آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

لاریجانی: ایران از رفتار هوشمندانه‌ای در بحث هسته‌ای برخوردار بود



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «ایران در بحث هسته‌ای از رفتار هوشمندانه‌ای برخوردار بود» گفت که با مقاومت دانش هسته‌ای بومی شد و در مذاکرات غنی‌سازی تثبیت شد و آن‌ها مجبور شدند پرونده‌هایی را که ساخته بودند، جمع کنند.

به گزارش ایسنا ، علی لاریجانی در «همایش ملی تحولات ژئوپلیتیکی غرب آسیا، با تأکید بر امنیت منطقه‌ای» اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در مسائل منطقه‌ای از استراتژی هوشمندانه و درست و دقیقی برخوردار است و حداقل در آن غلط نداشته است.

وی افزود: استراتژی جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با سایر کشورها در منطقه که رفتارهای عجولانه و ناشیانه داشته‌اند توام با متانت بوده است به همین دلیل جلوی ایران صف آرایی می‌کنند که خیلی هم مهم نیست. ما باید در مقابله با این صف آرایی رفتارهای خود را تنظیم کنیم و با هوشمندی در صحنه بین‌المللی راه خود را از دسته بندی جدا کنیم.

وی ادامه داد: در بحث هسته‌ای، ایران از رفتار هوشمندانه‌ای برخوردار بود با مقاومت دانش هسته‌ای را بومی کرد و در مذاکرات نیز غنی سازی تثبیت شد و مجبور شدند پرونده‌هایی را که ساخته بودند، جمع کنند.

وی تاکید کرد:‌ البته رفتارهای ناجوانمردانه‌ای در مورد تعهدات داشتند که تذکر روز گذشته مقام معظم رهبری به‌جا بود. البته شاید بخواهند تعهدات را انجام ندهند که با ابزارهای موجود مجبور به عمل می‌شوند.

به گزارش ایسنا رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان این‌که «انقلاب اسلامی مبتنی بر یک بیداری شکل گرفت» گفت: ‌ انقلاب مبتنی بر یک بیداری و بر اساس کرامت انسان‌ها سامان یافت، چراکه انقلاب معتقد بر این است که نباید کرامت انسان‌ها کنار گذاشته شود از این رو نباید در دسته بندی‌ها و قطب بندی‌های جهانی قرار گرفت. نمی‌گویم که نباید با دنیا تعامل داشت که ما اکنون نیز بدون تعامل نیستیم اما حرف بر این است که نباید راه را گم کنیم و به طرف دسته‌بندی‌ها سوق پیدا کنیم.

لاریجانی در ادامه با بیان این‌که «راه علاج بحران‌ها و مشکلات منطقه‌ای روشنگری است» گفت: شاید راه‌های فوری و اوژرانسی بتواند موقت کاری را پیش ببرد اما در ‌نهایت جواب نمی‌دهد باید روشنگری در زمینه‌های فرهنگی در جوامع مختلف انجام داد تا دیگر شاهد آسیب‌ها و رفتارهای ناهنجار نبود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان این‌که «ضعف فعلی ایران در حوزه اقتصادی است» گفت: ‌با ظرفیت‌هایی که ایران در منطقه دارد ضعف اقتصادی مشکل اول ماست که باید با شناخت درد، راهکاری برای علاج آن اندیشید. باید درد را درک کرد و مسیر آینده را به گونه‌ای پیش برد که شاهد بهبود وضعیت اقتصادی باشیم چون در مسیر آینده اقتصاد نقش تعیین کننده‌ای دارد.

وی افزود: اکنون در شرایطی هستیم که کشورهای دیگر رقابت‌های تنگاتنگی در حوزه اقتصادی انجام می‌دهند تا در این حوزه تاثیرگذار باشند ما هم باید از پتانسیل‌های قوی برخوردار باشیم و ضعف‌های جدی و ساختاری را رفع کنیم که یکی از مهم‌ترین آن این است که اقتصاد سیاست زده شده است حال اینکه باید اقتصاد با متد خود جلو رود نه اینکه با تغییر مجلس و ریاست جمهوری بنیان‌های اقتصادی تغییر کند این رویکرد خوب نیست و ثبات را در این حوزه به خصوص سرمایه‌گذاری می‌گیرد.

