آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اتحادیه اروپا: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست | دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان چرخه خطرناک انتقام‌گیری در خاورمیانه شد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی…

بازتاب دیدار ظریف و کری در نیویورک/ کارشکنی عربستان در مذاکرات صلح سوریه



 کیوسک بین المللی

سفر رئیس جمهور آمریکا به عربستان و تحلیل‌های موجود درباره این سفر، تأکید وزرای خارجه ایران و آمریکا برای اجرای صحیح برجام، کارشکنی معارضین مورد حمایت عربستان در روند مذاکرات صلح سوریه، هشدار ناتو درباره احتمال حملات هسته‌ای و بیولوژیک داعش و برگزاری نشست اضطراری اتحادیه عرب درباره جولان اشغالی، از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، سفر رئیس جمهور آمریکا به عربستان، یکی از موضوعات مهمی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین المللی قرار گرفته است. به نوشته خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، برای دیداری رسمی از عربستان سعودی، راهی این کشور شد. وی در سفری که شش روز به طول خواهد انجامید، از انگلیس و آلمان نیز دیدار خواهد کرد. بر اساس اعلام رسانه‌های خبری، قرار است این هفته، باراک اوباما با سران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در ریاض درخصوص تحولات منطقه گفت‌و‌گو کند. دیدار اوباما از عربستان در حالی است که مقام‌های ارشد دولت آمریکا، روابط عربستان و آمریکا را پیچیده و دشوار توصیف کرده‌اند. این سفر چهارمین دیدار اوباما از عربستان است و گفته می‌شود، در آن روابط دوجانبه و برخی مسائل از جمله موضوع درگیری عربستان درجنگ یمن بررسی خواهد شد.

*****

با این حال، به عقیده سایت خبری «پلیتیکو»، سفر اوباما به عربستان، به بهبود روابط بین واشنگتن و ریاض منجر نخواهد شد. ری تکیه، عضو ارشد شورای روابط خارجی آمریکا می‌نویسد، سفر روز چهارشنبه باراک اوباما به عربستان «آخرین و احتمالاً بی‌فایده‌ترین» سفر وی به این کشور به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا خواهد بود. در حالی که عربستان خواستار تعهد بیشتر آمریکا در منطقه و اقدام واشنگتن برای شکست ایران است، اوباما آشکارا از هر گونه افزایش حضور در منطقه طفره می‌رود. علاوه بر این، اوباما دیگر هیچ سیاست خاورمیانه‌ای تازه‌ای در آستین ندارد؛ به جز آخرین تحولات توافق هسته‌ای با ایران، که آ‌ن را هم سعودی‌های هراسان از تهران، چشم دیدنش را ندارند. همچنین از دید سعودی‌ها، طرح تازه کنگره برای اعطای حق تعقیب قضایی دولت عربستان به دلیل نقش احتمالی در حادثه حمله به برج‌های دو قلوی تجارت جهانی نیویورک در یازده سپتامبر ۲۰۰۱، نشانه دیگری از کم اهمیت شدن اتحاد دوجانبه، از سوی واشنگتن است.

*****

سفر وزیر خارجه ایران به آمریکا و گفت‌و‌گوی وی با همتای آمریکایی‌اش درباره اجرای برجام، از جمله دیگر موضوعات مهم امروز است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وزرای خارجه ایران و آمریکا روز سه‌شنبه تأکید کردند که توافق هسته‌ای باید به‌‌‌ همان نحوی اجرایی شود که زمان اعلام توافق پیش‌بینی شده بود؛ به نحوی که طرفین به منفعت حاصل از این موافقتنامه دست یابند. جان کری پس از گفت‌و‌گوی دو ساعت و نیمه با ظریف گفت: «توافق کردیم هر دو تلاش کنیم تا اطمینان یابیم، توافق هسته‌ای دقیقاً همان طوری اجرا می‌شود که قرار بود اجرا شود و هر دو طرف توافق به نفعی که قرار بود از آن برسند، خواهند رسید». ظریف هم گفت، با کری در مورد راه‌های کسب اطمینان «از اینکه ایران به منافعی که بر اساس اجرای توافق، حق دارد به آن‌ها دست یابد» صحبت کرده است.

