آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

بایدن: تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنیم

رئیس‌جمهوری آمریکا طی بیانیه‌ای درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی در پی حمله تنبیهی این کشور علیه اسرائیل، گفت که آمریکا به همراه متحدان خود از اسرائیل دفاع کرد و حال ایران…

درخواست سوریه از سازمان ملل درباره رژیم اسرائیل/ ایران سهم خود را از بازار نفت می‌خواهد



 کیوسک بین الملل

اظهارات نخست وزیر رژیم اسرائیل درباره منطقه جولان و واکنش دولت سوریه به این اظهارات، تشدید درگیری‌های میدانی در حلب سوریه، ادامه مخالفت مصری‌ها با واگذاری دو جزیره این کشور به عربستان، موضع گیری نماینده کنگره آمریکا درباره تهدیدهای اخیر عربستان و اظهارات رئیس بانک مرکزی ایران درباره تولید نفت ایران، از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، مسائل مربوط به منطقه خاورمیانه، امروز نیز بخش مهمی از مطالب مطبوعات و رسانه‌های بین المللی را به خود اختصاص داده است. اظهارات نخست وزیر رژیم اسرائیل درباره بلندی‌های اشغالی جولان، موضوعی است که مورد توجه خبرگزاری فرانسه قرار گرفته است. به نوشته این خبرگزاری، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، در نشست هفتگی کابینه این رژیم، که نخستین بار در منطقه اشغالی جولان برگزار گشت ـ مدعی شد بخش الحاقی بلندی‌های جولان سوریه «تا ابد در دست اسرائیل باقی خواهد ماند». وی افزوده: «ما مخالف توافق در سوریه نخواهیم بود؛ به شرط اینکه این توافق به ضرر اسرائیل نباشد و نیروهای ایران، ‌حزب الله و داعش از سوریه اخراج شوند». نتانیاهو این پیام را در مورد جولان در ملاقات اخیرش با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا مطرح کرده و قصد دارد آن را در ملاقات روز پنجشنبه خود با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز مطرح کند.

*****

این اظهارات، واکنش رسمی دولت سوریه را در پی داشته است. به نوشته «سانا» (خبرگزاری رسمی سوریه)، وزارت خارجه سوریه در نامه‌ای به سازمان ملل و شورای امنیت، خواستار اقدام فوری این سازمان برای مقابله با اقدامات تحریک آمیز رژیم اسرائیل در جولان اشغالی شده است. وزارت خارجه سوریه، اقدام کابینه رژیم اسرائیل در برگزاری نشست در جولان اشغالی را به شدت محکوم و تأکید کرده که این اقدام باطل است. وزارت خارجه سوریه در دو نامه جداگانه به دبیر کل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت، از سازمان ملل و شورای امنیت خواسته با دخالت فوری خود، این اقدام غیر مسئولانه را محکوم کند و عدم تکرار آن در خاک اشغال شده سوریه را خواستار شوند. در این نامه آمده: «این گونه سیاست‌های اسرائیل، نشان می‌دهد که این رژیم احترامی برای جامعه بین الملل قائل نیست».

*****

این در حالی است که اوضاع میدانی در سوریه نیز همچنان در عرصه بین المللی به شدت مورد توجه قرار دارد. در این راستا، سفیر روسیه در سوریه، در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری «تاس»، ضمن اشاره به بغرنج بودن اوضاع شهر حلب در سوریه، از تلاش ارتش این کشور برای عدم محاصره این شهر مهم در شمال سوریه خبر داده است. آلکساندر کینشاک، سفیر روسیه در سوریه، در این گفت‌وگو از به وخامت گراییدن اوضاع در اطراف شهر حلب در حالی‌ که شبه نظامیان مخالف حکومت بشار اسد، رئیس جمهور این کشور در تلاش برای محاصره این شهر هستند، خبر داد. این مقام روس افزوده: «وضعیت شهر حلب بسیار بغرنج مانده و احتمال به وخامت گراییدن آن نیز می‌رود. البته این وضعیت نگران کننده نیست». منظور سفیر روسیه، شدت گرفتن نبرد بین ارتش سوریه و شبه نظامیان در شهر تل العیس که بین حلب، حما و حمس واقع شده، بوده است.

