیادین» به آن پرداخته است. منابع نزدیک به انصارالله اعلام کرده اند که این توافق بر اساس دیدگاه جریان منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن تدوین شده است. بر اساس این توافق، انصارالله و کنگره مردمی متعهد می شوند از روز دهم ماه آوریل دست از اقدامات نظامی بکشند. این توقف درگیری ها تا زمان تکمیل مذاکرات و عقب نشینی و تحویل سلاح ادامه خواهد داشت. توقف درگیری ها شامل توقف همه حملات زمینی، هوایی و دریایی و تحرکات نظامی در مرز و داخل یمن می شود. طرف ها اجازه دارند فقط برای دفاع از خود از سلاح استفاده کنند اما به شرط آنکه از کمترین میزان نیرو  بهره ببرند. همزمان با توقف درگیری ها، انصارالله و کنگره مردمی باید آرامش رسانه ای را رعایت کنند.

*****

در نهایت، در میان دیگر موضوعات، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» اظهارات دبیرکل سازمان ملل را درباره موضوع تروریسم بازتاب داده که اشاره کرده بیشتر قربانیان اقدامات تروریستی را مسلمانان تشکیل می دهند. بان کی مون در کنفرانسی در مورد تروریسم در ژنو گفته: «بیایید قبول کنیم که امروزه بیشتر قربانیان تروریسم و افراط گرایی خشونت آمیز در سراسر جهان مسلمانان هستند». وی همچنین تصریح  کرده که پدیده افراط گرایی خشونت آمیز که به تروریسم ختم می‌شود ریشه در هیچ دین، منطقه یا قومیت خاصی ندارد و به هیچ یک از این عوامل هم محدود نمی‌شود. دبیرکل سازمان ملل گفت کلید مبارزه با افراط گرایی عبارت است از جلوگیری از درگیری، یافتن راه‌حل برای درگیری‌ها و پیدا کردن راه‌حل‌های سیاسی که بر مبنای خواسته‌های مشروع مردم باشد.

 

 اخبار  سیاست  خارجی  -   تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------