آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

بایدن: تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنیم

رئیس‌جمهوری آمریکا طی بیانیه‌ای درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی در پی حمله تنبیهی این کشور علیه اسرائیل، گفت که آمریکا به همراه متحدان خود از اسرائیل دفاع کرد و حال ایران…

نخست‌وزیر ایتالیا:توافق هسته‌ای حول اعتماد متقابل



 اخبارسیاست  خارجی ,خبرهای  سیاست  خارجی,نخست وزیر ایتالیا

نخست وزیر ایتالیا، اعتماد متقابل در جامعه بین المللی را به معنای ایجاد فضای لازم برای گسترش و ارتقاء همكاری ها در سطوح مختلف توصیف كرد و گفت: توافق هسته ای نیز حول همین محور شكل گرفته است.

ماتئو رنتزی كه به ایران سفر كرده است، روز سه شنبه در نشست خبری مشترك با حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری، ضمن تشكر از محبت بیكران رییس جمهوری و هیات دولت جمهوری اسلامی ایران، افزود: دوستی بی شائبه میان ملت ایران و ایتالیا همواره وجود داشته است.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، وی ادامه داد: این نخستین بار است كه به تهران سفر می كنم ولی بسیاری از همكاران من كه در هیات همراهم حضور دارند پیش از این افتخار بازدید از جمهوری اسلامی ایران را داشته اند.


نخست وزیر ایتالیا گفت: نخست وزیران دیگری از ایتالیا دیدارهای رسمی از جمهوری اسلامی ایران داشته اند كه از جمله آن می توان به بازدید رمانو پرودی اشاره كرد.


رنتزی همچنین به روابط عمیق جمهوری اسلامی ایران و ایتالیا در دوران نخست وزیران مختلف ایتالیا اشاره كرد و افزود: توافق هسته ای حول محور اعتماد متقابل شكل گرفته است و محسوب می شود.


وی ادامه داد: اعتقاد داریم كه از فراز چنین ارتباطاتی است كه ما می توانیم همكاری های خود را بر روی پایه های استواری شكل دهیم.


نخست وزیر ایتالیا تاكید كرد: نیاز است كه ارتباطات بازرگانی و اقتصادی در اسرع وقت ممكن و به فوریت شكل بگیرد.


رنتزی با بیان این كه برای بنا نهادن پایه های استوار در راستای توسعه روابط اقتصادی و بازرگانی نیاز به نهادهایی است، تصریح كرد: این نهادها شامل بانك و موسساتی هستند كه خطوط اعتباری و مالی را در اختیار ما قرار می دهند از این روی در هیات همراه من نمایندگان عالی رتبه این موسسات حضور دارند.


وی خاطرنشان كرد: در هیات همراه من مدیران عامل بانك ها، بیمه دولتی ، صندوق توسعه صادرات و دیگر موسسات ایتالیا حضور دارند. جهت ایجاد آینده استوار و توسعه اقتصادی نیاز به دادن فضای لازم برای فعالیت های اینگونه موسسات مالی و اعتباری وجود دارد.


نخست وزیر ایتالیا افزود: همچنین در هیات همراه من از بخش های گوناگونی از جمله بخش ترابری برای ایجاد خطوط راه آهن نوین با همكاری های دو كشور، بخش توسعه همكاری های فرودگاهی، ناوبری دریایی نمایندگان عالی رتبه ای حضور دارند تا برای استفاده هرچه بهینه تر از توانایی های بالقوه موجود در دو كشور قدم های استواری را برداریم.


رنتزی با اشاره به فعالیت شركت دانیلی ایتالیا و آشنایی رییس جمهوری اسلامی ایران با این شركت اظهار داشت: به مزاح باید بگویم كه مدیرعامل این شركت پیراهنی مشابه پیراهن مقام های رسمی ایران به تن كردند كه كراوات ندارد و این نشان از نوع همكاری های صمیمانه موجود بین دو كشور در سده های مختلف به خصوص در زمینه فولاد دارد.


وی ادامه داد: در زمینه های علمی و دانشگاهی در زمینه فناوری های توسعه یافته، تبادل اطلاعات و همكاری ها در این زمینه نو و ایجاد پل ارتباطی علمی میان ایران و ایتالیا برای تبادل دانش و فناوری ارتباطات منسجمی میان دو كشور شكل گرفتند.



**دنبال كردن دیدگاه رئیس جمهوری ایران در پرهیز از خشونت و افراطی گری

وی افزود: جناب آقای دكتر روحانی حتما جنابعالی به خوبی استحضار دارید؛ یكی از فرازهایی كه نشانه پیشرفت ارتباطات میان ایران و ایتالیا است، نوع روابط این دو كشور است، حتی در فرازهایی كه شاید دیدگاه های دو كشور در موازات یكدیگر در جریان نباشند.


نخست وزیر ایتالیا گفت: یكی از این فرازها كه از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است همانا بخش مرتبط با حقوق بشر و صیانت از این حقوق است؛ در این زمینه ما دیدگاه جنابعالی را دنبال می كنیم مبتنی بر این كه پرهیز از خشونت، افراطی گری و اعتقاد راسخ در این زمینه كه ادیان جهت ایجاد صلح و آرامش میان بشریت شكل گرفته اند.


رنتزی ادامه داد: یكی از فرازهایی كه دو كشور ما را به هم مرتبط می كند همین دیدگاه مشترك و تلاش دو جانبه دو كشور دال بر توسعه گفتمانی مبتنی بر چنین فرازی است.

**باید با دیدگاهی كه اسلام را همراه با خشونت و افراطی گری می داند مبارزه كنیم
وی اضافه كرد: هستند افراد و شهروندانی در كشورهایی بسیار حتی در كشورهای اروپایی كه اعتقاد بر این دارند كه مفهوم اسلام و اسلامی بودن و گرویدن به این دیدگاه همانا دست یازیدن به خشونت و افراط گرایی است. ما باید با چنین دیدگاهی مبارزه كنیم، یكی از ابزارهای كارآمد برای مبارزه با چنین دیدگاهی همانا ابزار فرهنگی است.

**تلاش برای رفع كامل تحریم ها در نشست آتی گروه هفت
نخست وزیر ایتالیا با اظهار امیدواری كه در نشست آتی گروه هفت كه در ایتالیا برگزار می شود، بتوانیم به این موضوع هر چه بیشتر بپردازیم، اظهار داشت: یعنی نسبت به پرداختن به رفع كامل تحریم ها و ایجاد فضای هر چه سالم تر برای ارتقای سطح روابط اقتصادی همزمان جستجو در راستای تعمیق ارزش های فرهنگی و ارزش های والای انسانی برآمده از دیدگاه های منبعث از اعتقاد راسخ مبتنی بر مذهب گرایی پرهیزگر از افراطی گرایی تلاش لازم را به عمل آوریم.


رنتزی خاطرنشان كرد: در این زمینه دست شما را برای همكاری های هر چه نزدیك تر خواهیم فشرد.


وی افزود: ایران و ایتالیا گام های استواری را می توانند در راستای یك چنین دیدگاهی بردارند و ما اعتقاد راسخ داریم كه از این طریق می توانیم قدم های مفید و سازنده ای را در تعمیق همكاری های دو جانبه برداریم.


اخبار سیاست  خارجی  -  ایرنا   

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------