*****

در میان دیگر موضوعات، جنجال به وجود آمده بر سر تصمیم آمریکا برای انتشار اسناد مربوط به دخالت عربستان در واقعه ۱۱ سپتامبر و واکنش سعودی‌ها به این تصمیم، همچنان ادامه دارد. به نوشته «بوستون هرالد»، استیون لینچ، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از قانونگذاران کنگره خواست در تصویب طرح ۱۱ سپتامبر، به تهدیدهای اقتصادی عربستان سعودی توجهی نکنند. حامیان طرح ۱۱ سپتامبر و خانواده کسانی که در این حمله جان خود را از دست دادند، از دولت می‌خواهند به تهدیدات اقتصادی عربستان سعودی که تلاش می‌کند از تصویب این طرح جلوگیری کند، توجهی نکند و گزارش ۲۸ صفحه‌ای سنا را که می‌تواند نقش این پادشاهی را در این توطئه تروریستی روشن‌تر نماید، منتشر کند. لینچ گفته: «عربستان سعودی که درباره تهدید‌ها علیه خانواده سلطنتی و جنگ کنونی یمن نگرانی‌های بسیاری دارد، بیشتر از آنکه ما به آن نیازمند باشیم، به ما نیاز دارد».

*****

از سوی دیگر، مخالفت‌ها در مصر با واگذاری دو جزیره این کشور به عربستان سعودی نیز همچنان ادامه دارد. به نوشته روزنامه «الوطن»، شماری از احزاب مصری در ادامه اعتراضات به اقدام دولت این کشور در واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان سعودی، جمع آوری امضا از مردم این کشور را آغاز می‌کنند. احزاب مصری با تشکیل کمیته مردمی در محله‌ها و روستاهای مصر کار جمع آوری امضا از مردم به منظور اعتراض قانونی به تصمیم شریف اسماعیل نخست وزیر مصر درباره واگذاری دو جزیره تیران به عربستان سعودی را آغاز می‌کنند. هفته گذشته در جریان سفر ملک سلمان به قاهره، شاهزاده محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و شریف اسماعیل نخست وزیر مصر توافق موسوم به ترسیم مرزهای دریایی مصر و عربستان را امضا کردند که به موجب آن دو جزیره موجود در دریای سرخ داخل آبهای منطقه‌ای عربستان قرار گرفت.

*****

در ‌‌نهایت در مطلبی درباره ایران، شبکه خبری «سی ان بی‌سی» گفت‌و‌گوی خود را با رئیس بانک مرکزی ایران منتشر کرده که وی در آن بر عدم پذیرش هرگونه طرح مربوط به کاهش تولید نفت از سوی ایران تأکید کرده است. به گفته ولی الله سیف، درخواست از ایران برای تثبیت تولید در این مقطع زمانی ناعادلانه است. وی اظهار داشته: «اقدامات کنونی ایران، تلاش برای بازگرداندن و تضمین سهم خود در بازار است. درخواست عربستان از ایران، درخواستی عادلانه یا منطقی نیست». به گفته سیف، ایران به عنوان عضو اوپک، سهمی برای تولید روزانه دو میلیون و چهارصد هزار بشکه نفت دارد که این سهم به سبب تحریم‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران محقق نشده بود و دیگر کشورهای عضو اوپک، این خلأ را پر کردند. وی همچنین گفته، دیگر کشورهای عضو اوپک، مسئول کاهش شدید بهای نفت هستند که تاکنون بیش از ۳۷ درصد کاهش یافته است.


 اخبار  سیاست  خار جی  -  تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------