آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آمریکا دو شرکت و چهار فرد را به اتهام فعالیتهای سایبری از سوی سپاه تحریم کرد

وزارت خزانه داری آمریکا از اعمال تحریم‌های جدید مرتبط با ایران خبر داد. به گزارش سایت دیده بان ایران؛ وزارت خزانه داری آمریکا از اعمال تحریم‌های جدید مرتبط با ایران خبر…

ایرانی ها تا می توانند اوباما را می دوشند



 اخبارسیاست  خارجی ,خبرهای سیاست  خارجی, اوباما


انتقاد شدید هافینگتن پست از سیاست های کاخ سفید:
ایرانی ها تا می توانند اوباما را می دوشند

ایران تاریخی بیش از 2500 ساله دارد و ناگفته روشن است که سیاست مداران و به ویژه مقامات ارشد آن از هوشمندترین و زیرک ترین سیاست مداران جهان هستند. آن ها از 1000 مایل دورتر می توانند بوی ترس را بشنوند و می دانند چه طور از آن بهره ببرند.

هافینگتن پست نوشت:در حال حاضر، رفتارهای تحریک آمیز آشکار ایران به سطح بی سابقه ای رسیده که از شلیک موشک های بالستیک در روز روشن تا حمایت نظامی و مالی علنی از بشار اسد و تشویق شبه نظامیان شیعه به شرکت در جنگ را فرا می گیرد.

به گزارش انتخاب ، این نشریه آورده است: اما ایران بیشتر از این می خواهد. اخیرا خبرگزاری فارس به نقل از سردار مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران به آمریکا هشدار داده بود از خط قرمزهای ایران دور بماند – که یکی از آن ها موشک های بالستیک ایران است. همچنین خبرگزاری ایسنا هم از سردار امیرعلی حاجی زاده نقل کرده است: «دلیل اینکه ما موشک هایمان را با برد 2000 کیلومتر طراحی کردیم این است که بتوانیم دشمن خود رژیم سهیونیستی را از فاصله امنی مورد هدف قرار دهیم». ایران موشک های بالستیک با برد کوتاه و متوسط خود را افزایش داده و در حال حاضر دارای بزرگترین ذخایر موشک های بالستیک در خاورمیانه است.

اما واکنش اوباما به این تهدیدها و افزایش استفاده ایران از قدرت سخت چیست؟ آیا سیاست های رضایت جویانه بیشتری را در پیش می گیرد و به تصمیم گیران ایران تعظیم کرده و پاداش بیشتری تقدیم می کند؟

یک قانون ساده می گوید اگر به کسی برای قانون شکنی جایزه بدهید، این رفتار او را تشویق کرده و باعث می شوید در نهایت برای همه آدم های اطراف آن فرد خطرناک شوند. همچنین اگر به کسی ضعف نشان دهید، مثلا به شاگردتان نمره بالاتری بدهید تا او هم در پایان سال در فرم رضایت از شما به خوبی یاد کند، آن ها از رفتارتان سوءاستفاده می کنند، یا همان طور که در یک ضرب المثل فارسی می گویند؛ تا جا دارد شما را می دوشند.

و این دقیقا کاری است که ایران دارد انجام می دهد و اوباما هم آن را تشویق می کند. تصمیم گیران ایران به این واقعیت آگاه شده اند که ایستادگی برابر کاخ سفید کاملا نتیجه می دهد، و ترساندن اوباما از کناره گیری ایران از توافق هسته ای، یا تهدید به اینکه گفته ای از اوباما یا وضع قانونی در آمریکا نقض توافق هسته ای است، باعث می شود اوباما امتیازات بیشتری به ایران بدهد.

این یک قانون پایه ای در سیاست ایران است. امتیاز دادن برابر با ضعف است. وقتی کسی به شما ضعف نشان دهد، شما باید به سرعت امتیازات بیشتری بگیرید تا آنجا که دیگر چیزی نماند.