لاریجانی ادامه داد: در شرایطی کشور ما از امنیت پایداری برخوردار است باید سرمایه‌گذاری از رشد بالایی برخوردار باشد حال اینکه رشد کم است. اینکه آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد هراس و ناامن جلوه دادن ایران هستند شاید طبیعی به نظر برسد اما دیگر دلیل ندارد برخی با رفتار‌ها و کار‌هایشان هراس در کشور ایجاد کنند چون باید فضای آرام و انگیزه‌مندی برای سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی هم‌چنین گفت: در بررسی شرایط منطقه‌ای و ژئوپلیتیک باید راهبردی حاصل شود تا معلوم شود در کجا باید فهم دقیق‌تری وجود داشته باشد. بدون تردید بدون اقتصاد قوی بسیاری از اهدف مهم روی زمین می‌ماند باید دید کجا می‌توان همه اهداف را به هم متصل کرد تا شرایط درستی حاصل شود.

به گزارش ایسنا،‌ رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه تردیدی در رخ دادن تحولات سریع در منطقه وجود ندارد گفت: شاید در چند دهه اخیر هیچ‌گاه منطقه ما آنقدر پرتحول و پرمسئله نبوده است. باید در این شرایط غبارآلود به این فهم برسیم که چه راهی را برگزیده و در آن گام برداریم. برای رسیدن به این موضوع اولین مرحله آن است که بدانیم آرایش قدرت‌ها در صحنه بین‌المللی چه وضعی پیدا کرده و الان چه تئوری‌هایی دنبال می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تردیدی نیست این مسأله در محافل غربی به کرات مطرح شده که آن نظم یگانه‌ای که آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد آن بودند به هم ریخته و دیگر چنین قابلیتی در آمریکا وجود ندارد که بتواند شرایط جهانی را مدیریت کند. از نظر فرهنگی و سیاسی این قابلیت وجود ندارد که اجازه دهد آن‌ها نظام جهانی را به صورت مدیریت یگانه اداره کنند.

وی افزود:‌ بعد از فروپاشی شوروی آمریکایی‌ها تئوری دموکراسی لیبرال فرهنگی ملت‌ها را مطرح کردند که تلاش‌ها زود رنگ باخت؛ البته برخی کشورها در ناتوان نشان دادن این تئوری نقش زیادی داشتند کما اینکه اشتباهات آن‌ها مزید بر علت شد.

لاریجانی یادآور شد: بعد از جنگ افغانستان و عراق، جمهوری اسلامی ایران در شرایط خفقان در برابر این اقدام مقاومت و از مردم عراق حمایت کرد که نتیجه آن ناموفق بودن آن‌ها در کارشان بود البته کشورهایی همچون فرانسه و آلمان یک جیغی زدند اما بعد از اشغال افغانستان عذرخواهی کردند.

وی با بیان اینکه با رنگ باختن تئوری مدیریت جهانی در صحنه بین‌المللی تئوری نظام چند قطبی مطرح شده است گفت: برای بررسی این موضوع اول باید به این سوال پاسخ داد که آیا کشورهایی همچون آمریکا اجازه می‌دهند که سایر دولت‌ها به عنوان یک قطب در منطقه مطرح شوند؟ در حال حاضر دست‌هایی به عنوان فرا آتلانتیکی مطرح شده است . آن هم به این دلیل بود که آن‌ها به این نتیجه رسیدند که سازمانی مثل سازمان تجارت جهانی بیشتر از 40 درصد جهان را نمی‌تواند پوشش دهد و از طرفی با بروز قدرت روسیه نقش آفرینی ناتو نیز دچار نقص شده است و از قدرت روسیه نگران هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از این رو آن‌ها در شرایطی هستندکه علاوه بر کنترل بحران در منطقه آسیا دچار مشکل شده‌اند. برخی از کشورهای اروپایی به این موضوع اذعان کردند که لشکرکشی در منطقه درست نیست و نمی‌توان از آن به نتیجه‌ای رسید؛ از این رو قدرتی همچون ناتو وقتی در بحران غرب آسیا نمی‌تواند کاری کند به فکر راه حلی می‌افتد که یک راه آن است که کشورهای آسیایی که با آن‌ها همراه هستند را در این موضوع درگیر کنند که این همان تئوری فراآتلانتیکی است. تئوری که حداقل دو بعد اقتصادی و نظامی را در بر می‌گیرد. از نظر اقتصادی باید سازمانی جهانی کشورهای آسیایی را پوشش دهد که این مستلزم پیمان جدیدی است و از طرف دیگر با توجه به کم شدن قدرت ناتو باید کشورهای منطقه را در بحران‌ها دخیل کنند که برای این موضوع احتیاج به ساماندهی جدیدی دارند.

