آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آمریکا: ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه داده؛ این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران‌کننده است

مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد که ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه ارسال کرده که این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران کننده است. وی ادامه داد: «اگر روسیه به ایران سلاح…

تاکید کاخ سفید بر مجوزدار بودن قرارداد خرید آب سنگین از ایران



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی

سخنگوی کاخ سفید گفت که خرید آب سنگین تولید شده در تاسیسات هسته‌ای ایران با مجوز بوده است.

به گزارش ایسنا ، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری روز سه‌شنبه خود در پاسخ به سوالی درخصوص اقدام وزارت انرژی آمریکا برای خرید آب سنگین از ایران و اصلاحیه پیشنهادی سناتور تام کاتن مبنی بر این‌که دلارهای آمریکا دیگر صرف خرید (آب سنگین) نشود، گفت: من قطعا کارشناس بازار جهانی آب سنگین نیستم اما می‌توانم بگویم که آمریکا از طریق وزارت انرژی، اقدام به این خرید با مجوز کرد که میزان آن حدود 32 تن آب سنگین بوده است.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی کاخ سفید، وی افزود: بازار آب سنگین وجود دارد به خصوص برای کاربردهای صنعتی و تحقیقاتی در آمریکا. به همین علت است که وزارت انرژی از این ماده استفاده خواهد کرد و آن را به قیمت بازار به نهادهایی خواهد فروخت که برای مقاصد تحقیقاتی در کشور از آن استفاده خواهند کرد.

ارنست همچنین گفت: من باید تاکید کنم که آب سنگین ماده رادیواکتیو نیست و هیچ تهدید و نگرانی از جنبه سلامت عمومی ایجاد نمی‌کند اما این ماده از لحاظ استفاده آن در بخش‌های فنی با ارزش است.

وی در ادامه گفت: نکته کلی که من می‌توانم بگویم این است که این خرید مطابق با پایبندی ایران به تعهداتش به عنوان بخشی از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است. بخشی از گام‌های مقرر شده‌ای که آن‌ها باید برمی‌داشتند، این بود که ذخیره هسته‌ای‌شان را کاهش دهند، این کاهش شامل محدود کردن توانایی‌های‌شان در حوزه فناوری هسته‌ای بود.

سخنگوی کاخ سفید افزود: ایران باید بخشی از آب سنگین خود را به خارج انتقال می‌داد، آن‌ها این کار را کردند و اکنون این ذخیره را می‌فروشند و آمریکا نیز بخشی از آن را خریداری کرده است تا آن‌ها را به نهادهایی که استفاده تحقیقاتی یا حتی صنعتی در آمریکا دارند، مجددا بفروشد.

جاش ارنست در بخش دیگری از اظهارات خود درباره اصلاحیه پیشنهادی سناتور کاتن گفت: من نمی‌دانم که این اصلاحیه چه تاثیر احتمالی می‌تواند داشته باشد اما چیزی که می گویم این است که اگر او نگرانی‌های واقعی در این باره دارد می‌تواند نامه ای دیگر به رهبر معظم (ایران) بنویسد و ببیند که تا چه حد می‌تواند کار را پیش ببرد.

به گزارش ایسنا، تام کاتن سناتور جمهوری‌خواه آمریکا در هفته جاری، اصلاحیه‌ای را به لایحه انرژی و تخصیص منابع آب در این کشور افزوده است که مانع از این می‌شود که دولت آمریکا برای خرید آب سنگین از ایران که در راکتورهای هسته‌ای کاربرد دارد، از وجوه فدرال استفاده کند.

کاتن در بیانیه‌ای اعلام کرد: به نظر می‌رسد که رئیس جمهور به هر دری می زند تا از توافق هسته‌ای محافظت کند. ما نباید با خریدهای مکرر مواد هسته‌ای ایران، بیش از این به فعالیت این کشور در زمینه غنی‌سازی کمک مالی ارائه دهیم.

این پیشنهاد کاتن هنوز در جدول زمانی برای رای‌گیری قرار نگرفته است و مشخص نیست که آیا قبل از رسیدگی قانون‌گذاران به لایحه تخصیص بودجه، به صحن سنا خواهد رسید یا خیر.

وزارت انرژی آمریکا روز جمعه اعلام کرد که حدود 8.6 میلیون دلار صرف خرید 32 تن آب سنگین از ایران خواهد کرد که این اقدام به منزله ارسال علایمی برای احساس اطمینان دادن به کشورهای دیگر در زمینه پیروی از این الگوی رفتاری تلقی می‌شود.

این وزارت‌خانه همچنین اعلام کرده است که آب سنگین مورد نظر که می‌تواند پس از خرید از ایران، به سازمان‌های تحقیقاتی و غیره در آمریکا فروخته شود.

بر اساس توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که از اوایل سال جاری میلادی به اجرا گذاشته شد، تحریم‌های ضد ایرانی در ازای محدود شدن برنامه هسته‌ای این کشور لغو شده است .
 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------