آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پیام امارات و عربستان به آمریکا در پاسخ به تشکیل ائتلاف امنیتی منطقه‌ای علیه ایران

مقامات عربستان و امارات پیامی را به دولت بایدن ابلاغ کرده اند که بر اساس آن تقویت ائتلاف دفاعی منطقه‌ای علیه ایران مشروط به ارائه ضمانت‌هایی برای امنیت آنها از سوی…

واکنش جمهوری خواهان آمریکا به خرید آب سنگین از ایران/ تلاش ریاض و تل آویو برای ائتلاف



 کیوسک بین المللی

اطمینان کری درباره نبود محدودیت بر سر راه تجارت ایران، تصمیم آمریکا برای خرید ۳۲ تن آب سنگین از ایران و واکنش جمهوری خواهان آمریکا به این موضوع، ادامه نگرانی شرکت‌های اروپایی از توسعه تجارت با ایران، تحرکات عربستان و رژیم اسرائیل در راستای ائتلاف با یکدیگر و ادامه مذاکرات صلح سوریه تا چهارشنبه، از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، در ادامه حضور وزیر خارجه ایران در آمریکا، بخشی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه های بین المللی به این موضوع و مسائل مربوط به برجام اختصاص یافته است. خبرگزاری «رویترز»، اظهارات جان کری، وزیر خارجه آمریکا را در دیدار با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود بازتاب داده که گفته مانعی بر سر راه تجارت با ایران وجود ندارد. وی گفته: «آمریکا مانعی بر سر راه تجارتی که اجازه آن به ایران از زمان اجرایی شدن طرح جامع اقدام مشترک داده شده است، ایجاد نکرده و نخواهد کرد. من می‌خواهم بر روی این موضوع تأکید کنم که ما تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای را که به آن‌ها متعهد شده بودیم، رفع کرده‌ایم و حالا فرصت‌هایی برای بانک‌های خارجی برای انجام تجارت با ایران وجود دارد». کری افزوده: «متأسفانه به نظر می‌رسد که نوعی سردرگمی در بین بانک‌های خارجی وجود دارد و ما می‌خواهیم تا آنجا که می‌توانیم شفاف سازی کنیم».

*****

موضوع خرید آب سنگین از ایران از سوی آمریکا، موضوعی است که مورد توجه «فاکس نیوز» قرار گرفته است. بر اساس گزارش این شبکه خبری، آمریکا ۳۲ تن ماده هسته‌ای از ایران خریداری می‌کند. بر اساس اعلام وزارت خارجه آمریکا، آب سنگینی که قرار است آمریکا از ایران خریداری کند، رادیواکتیو نیست و قبلاً از ایران به خارج منتقل شده و قرار است ظرف دو هفته آینده وارد آمریکا شود. وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده واشنگتن برای پاسخگویی به نیازهای داخلی و تحقیقاتی خود در زمینه هسته‌ای، از ایران ۳۲ تن آب سنگین خریداری می‌کند. جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد این معامله که مبلغ آن اعلام نشده است برای صنعت آمریکا یک محصول مهم خواهد بود و به ایران امکان می‌دهد مازاد آب سنگین خود را بفروشد. گفته شده که مبلغ این قرارداد به هشت میلیون و ۶۰۰ هزار دلار می‌رسد.

*****

اما همان گونه که انتظار می رفت، این تصمیم دولت آمریکا با مخالفت جمهوری خواهان این کشور مواجه شده است. بر اساس گزارش شبکه خبری «اسکای نیوز»، پل رایان، رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا گفت که خبر‌ها درباره تصمیم آمریکا برای خرید آب سنگین ایران، کوتاه آمدن بی‌سابقه در مقابل تهران به شمار می‌آید. همزمان، اِد رویس، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز با انتشار بیانیه‌ای از تصمیم دولت آمریکا برای خرید ۳۲ تن آب سنگین از ایران، به شدت انتقاد کرد. در این بیانیه آمده است: «بار دیگر، دولت اوباما در حال دادن پول بیشتر به حکومت تندرو ایران است. خرید این مواد حساس، خارج از الزامات توافق هسته‌ای است».رویس به تأثیرات روانی این خرید ۸ و نیم میلیون دلاری بر مقامات ایران هم اشاره کرده و گفته: «این کار به جای ایجاد محدودیت بر برنامه هسته‌ای ایران، آن‌ها را به تولید آب سنگین بیشتر برای فروش در بازارهای جهانی تشویق می‌کند؛ البته این بار با مهر تأیید آمریکا».