لاریجانی در ادامه گفت:‌ البته آنها روش تحریم‌ها را نیز خوب می‌دانند چرا که به اعتقادشان از این طریق می‌توانند به اهدافشان برسند. البته بعد از تحریم ایران که خیلی موفق از کار در نیامد سراغ روسیه رفتند. البته برای آنکه تحریم‌ها را بتوانند به خوبی مدیریت کردند به جمع فراگیرتری نیاز دارند چون در زمان تحریم ایران، ایران منفذهای اقتصادی را باز کرد و حالا سراغ روسیه رفته است، بر این اساس کشورهایی همچون چین و ایران در این سازمان فراآتلانتیک قرار نمی گیرند و آن‌ها به دنبال طراحی و سازماندهی بین‌المللی هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در چنین شرایطی برخی کشورها به دنبال تئوری اوراسیا هستند گفت: این کشورها معتقدند که باید جمع کشورهای آسیایی را گسترش داد و مجامع آسیایی به نام اوراسیا را توسعه داد که این موضوع در پیمان اوراسیا به عنوان پیمان امنیتی و اقتصادی نهفته است؛ اکنون می خواهند این پیمان را گسترش دهند.

به گزارش ایسنا، رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انقلاب اسلامی از ابتدای پیروزی با شرایطی مواجه بوده است گفت: در شرایط جهانی فعلی برخی از انقلابیون بر این امر معتقد بودند که باید در قدرت‌ها سری داشت در؛ مقابل نظر مخالفان این بود که اساس انقلاب اسلامی در این قطب بندی‌ها نمی گنجد و باید به اصل مبنایی خود توجه کنند؛ چون انقلاب ایران برای آن بود که بیداری اسلامی و برادری به وجود آید و انسان‌ها و ملت‌ها صاحب کرامت شوند. از این رو اینکه انقلاب بالاتر و یا پایین تر باشد با اصل انقلاب سازگار نیست.

وی با بیان اینکه درشرایط فعلی منطقه کشورهایی که خود را در قطب‌های مختلف می گنجانند برای مسأله فلسطین اهمیتی قائل نمی‌شوند گفت:‌ این قطب بندی‌ها در پایه قدرت است و آن‌ها به فلسطین اهمیت نمی‌دهند. از طرف دیگر آن‌ها معتقدند باید ایران را محاصره کرد و تحت فشار قرار داد؛ حال اینکه اگر پایه‌های فکری ما مبتنی بر جذب شدن به این قدرت‌ها بود دیگر دلیلی بر این همه فشار وجود نداشت.

وی گفت: ما به دنبال این نیستیم که در قطب‌های سیاسی قرار گیریم بلکه می‌گوییم کشورها باید آزاده و مستقل باشند که این از تعارضات مهم تمدن غرب است؛ البته آن چه آن‌ها در گفتار واجد افکار و آزادی نیستند و در عمل در سطح کشورها و دولت به کلی فراموش می شوند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی برای انسان و جامعه و امت اسلامی کرامت قائل است به موضوع بحران‌های منطقه اشاره و اظهار کرد: شاید بعد از جنگ جهانی دوم این حجم از آشفتگی و به هم ریختگی امنیتی در بین کشورهای منطقه را کمتر شاهد بودیم؛ به طوری که از افغانستان و پاکستان تا سوریه و لیبی و یمن بحران به وجود آورده است. حالا سوال این است که چگونه این جریان و بحران‌ها به وجود آمده و رشد پیدا کرده است. با نگاهی به تاریخ می‌توان به این موضوع پی برد که فضای تروریستی در منطقه از نظر کمی و کیفی رشد جهنده‌ای داشته است به گونه‌ای که ارزیابی‌ها نشان می‌دهد تعداد جریان‌های تروریستی در سال 2001 حدود 1000 نفر و اکنون به بیش از 100 هزار نفر رسیده است. گروه‌های متنوعی که از نظر امکانات نظامی بسیار قوی شده است به گونه‌ای که تنها داعش حدود 30 میلیارد دلار سلاح حتی موشک در دستش است.

