آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

نتانیاهو آرزوی جولان را از دست داد



 اخبارسیاست خارجی ,خبرهای  سیاست خارجی, نتانیاهو


وقایع‌اتفاقیه -  تقریبا دو هفته از زمانی که بنیامین نتانیاهو و وزرای دولت او نشست کابینه را در بلندی‌های جولان برگزار کرده و اعلام کردند، اسرائیل هرگز این منطقه را از دست نداده و آن را برای همیشه حفظ خواهد کرد، می‌گذرد.

 

سخنان نتانیاهو در رسانه‌های سراسر جهان بازتاب زیادی داشت، سخنانی که به‌نظر می‌رسد بخشی از یک کارزار هماهنگ‌شده از سوی نتانیاهو برای متقاعد‌کردن رهبران ارشد جهان برای پذیرش یک به اصطلاح واقعیت جدید (منطقه‌ای) است: اینکه هیچ جایگزینی جز پذیرش کنترل اسرائیل بر بلندی‌های جولان وجود ندارد! نتانیاهو مدعی است از آنجایی که سوریه به‌ دلیل جنگ‌های داخلی و هرج‌ومرج به شرایط گذشته بازنمی‌گردد بازگرداندن جولان به دمشق امری نشدنی و غیرواقعی است. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درهمین‌راستا با برخی از رهبران جهان ازجمله جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، تماس‌های تلفنی داشته است. او حتی 21 آوریل با هدف ارائه مواضع خود به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، به مسکو سفر کرد.


نخست‌وزیر رژیم اسرائیل در این دیدار گفته است: «جولان خط قرمز ماست.»به گزارش المانیتور، گفته می‌شود، او در تمام این مذاکرات ادعا کرده است: «کسانی که می‌گویند اسرائیل باید جولان را به سوریه برگرداند واقعیت‌های (امروز) را نادیده می‌گیرند.» اما درواقع تنها کسی که واقعیت‌ها را نادیده گرفته، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل است. تقریبا تمامی رهبران جهان ظرف 48 ساعت اعلام کردند (به‌ اعتقاد آنان) بلندی‌های جولان اشغال شده است.


 ایالات متحده، آلمان، روسیه، اتحادیه اروپا و کشورهای دیگر همگی گفته‌اند که کنترل اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت نمی‌شناسند. می‌توان گفت جامعه جهانی تلاش تل‌آویو را برای سوءاستفاده از شرایط فعلی (سوریه و منطقه) و ضمیمه‌کردن منطقه‌ای که در جنگ‌های شش‌روزه 1967 اشغال کرده به سرزمین‌های اشغالی رد کرده است. دراین‌میان برخی وزرای سابق کابینه اسرائیل به علاوه وزیر خارجه و وزیر جنگ اعتقاد دارند، نتانیاهو به‌تازگی یک فرصت تاریخی را برای بهبود موقعیت استراتژیک خود در ارتباط با بلندی‌های جولان از دست داده است، موقعیتی که هرگز دوباره تکرار نخواهد شد. موقعیتی که جولای سال گذشته و پس از امضای توافق برجام هسته‌ای میان قدرت‌های جهانی و ایران در وین برای نتانیاهو پیش آمد.


المانیتور در ماه می‌2015 فاش کرد: آمریکایی‌ها به نتانیاهو پیشنهاد کرده بودند، مخالفت خود با توافق هسته‌ای ایران را متوقف کرده و با آنها بر سر یک بسته جبرانی به‌ روز شده و بسیار سخاوتمندانه وارد مذاکره شود.


بسته پیشنهادی که به نتانیاهو اجازه می‌داد، برتری کیفی و موقعیت استراتژیک خود را در منطقه حفظ کند اما نتانیاهو با رد پیشنهاد آمریکا به صراحت از مذاکره با دولت باراک اوباما خودداری کرد. نخست‌وزیر اسرائیل در عوض، به مقابله با توافق هسته‌ای ایران تا دقیقه آخر ادامه داد، چراکه باورداشت می‌تواند، رئیس‌جمهوری آمریکا را در کنگره شکست داده و وادار به عقب‌نشینی کند. نخست‌وزیر اسرائیل به دیپلماتی که قصد داشته او را قانع کند پیشنهاد آمریکایی‌ها را بپذیرد، گفته است: «به‌هیچ‌وجه قصد ندارم به آمریکایی‌ها اجازه دهم  روح مرا بخرند. به‌هیچ‌وجه قصد کوتاه‌آمدن از اصول خودم را ندارم.»