*****

در این میان، روزنامه «نیویورک تایمز» با انتشار گزارشی به این موضوع پرداخته که با وجود اجرایی شدن توافق هسته ای، شرکت های اروپایی همچنان به واسطه نگرانی از اقدامات آمریکا، در تجارت با ایران احتیاط می کنند. این روزنامه می نویسد با اجرای توافق هسته‌ای جامعه جهانی با تهران و گشوده شدن بازارهای ایران، بازرگانان اروپایی رونق تجارتی را انتظار داشتند؛ اما سه ماه پس از برداشته شدن بسیاری از تحریم‌ها، بر ناراحتی سیاستمداران، دیپلمات‌ها و بازرگانان اروپایی، که قادر نیستند ده‌ها معامله خود با ایران را تکمیل کنند، افزوده می‌شود. بانک‌های اروپایی که می‌ترسند تحریم‌های جدید آمریکا بر ایران بدلیل برنامه موشکی را نقض کنند، از گشایش اعتبار برای هر معامله‌ای خودداری می‌کنند و عملاً تحریم‌های سیستم مالی جهانی با ایران را تداوم می‌بخشند. اروپایی‌ها همچنین به مقررات جدید ویزای آمریکا اشاره می‌کنند که ورود آن‌ها به آمریکا را اگر به ایران سفر کرده باشند، دشوار می‌کند.

*****

در میان دیگر موضوعات، روزنامه «السفیر» به تحرکات جدید عربستان سعودی و رژیم اسرائیل در منطقه پرداخته و این تحرکات را در راستای ائتلاف دو طرف ارزیابی کرده است. این روزنامه اشاره می کند که افکار عمومی در مصر، بیش از هر زمانی معترض و نگران پیامدهای واگذاری دو جزیره مهم و استراتژیک تیران و صنافیر به عربستان سعودی است و روز به روز به دامنه این اعتراضات داخلی در مصر افزوده می‌شود. هدف عربستان از در اختیار گرفتن دو جزیره تیران و صنافیر، تشکیل محوری است که شامل عربستان، مصر، ترکیه و رژیم اسرائیل می‌شود. در مجموع، با توجه به منافع فرامنطقه‌ای طرح واگذاری جزایر تیران و صنافیر به عربستان سعودی، به نظر می‌رسد اگر فشار‌ها ادامه یابد، دولت مصر یا باید تسلیم خواسته عمومی شود و یا شاهد گسترش نا‌آرامی‌ها در این کشور باشد.

*****

در نهایت، خبرگزاری فرانسه به موضوع مذاکرات صلح سوریه پرداخته و از ادامه گفت و گوها تا روز چهارشنبه خبر داده است. استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، روز جمعه اعلام کرد، درصدد است مذاکرات صلح را طی هفته آینده تا روز چهارشنبه ادامه دهد. دی‌میستورا در عین حال عنوان داشت هیچ دلیلی نمی‌بیند که مذاکرات بین طرفین سوری به شکل مستقیم برگزار شود. وی افزود: «با استناد به همه معیار‌ها و موازین، توافق آتش‌بس همچنان در سوریه جریان دارد؛ ولی اگر به سرعت وارد عمل نشویم، آتش‌بس به شدت در معرض تهدید قرار می گیرد». دی میستورا همچنین نشست فوق‌العاده کارگروه بین‌المللی در مورد سوریه در سطح وزیران را خواستار شد و گفت: «اوضاع انسانی، توافق آتش‌بس و روند سیاسی در ژنو به سمت وخیم شدن پیش می‌رود».


اخبار  سیاست خارجی -   تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------