در اینجا زنجیره ای از وقایع را نقل می کنیم که می توانند به سادگی به ما کمک کنند بفهمیم چه طور رابطه آمریکا با ایران به اینجا رسید، و اوباما و کاخ سفید چه واکنشی در برابر تحرکات اخیر ایران و تهدیدات علیه آمریکا، اسرائیل و کشورهای منطقه خواهد داشت.

وقتی مذاکرات هسته ای شروع شد اوباما شرایط مورد نظرش را گفت، ایران هم در یک سخنرانی آتشین مواضع آمریکا را کوبید. واکنش اوباما افزایش تعداد سانتریفیوژهایی که ایران می توانست حفظ کند و دادن توانایی بیشتر در غنی سازی اورانیوم بود. همچنین اوباما موافقت کرد مواردی مانند موشک های بالستیک، حقوق بشر یا سرنوشت آمریکایی های زندانی در ایران را در مذاکرات وارد نکند.

پس از آن رهبری معظم ایران در یک سخنرانی با تاکتیکی هوشمندانه آمریکا را تهدید کرد اگر شروط خاصی اجرا نشود، ایران از مذاکرات خارج می شود. واکنش اوباما آن بود که سریعا به ایران اجازه دهد، حتی پیش از پایان دوره 10 ساله عمل به تعهدات، تمام تحریم ها از آن برداشته شود. با وجود قرار گرفتن برخی تحریم های تسلیحاتی در مذاکرات، اوباما عملا به ایران چراغ سبز نشان داد تا پس از یک دوره 10 ساله کشوری هسته ای شود که بتواند در هر سطحی که بخواهد اورانیوم خود را غنی سازی کند، هر تعداد سانتریفیوژ می خواهد در حال چرخیدن داشته باشد، و بی هیچ محدودیتی هر سلاحی که می خواهد بخرد.

همانطور که در ضرب المثل فارسی گفته می شود، ایران تا می توانست آمریکا را دوشید. ایران موشک های بالستیک خود را در نقض قطعنامه 2231 شلیک کرد. اوباما واکنشی نشان نداد. ایران چند بار دیگر هم موشک های بالستیک خود را آزمایش کرد. اوباما در یک بیانیه مصنوعی از ایران انتقاد کرد. پس از آن رهبری معظم ایران در سخنرانی نوروزی خود به سختی آمریکا و شیطان بزرگ را مورد انتقاد قرار داد، و تهدید کرد در صورت عدم تغییر رفتار خصمانه آمریکا از توافق هسته ای کنار خواهد رفت.

آنگاه اوباما برای کسب رضایت رهبران ایران به سرعت از موضع بیانیه قبلی خود عقب نشینی کرد و حتی آنچه به کنگره قول داده بود را زیر پا گذاشت. دولت اوباما در حال فراهم کردن مقدمات دسترسی ایران به سیستم بانکی و مالی آمریکا است، و تا همین حالا هم تحریم هایی را از ایران برداشته که به برنامه هسته ای ارتباطی نداشتند، بلکه به موشک های بالستیک، تروریسم و نقض حقوق بشر مربوط بودند. همچنین ایران از فهرست کشورهای ممنوع برای سفر برداشته شد.

ایران تاریخی بیش از 2500 ساله دارد و ناگفته روشن است که سیاست مداران و به ویژه مقامات ارشد آن از هوشمندترین و زیرک ترین سیاست مداران جهان هستند. آن ها از 1000 مایل دورتر می توانند بوی ترس را بشنوند و می دانند چه طور از آن بهره ببرند. همچنین به روشنی می توان دید ضعف اوباما در از دست دادن مهمترین دستاورد سیاست خارجیش (توافق هسته ای) است، و این باعث شده ایران تهدید کرده و از قدرت سخت استفاده کند و به عنوان پلیس منطقه عمل کند، و همچنین منجر به سیاست پاداش بدون تنبیه برابر ایران شده است. به نظر می رسد اوباما توجه اصلی خود را روی کسب دستاوردهای مصنوعی به نام خود، همچون توافق هسته ای با ایران یا ملاقات از کوبا قرار داده است. اما شکی نیست این به اصطلاح دستاوردهای او به زودی در تاریخ به فراموشی سپرده می شود.

 اخبار سیاست  خارجی  - انتخاب  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------