*****

روند مذاکرات صلح سوریه در ژنو و وضعیت فعلی این مذاکرات، موضوع یکی از گزارش‌های «المیادین» است. بر اساس این گزارش، مخالفان سوری مورد حمایت سعودی‌ها موسوم به هیأت ریاض، با تعلیق مشارکت خود در مذاکرات و بازگشت به عربستان، مانع به نتیجه رسیدن تلاش‌ها برای حل سیاسی بحران سوریه شدند. ریاض حجاب، هماهنگ کننده هیأت کنفرانس ریاض (گروه‌های مسلح و مخالف مورد حمایت رژیم سعودی) تعلیق مشارکت خود در مذاکرات ژنو را اعلام کرد. حجاب بدون محکوم کردن جنایت گروه‌های تروریستی علیه ملت سوریه، به تکرار اتهامات گذشته علیه دولت سوریه و شخص بشار اسد پرداخت و مدعی شد مخالفان هرگز روند سیاسی‌ای را که به طولانی شدن عمر نظام منجر شود، نمی‌پذیرند و هیچ راه حلی در سوریه با وجود اسد امکان ندارد. نماینده روسیه در مقر سازمان ملل در ژنو در واکنش به اظهارات حجاب گفت، افراطیون بر هیأت مذاکرات تشکیل شده در کنفرانس ریاض سیطره دارند.

*****

هشدار ناتو درباره احتمال حمله بیولوژیک و هسته‌ای داعش، موضوعی است که روزنامه «ایندیپندنت» به آن پرداخته است. به نوشته این روزنامه، مقامات ارشد پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه هشدار دادند که گروه تروریستی داعش در حال برنامه‌ریزی برای انجام حملات بیولوژیکی و هسته‌ای است. به گفته این مقامات، «نگرانی موجهی» وجود دارد، مبنی بر اینکه این گروه تروریستی برای دستیابی به موادی که می‌توانند برای ساخت بمب‌های شیمیایی، بیولوژیکی و رادیو اکتیو به کار برده شود، تلاش کرده است. جیمی شی، دستیار دبیر کل ناتو در امور تهدیدات امنیتی در حال ظهور، که در نشست امنیت و مبارزه با تروریسم لندن صحبت می‌کرد، گفت: «می‌دانیم که تروریست‌ها در حال تلاش برای دستیابی به این مواد هستند». وی هشدار داد که احتمال دارد داعش به دو بخش تقسیم شود؛ یکی گروهی که از موجودیت داعش در عراق و سوریه محافظت و گروه دیگر که برای ایجاد هسته‌های تروریستی در اروپا تلاش کند.

*****

در ‌‌نهایت شبکه خبری «العربیه» از برگزاری نشست اضطراری اتحادیه عرب برای بررسی اظهارات اخیر نخست وزیر رژیم اسرائیل درباره منطقه جولان اشغالی خبر داده است. بر اساس این گزارش، اتحادیه عرب روز پنجشنبه و به درخواست کویت، نشست فوق‌العاده‌ای برای بررسی سخنان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل درباره جولان اشغالی برگزار خواهد کرد. همچنین اتحادیه عرب در بیانیه‌ای بر حق ملت سوریه مبنی بر حاکمیت بر جولان اشغالی و استفاده از منابع طبیعی آن بر اساس قطعنامه‌های بین المللی از جمله قطعنامه شورای حقوق بشر تأکید کرد. اتحادیه عرب در بیانیه خود آورده است، بنا بر قطعنامه شورای حقوق بشر ـ که در ۲۱ مارس گذشته صادر شد ـ تأکید شده است، همه تدابیر و اقدامات قانونی و اداری اسرائیل با هدف تغییر وضعیت جولان اشغالی سوریه و وضعیت حقوقی آن باطل است و نقض آشکار حقوق بین الملل و توافقنامه‌های ژنو محسوب می‌شود.

 

 اخبار سیاست  خارجی  -  تابناک 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------