رئیس مجلس شورای اسلامی این میزان رشد جهنده فضای تروریستی در منطقه بدان معناست که مبارزه واقعی نبوده، روش‌های مبارزه اشتباه بوده است و ریشه‌های مبارزه درست تشخیص داده نشده است.

وی با بیان اینکه مبارزه با تروریسم با ابزارهای نظامی و گسترش بحران تاثیرگذار است گفت: طبیعی است وقتی کشوری اشغال می‌شود آن ملت علاقه‌ای به اشغال ندارد؛ به همین دلیل وقتی با تورهای پهن شده گروه‌های تروریستی مواجه می‌شود به دلیل نداشتن مقری برای مبارزه به این گروه‌ها جذب می شوند البته در این بین نداشتن انگیزه و تلاش جدی برای مبارزه با گروه‌های تروریستی دارای اهمیت است.

وی توضیح داد: امروز یکی از معضلات منطقه که توسط عیادی آمریکا شکل گرفته است ایجاد جنگ مذهبی است که پایه واقعی هم ندارد . اینکه آن‌ها ابوبکر بغدادی رئیس داعش را از زندان آزاد کردند و چطور روی کار آمد حرف‌ها و حدیث‌های زیادی پشت آن است. در این بین برخی از کشورهای منطقه برای اهداف کودکانه به آن‌ها کمک کردند و در شناخت مسائل منطقه از نظر سیاسی و منطقه‌ای اشتباهات زیادی داشتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جریان تروریستی خاستگاهی با قابلیت مهاجرت دارد گفت:‌ شکل جریان‌های تروریستی به گونه‌ای است که در حال حرکت است و به این بستگی دارد که می خواهند آنرا به چه سمتی حرکت کنند که نشانه هایی از حرکت جریان‌های تروریستی به سمت جنوب آسیا و آسیای میانه دیده می‌شود چون آن‌ها آسیب هایی از جریان‌های تروریستی در اروپا دیده اند و می خواهند آن‌ها را به سمت دیگری بکشانند.

لاریجانی با بیان اینکه در این بین مسأله نفت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است گفت:‌ نقش کشورهای کشورهای عربی صاحب نفت برای آمریکا پمپ بنزین است و آن‌ها نمی خواهند که این کشورها مالک نفت باشند . نفت مسأله مهمی در دهه‌های اخیر بوده که همین عامل سیاست‌های سلطه گرایانه شده است. البته ممکن است در آینده از چنین جایگاهی برخوردار نباشد چرا که اگر سر و صدایی هایی در عربستان تا طی 10 سال آینده به وجود آمده است که می خواهد وابستگی‌شان را کم کرده و روی پای خود بایستند. چون صحنه بین‌المللی روی انرژی‌های نو کار می‌کنند به همین دلیل ممکن است آهسته آهسته به فکر جایگزینی برای نفت باشند البته در حال حاضر منطقه همچنان از نظر ارزش نفتی مهم است و آن‌ها برای رسیدن به اهدافشان موجودات آزاردهنده‌ای درست می‌کنند.

وی افزود:‌ حدس بنده این است که در چنین شرایطی جریان تروریستی منطقه خاتمه پیدا نمی‌کند که راه علاج برای مقابله با آن روشنگری در جوامع است. چرا که در حال حاضر کشورهای غربی تنها با سر و صدا به دنبال نشان دادن تروریستی اسلامی هستند حال اینکه کارهای تروریستی بسیاری از سوی ملت‌های غربی صورت می گیرد اما آن‌ها سرو صدایش را بلند نمی کنند.

وی در پایان گفت: کشورهای غربی تا مقطعی فکر می‌کردند که می‌توانند جریان‌های تروریستی را مدیریت کنند اما اکنون به این موضوع پی بردند که این کار از دستشان خارج است به همین دلیل تنها در مواردی که به منافعشان لطمه وارد می‌کند ورود پیدا می‌کنند و در غیر این صورت مانعشان نمی‌شود.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------