آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

اوباما فقط به حفظ توافق هسته ای می اندیشد / کاخ سفید مدام به ایران امتیاز می دهد تا تهران از توافق کنار نکشد



 اخبارسیاست خارجی ,خبرهای  سیاست خارجی ,  اوباما

ما شاهد رویکرد عجیبی در سیاست خارجه آمریکا هستیم که سابقه نداشته است. اوباما به سختی در تلاش است تا از توافق هسته ای مورد علاقه اش با ایران حفاظت کند، و برای آن در حال دادن امتیازات پیاپی به ایران است تا مطمئن شود ایران از توافق کنار نمی رود.

یو اس نیوز نوشت: ما شاهد رویکرد عجیبی در سیاست خارجه آمریکا هستیم که سابقه نداشته است. اوباما به سختی در تلاش است تا از توافق هسته ای مورد علاقه اش با ایران حفاظت کند، و برای آن در حال دادن امتیازات پیاپی به ایران است تا مطمئن شود ایران از توافق کنار نمی رود.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، این نشریه آورده است: با وجود آنکه تصور می شد شروط توافق در بیانیه نهایی سال گذشته مشخص شده، اما این توافق کمتر به قراردادی محکم شبیه بوده و بیشتر مانند نمایشی با یک خط سیر داستانی است: تهران امتیازات بیشتری می خواهد، دولت آمریکا واکنشی را پیشنهاد می کند، ناظران ایران در کنگره و جاهای دیگر اظهار نگرانی می کنند و مقامات آمریکا پیشنهاد بینابینی مطرح می کنند تا بتواند بدون ایجاد اعتراظات گسترده در واشنگتن، تهران را راضی نگه دارد.

اما این امتیازات – که تازه ترین آن ها شامل برنامه موشک های بالستیک و دسترسی آن به سیستم مالی آمریکا می شود – مطابق با آن توافقی نیست که میان مقامات دولتی، دیپلمات ها، متخصصان هسته ای و ناظران ایران در آمریکا، اروپا و خاورمیانه بر سر شیوه اجرای آن موافقت شد. بلکه باعث گسترش قابلیت های نظامی و تقویت اقتصاد ایران شده و باعث می شود متحدان آمریکا در این منطقه بیشتر احساس کنند به حال خود رها شده اند.

رویکرد واشنگتن پس از توافق نباید چندان باعث تعجبمان شود، چرا که بازنمایی از مذاکرات پیش از توافق است که در آن دولت آمریکا بسیاری از وعده های کلیدیش به کنگره را زیر پا گذاشت – مانند اطمینان از بازرسی های "هرکجا-هر زمان" از سایت های مشکوک هسته ای نظامی، قرار گرفتن برنامه موشک های بالستیک ایران در توافق نهایی و جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای حتی پس از دوره کوتاه ده ساله.

زمانی که اوباما و تیمش خلاف بسیاری از وعده هایش عمل می کرد، قول اوباما برای کنار کشیدن از یک "توافق بد" مایه تمسخر مخالفانش شده بود. حالا پس از نهایی شدن توافق آن ها دارند تمام تلاششان را می کنند تا ایران از آن کنار نکشد.

در زمینه موشک های بالستیک – که اهمیت بسیاری دارند، چون ایران در حال آزمایش موشک های قوی تر و پیچیده تری است که می تواند به کلاهک های هسته ای مجهز شود – واکنش اولیه مقامات آمریکا به آزمایش موشکی ایران در ماه مارس اعلام نقض قطعنامه ای بود که به همراه توافق اعلام شد. مقامات آمریکا هم به نظر موافق با برداشت روسیه از توافق بودند که از تهران می خواهد آزمایش موشکی نداشته باشد، اما الزاما آن ها را منع نکرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته با تلاش برای جدا کردن دو مسئله توافق هسته ای و آزمایش های موشکی پیشنهاد کرد مذاکراتی در مورد این برنامه ها با ایران انجام شود، و اظهار امیدواری کرد با تدابیری تازه بتوان به راه حلی مسالمت آمیز دست پیدا کرد. او البته این گفتگوها را منوط به آن دانست که ایران نشان دهد آماده توقف فعالیت هایی است که باعث زیر سوال رفتن اهداف و نیت این آزمایش ها می شود.

وزیر خارجه ایران، جواد ظریف، پیشنهاد کری را رد کرد و در تکرار مواضع تهران گفت در مورد برنامه موشکی مذاکره ای درکار نیست. جای تعجبی در کار نیست. با موافقت بر سر زبان قطعنامه سازمان ملل، که ایران او روسیه الان بر آن تاکید می کنند، آمریکا خیلی قبل تر تمام مهماتی که می توانست برای اطمینان از تحریم های تازه علیه ایران برای آزمایش های موشکیش استفاده کند را قربانی کرده بود.

در زمینه سیستم مالی آمریکا، واشنگتن در حال قدم برداشتن برای دادن دسترسی ایران به دلارهای آمریکایی برای برطرف کردن نگرانی های ایران است که با وجود برداشته شدن تحریم ها همچنان با ترجیح بانک های غربی به عدم همکاری با خود روبرو بوده است. اگر آمریکا به ایران اجازه معامله با دلار را بدهد، با این اقدام خود به بانک های غربی که سال ها برای معامله با ایران با خطر جریمه مواجه بوده اند این علامت را می دهد که دیگر لازم نیست نگران چنین چیزهایی باشند.

اما این اقدام از سوی آمریکا باعث می شود تا ایران امتیازاتی را به دست آورد که در توافق پیش بینی نشده و مربوط به مسائل دیگر از جمله حمایت مالی از تروریسم، پول شویی و مواردی از این قبیل می شود. واشنگتن این امتیازات را خواهد داد، بدون آنکه تغییری در رفتار ایران در آن جبهه ها ایجاد شده باشد.

 اخبار سیاست خارجی  - انتخاب 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------