آخرین اخبار سیاست خارجی

پسر حمید نوری،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

پسر حمید نوری بازداشت شد

پسر حمید نوری در سوئد بازداشت شد. به گزارش دیده بان ایران، عطیه نوری، دختر حمید نوری شهروند بازداشت شده توسط سوئد از بازداشت برادرش (مجید نوری) توسط پلیس این کشور خبر…

ادامه پیروزی‌های سندرز در انتخابات آمریکا/ آیا حضور ایران در سوریه کم شده است؟



 کیوسک بین المللی

ادامه پیروزی های برنی سندرز در انتخابات مقدماتی آمریکا، دیدگاه روزنامه انگلیسی درباره افشاگری های اخیر مالی، تأیید رسمی واگذاری دو جزیره مصری به عربستان سعودی، ادامه تنش ها میان ترکیه و روسیه و گزارش یک رسانه آمریکایی از حضور نظامی ایران در سوریه، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، ادامه انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا در میان دموکرات ها، موضوعی است که امروز بسیاری از مطبوعات و رسانه های جهان به آن پرداخته اند. به نوشته «ای بی سی نیوز»، در ادامه رقابت های انتخاباتی در آمریکا، انتخابات مقدماتی حزب دموکرات در ایالت وایومینگ برگزار شد که در آن، برنی سندرز توانست بار دیگر رقیب خود، هیلاری کلینتون را شکست دهد. سندرز در این ایالت 56 درصد و کلینتون 44 درصد آرا را به دست آورده اند. برنی سندر از هشت ایالتی که اخیراً در آن ها انتخابات برگزار شده، در هفت تای آن ها پیروز شده و اکنون باید در نیویورک - که کلینتون در آنجا موقعیت بهتری دارد - بخت خود را برای پیروزی به آزمون بگذارد. گفتنی است با وجود پیروزی سندرز در ایالت وایومینگ، کلینتون هنوز تعداد هیئت های نمایندگی بیشتری داشته و در این زمینه از رقیب خود پیش است.

*****

ادامه مباحث درباره افشاگری های مطبوعاتی اخیر به نام «اسناد پانامایی»، موضوع دیگری است که امروز در لابلای مطالب مطبوعات مختلف قابل مشاهده است. روزنامه «گاردین» با انتشار مطلبی در این زمینه و با بیان اینكه فرار مالیاتی موضوع تازه ای نیست كه نیاز به این همه جنجال و هیاهو داشته باشد، می نویسد، روزنامه نگاران همیشه افشا كرده اند، ولی دولت ها، به ویژه در اروپا دست روی دست گذاشتند. موضوعی كه اكنون با آب و تاب مطرح می شود، سال هاست كه عناوین مطبوعات را به خود اختصاص داده، ولی دولت ها در اروپا به جز صدور اعلامیه های پیروزمندانه بی مورد در واقع هیچ كاری انجام نداده اند. اسناد پاناما نشان داده كه نخبگان مالی و سیاسی در شمال و جنوب در چه سطح وسیع قادرند دارایی هایشان را مخفی سازند.

*****

موضوع سفر ملک سلمان به مصر و توافقات حاصل شده در این سفر میان مصر و عربستان نیز همچنان در مرکز توجه مطبوعات و رسانه هاست. خبرگزاری «آناتولی» در این زمینه از تأیید واگذاری دو جزیره مصری به عربستان خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، دولت مصر عصر شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد «بعد از امضای توافقنامه ترسیم مرزها بین مصر و عربستان سعودی، دو جزیره صنافیر و تیران واقع در دریای سرخ، در داخل آب‌های منطقه‌ای عربستان قرار گرفتند». درباره جزئیات تکمیل توافقنامه عربستان و مصر که انتقادهای مخالفان مصری را برانگیخته است، دولت قاهره تصریح کرد: «این دستاورد بعد از تلاشی سخت و طولانی که بیش از شش سال به‌طول کشید، حاصل شد. در این مدت، یازده دور نشست بین کمیته‌های تعیین مرزهای دریایی هر دو کشور برگزار شد که سه دوره اخیر از ماه دسامبر 2015 تاکنون بوده است».

*****

ادامه تنش ها میان روسیه و ترکیه، موضوعی است که خبرگزاری «اسپوتنیک» به آن پرداخته است. به نوشته این خبرگزاری، دیمیتری مدودیف، نخست وزیر روسیه، روز شنبه از احتمال دخالت ترکیه در درگیری های قره باغ سخن گفت. مدودیف اظهار داشته: «گروه های زیادی تأثیر درگیری های قره باغ را بر شرایط خاورمیانه و روسیه بررسی می کنند. همه درگیری ها در هر زمان ممکن است در تصمیم گیری های سیاسی تأثیر گذار باشند». وی افزود: «بنابراین، من وجود عوامل خارجی مؤثر در درگیری های قره باغ را منتفی نمی دانم. احتمالاً یکی از عوامل خارجی مؤثر بر این درگیری ها، ترکیه است، زیرا ترکیه پیشتر در این باره اعلام موضع کرده است». وی همچنین گفت، تمایل ترکیه به ارزیابی درگیری قره باغ به جای درخواست صلح نگران کننده است.

*****

در نهایت، بخشی دیگر از مطالب امروز مطبوعات و رسانه های بین الملی نیز به موضوعات مربوط به ایران اختصاص دارد. شبکه خبری «فاکس نیوز» با انتشار مطلبی در سایت خود به بررسی حضور و اقدامات ایران در سوریه پرداخته و می نویسد، این ایران است که در سوریه قدرت نمایی نظامی می‌کند؛ آن هم درست تنها کمی بعد از این‌که «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در کنگره گفت، ایران به عنوان یکی از حامیان اصلی بشار اسد، رییس جمهور سوریه، در حال بیرون آوردن نیروهای خود از این کشور است. ایران نیروهایش را در داخل و خارج سوریه جابجا می‌کند؛ اقدامی‌که باعث تقویت مواضع یگان‌های بشار اسد شده و شاید موجب افزایش توانایی نظامی ایران در خارج از مرزها شود و شاید تعبیر جان کری نیز از این واقعیت شکل گرفت که تعداد نیروهای نظامی ایران در سوریه نسبتاً کم شده است. ایران در واقع تیپ‌های خود را در بین شبه نظامیان شیعه عراق، حزب‌الله لبنان و دیگر گروه‌های هوادار بشار اسد ادغام کرده و این نبرد نیابتی را هدایت می‌کند.


 اخبار سیاست  خارجی  - تابناک     

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------