آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

طعنه روزنامه جمهوری اسلامی به روسیه: آنها فقط به فکر منافع خودشانند

ماریا زاخاروف سخنگوی وزارت خارجه روسیه در پاسخ به سفیر اسرائیل در مسکو که از او پرسید چرا روسیه حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرد گفت: «به یاد نداریم که اسرائیل حملات…

جان کری : تهران پرچمدار تروریسم است!/ تلاش آمریکا برای صدور قطعنامه و تحریم جدید علیه ایران



 اخبارسیاست  خارجی ,خبرهای  سیاست  خارجی,وزیر خارجه آمریکا

وزیر خارجه آمریکا گفت: در سازمان ملل تلاش می کنیم تا قطعنامه جدیدی ضد ایران به علت فعالیت های این کشور صادر شود.

  جان کری در گفتگو با تلویزیون العربیه درباره تحولات سوریه و در پاسخ به این سؤال که اگر بشار اسد، رئیس جمهور این کشور راضی به کنار گذاشتن قدرت شود آیا می تواند با امنیت از کشور خارج شود، گفت: این موضوعی است که باید با مذاکره مشخص شود اما نظر من این است که اگر بشار اسد در برقراری صلح و آرامش در سوریه تاثیر گذار باشد مطمئنا طرف های سیاسی نیز تلاش وی را نادیده نمی گیرند و بشار اسد نیز می تواند با امنیت از کشور خارج شود و امنیت آینده خود را تضمین کند و امیدواریم چنین اتفاقی رخ دهد اما اگر در چنین مسیری گام بر ندارد گروه های تروریست بیشتری را به سوریه خواهد کشاند و مطمئنا این مشکلات گریبان گیر خود او نیز خواهد شد.

مجری العربیه پرسید: اگر مذاکرات ژنو شکست بخورد آیا برنامه جایگزینی دارید؟
جان کری گفت: گزینه های زیادی در این باره وجود دارد اما من معتقدم که تا زمانی که در این مسئله اصلی تلاش می کنیم نباید درباره گزینه های دیگر سخن گفت.

وی گفت: من دوست ندارم تا زمانی که از همه امکانات و فرصت ها استفاده نکرده ایم درباره شکست سخن بگویم.

مجری العربیه گفت: آیا راه حل نظامی از نظر دولت آمریکا همچنان گزینه ای ضد بشار اسد مطرح خواهد بود؟
جان کری در پاسخ گفت: باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا هیچ گزینه ای را در این باره بعید نمی داند اما در عین حال اوباما خیلی مایل است که راه حل سیاسی با مشارکت روسیه و ایران و همه کشورهای منطقه در سوریه چاره ساز و صلح و امنیت واقعی در این کشور برقرار شود و همچنین تمام جنگجویان بیگانه از سوریه خارج شوند و منظور ما از جنگجویان بیگانه فقط کسانی که علیه بشار اسد مبارزه می کنند نیستند بلکه این نیروهای خارجی شامل نیروهای ایرانی و حزب الله هم می شود، همه باید از سوریه بیرون بروند.

مجری العربیه در ادامه خطاب به جان کری گفت: سخنانی از شما مبنی بر حمایت آمریکا از کشورهای خلیج فارس ضد هرگونه تهدیدی علیه آنها شنیده شده است. در روزها و ماه های کنونی، ایران تهدیدهای خود را ضد عربستان سعودی و بحرین تکرار کرده است. پیشنهاد شما برای برخورد با اینگونه تهدیدات چیست؟
جان کری در پاسخ گفت: ما اقدامات زیادی را می توانیم در این باره انجام دهیم. ما می توانیم تحریم های بیشتری را ضد ایران به علت آزمایش های موشکی آنها اعمال کنیم. ما در این راستا جلوی چهار کشتی باربری حامل سلاح ایران که در مسیر یمن برای رساندن آن به حوثی ها بود را گرفتیم.

وزیر خارجه آمریکا افزود: ما هم اکنون به طور جدی در سازمان ملل تلاش می کنیم تا قطعنامه جدیدی ضد ایران به علت فعالیت های این کشور صادر شود.

وی تاکید کرد: آنچه که ما از ایران می خواهیم این است که اگر آنها دوست دارند که صلح در منطقه برقرار شود باید نقش سازنده و فعالی در این زمینه داشته باشند. اقدامات آشکاری است که ایران می تواند آنها را متوقف کند همانند مسلح کردن حوثی ها و ارسال نیرو و سلاح به کشورهای دیگر با هدف برهم زدن آرامش و امنیت.

جان کری افزود: ایران باید با دیگر کشورهای منطقه درباره آینده وارد مذاکره شود و این موضوعی است که ما امشب درباره آن در نشست وزارتی مشترک میان آمریکا و خلیج فارس صحبت خواهیم کرد.

مجری العربیه در ادامه گفت: باراک اوباما در اظهارات تازه خود از کشورهای خلیج فارس خواسته بود تا با ایران همکاری و تعامل داشته باشند. این در حالی است خود شما آمریکایی ها ایران را دولتی تروریسم معرفی می کنید آیا اینگونه نیست؟
جان کری در پاسخ گفت: این مطلب صحیح است و ما معتقدیم که ایران کشوری است که پرچم دار تروریسم است و باید جلوی آن گرفته شود اما امیدواریم که با مذاکره و از راه دیپلماتیک و مسالمت آمیز مسیر ایران عوض شود و یا اینکه متقاعد شوند که زمان برخورد های نظامی دیگر تمام شده است.

وی گفت: شوروی سال های طولانی با آمریکا در جنگ بود.ما با آنها اختلافات بسیاری داشتیم و برای مسلح کردن خود با آنها همواره مسابقه می دادیم اما بالاخره ریگان، رئیس جمهور پیشین آمریکا با گورباچوف، همتای خود در شوروی توافق کردند تا سلاح هسته ای را کنار بگذارند. پس از آن کشورهای اتحادیه شوروی مستقل شدند.

مثل همین اتفاق با چین رخ داد که سرانجام با آنها کنار آمدیم و دست همکاری به یکدیگر دادیم.
وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: اگر چه ممکن است میان ما با یک کشوری اختلافاتی باشد اما در عین حال می توانیم روابط مان را با آن کشور بر قرار کنیم و این چیزی است که ما به دنبال محقق شدن آن هستیم.

اخبار  سیاست  خار جی  -  صداوسیما

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------