این دیپلمات که نمی‌خواهد نامش فاش شود، به المانتیور می‌گوید، نتانیاهو می‌توانست از باراک اوباما بخواهد که باتوجه به شرایط جدید منطقه وضعیت حاکم بر بلندی‌های جولان را به رسمیت بشناسد. این می‌توانست در ادامه نامه‌های جورج دبیلو بوش به آریل شارون، نخست‌وزیر وقت اسرائیل، در آوریل 2004 باشد که درواقع به‌نوعی شهرک‌سازی‌های اسرائیل را (در سرزمین‌های اشغالی) به‌ رسمیت شناخته بود اما نتانیاهو بر مبارزه ناامیدانه خود با توافق هسته‌ای ایران ادامه داد. امروز بنیامین نتانیاهو خود را در یک وضعیت ناامیدکننده می‌بیند. توافق همکاری‌های نظامی و کمک دفاعی میان اسرائیل و ایالات متحده برای 10 سال آینده با موانع جدی روبه‌رو است. کمک دولت باراک اوباما درحال‌حاضر درزمینه‌های نظامی و دفاعی کمتر از آن چیزی است که تل‌آویو درخواست کرده بود.


 به‌عبارت‌دیگر رئیس جمهوری آمریکا به این رژیم کمتر از وعده‌های گذشته کمک می‌کند. درباره بلندی‌های جولان نیز هیچ‌کس کمترین تمایلی برای شنیدن درباره مواضع اسرائیل ندارد. یکی از اعضای کابینه نتانیاهو که نخواست نامش فاش شود، دراین‌باره می‌گوید: «باید اعتراف کنم، در آن زمان فکر می‌کردم حق با نتانیاهو است.


 امروز متوجه شده‌ام، این کار اشتباه بود. واقعیت این است که نمی‌شد از توافق هسته‌ای (با ایران) جلوگیری کرد، درحالی‌که موقعیت استراتژیک اسرائیل می‌توانست بهبود پیدا کند.» باوجود اظهارات دو هفته پیش نتانیاهو مبنی‌براینکه اسرائیل هرگز بلندی‌های جولان را ترک نخواهد کرد، باید به یاد داشته باشیم او برای خروج اسرائیل از این منطقه دوبار با سوریه مذاکره کرده است. بار نخست در دور اول نخست‌وزیری خود (1999-1996)، وقتی ران لوادر، نماینده وی، با حافظ اسد، رئیس‌جمهوری وقت سوریه، وارد مذاکره شد و بار دوم زمانی که او در سال 2009 دوباره به قدرت رسید و از سرگیری مذاکرات با سوری‌ها را رها نکرد.


او حتی از موافقت خود برای ترک بلندی‌های جولان صحبت کرد (و این نشان می‌دهد، تأکید امروز نتانیاهو برای ماندن در جولان واکنش به فرصتی است که از دست رفته است).


المانیتور در گزارش خود می‌نویسد: به‌هر‌حال آنچه نخست‌وزیر اسرائیل می‌تواند انجام دهد درپیش‌گرفتن یک سیاست عاقلانه و دور نگه‌داشتن بلندی‌‌های جولان از درگیری‌ها است.

 

درغیر‌این‌صورت خود را وارد جنگ بی‌نهایتی خواهد کرد که ضمن تغییر کل معادلات منطقه می‌تواند عواقب سخت و پیش‌بینی نشده‌ای را برای او و چه‌بسا متحدانش رقم بزند. عواقبی که چه‌بسا موجودیت اسرائیل را با خطر جدی مواجه کند. 

 

اخبار  سیاست خارجی  -  وقایع  اتفاقیه 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------