آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

چه کسی نشست دوحه را به شکست کشاند؟/ پشت پرده حکم دو میلیارد دلاری علیه ایران



 کیوسک بین المللی

اظهارات یکی از اعضای خاندان سلطنتی سعودی درباره روابط عربستان و آمریکا، شواهدی از احتمال دخالت سفارت عربستان در آمریکا در واقعه یازده سپتامبر، نقش محمد بن سلمان در ناکام ماندن نشست نفتی دوحه، انتقاد به رأی اخیر دیوان عالی آمریکا علیه ایران و ادامه نگرانی سرمایه گذاران خارجی از تعامل با ایران، از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، همزمان با سفر باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا به عربستان، بخش مهمی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی به این موضوع اختصاص یافته است. شبکه خبری «سی ان ان» اظهارات ترکی الفیصل، عضو خاندان سلطنتی آل سعود و رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان را بازتاب داده که از پایان یافتن روزهای خوش روابط واشنگتن و ریاض سخن گفته است. به گفته وی، روزهای خوش قدیمی ائتلاف تاریخی میان آمریکا و عربستان پایان یافته است و روابط آن‌ها باید مجدداً تنظیم شود. فیصل اظهار داشته: «وابستگی ما به آمریکا تا کجا می‌تواند ادامه پیدا کند؟ تا چه اندازه‌ای می‌توانیم روی سرسختی مقامات آمریکایی حساب کنیم؟ منافع مشترکی که ما را کنار هم قرار می دهد چیست؟ این‌ها موضوعاتی است که باید دوباره تنظیم شود». به عقیده وی، اتحاد بین عربستان و آمریکا حتی پس از انتخاب جانشین باراک اوباما نیز مانند قبل نخواهد بود.

*****

همزمان، روزنامه «تایمز» با انتشار مطلبی از وجود برخی شواهد که حاکی از احتمال ارتباط دیپلمات‌های سعودی در واشنگتن با عوامل حمله ۱۱ سپتامبر است، خبر داده است. براساس شواهد یاد شده، «قسن الشربی» یک تبعه سعودی به رغم اینکه با هواپیماربایان حادثه ۱۱ سپتامبر آموزش خلبانی دیده بود، اما در جریان حمله ۱۱ سپتامبر شرکت نکرده است. وی سپس در سال ۲۰۰۲ میلادی در پاکستان بازداشت و از آن پس در زندان گوانتانامو بوده است. بر اساس گزارش حقیقت یاب آمریکا - موسوم به سند شماره ۱۷ - که در سال ۲۰۰۳ تنظیم شد، پلیس فدرال آمریکا دریافته بود که قسن الشربی اسناد و مدارکش را پیش از بازداشتش خاک کرده است. یکی از مدارکی که الشربی مخفی کرده است نشان می‌دهد که گواهی آموزش خلبانی وی در پاکت نامه‌ای مربوط به سفارت عربستان در واشنگتن بوده است.

*****

در مطلبی دیگر درباره عربستان سعودی، روزنامه «رای الیوم» از نقش جانشین ولیعهد این کشور در شکست نشست نفتی اخیر در دوحه قطر خبر داده است. به نوشته این روزنامه، محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع سعودی با وجود اینکه در نشست دوحه - که برای بررسی کاهش میزان تولید نفت توسط کشورهای عمده تولیدکننده نفت برگزار شد - حاضر نبود، ولی عامل بی‌نتیجه ماندن آن بود؛ به‌ این شکل که این شاهزاده از اعضای هیئت کشورش خواست در صورتی‌ که ایران در توافق کاهش تولید مشارکت نداشته باشد، این هیئت نشست را ترک کند. در همین حال، خبرهایی از بروز اختلافات بین بن‌سلمان و علی النعیمی، وزیر نفت سعودی به علت سیاست‌های نفتی این شاهزاده منتشر شده است که ممکن است به برکناری نعیمی از این وزارت منجر شود.

*****

محکوم شدن ایران به پرداخت دو میلیارد دلار توسط دیوان عالی آمریکا، از جمله دیگر موضوعاتی است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. سایت شبکه خبری «بلومبرگ» دیدگاه‌های ۲ قاضی مخالف با برداشت این مبلغ از دارایی‌های ایران (در مقابل ۶ قاضی موافق) و استدلال‌های آن‌ها را مطرح کرده است. جان رابرتز و سونیا سوتومایور، دو قاضی‌ مخالف با ۶ قاضی دیگر در پرونده یاد شده هستند. دلیل اصلی مخالفت رابرتز، حفظ قدرت دادگاه و جلوگیری از دخالت کنگره در اختیارات آن بوده است و در این زمینه می گوید: «این کنگره بود که به نفع قربانیان و علیه ایران رأی داد؛ نه دادگاه». وی می افزاید اصل تفکیک قوا بر این استوار است که کنگره قانون وضع کند و دادگاه‌ها آن‌ها را اعمال کنند. در پرونده ایران، مرز بین قانونگذاری و اعمال قانون از بین رفته و یک نهاد وارد حیطه اختیارات نهادی دیگر شده است.

*****

در نهایت، در مطلبی دیگر درباره ایران، خبرگزاری فرانسه از ادامه نگرانی تجار اروپایی برای تجارت با ایران خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، شاید ایران پس از توافق هسته‌ای با قدرت های غربی از نظر فنی برابر سرمایه گذاران خارجی باز شده باشد، اما بسیاری از تحریم‌ها بر ضد این کشور لغو نشده است که می‌تواند مانعی برابر شرکای تجاری احتمالی باشد که می‌ترسند آمریکا جریمه هایی علیه آن‌ها اعمال کند. ایران همچنان به علت اتهام واشنگتن و متحدانش علیه این کشور در خصوص حمایت از گروه های تروریستی، در فهرست سیاه بین المللی قرار دارد. این یعنی اینکه بانک های آمریکایی یا بانک های خارجی اصلی که مقر آن‌ها در آمریکاست، همچنان تعامل محدودی با ایران دارند. این بانک‌ها نگرانند بار دیگر جریمه‌هایی علیه آن‌ها اعمال شود که مجموع آن‌ها در پنج سال گذشته که توسط ناظران آمریکایی اعمال شده است، به حدود ۱۵ میلیارد دلار می‌رسد.

 

 اخبار  سیاست  خارجی  -  تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------