آخرین اخبار سیاست خارجی

پسر حمید نوری،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

پسر حمید نوری بازداشت شد

پسر حمید نوری در سوئد بازداشت شد. به گزارش دیده بان ایران، عطیه نوری، دختر حمید نوری شهروند بازداشت شده توسط سوئد از بازداشت برادرش (مجید نوری) توسط پلیس این کشور خبر…

واکنش سازمان ملل و آمریکا به نامه ظریف/ افشاگری روزنامه انگلیسی درباره «تونی بلر»



 کیوسک بین المللی

واکنش سازمان ملل و دولت آمریکا به نامه ظریف، تحویل نخستین محموله‌های نفت ایران در دوره پس از تحریم‌ها، محدودیت بانک‌های آلمانی در مبادلات با ایران، ادامه مخالفت‌ها با دونالد ترامپ در آمریکا، توسعه روابط کشورهای عربی با رژیم اسرائیل و افشاگری روزنامه انگلیسی درباره تونی بلر، از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، بخشی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه‌های بین المللی به موضوعات مربوط به ایران اختصاص یافته است. سایت خبری «میدل ایست آی»، واکنش سازمان ملل به نامه وزیر خارجه ایران درباره توقیف دو میلیارد دلار کشور توسط آمریکا را مورد توجه قرار داده است. سازمان ملل متحد پس از آنکه ایران کمک این سازمان را برای متقاعد کردن آمریکا به توقف نقض مصونیت قضایی دولت‌ها خواستار شد، پیشنهاد کرد که مایل است به این مناقشه بین تهران و واشنگتن کمک کند. سخنگوی سازمان ملل دریافت نامه محمد جواد ظریف را تأیید کرد و گفت: «روشن است که ما این مسأله را بررسی خواهیم کرد. به عنوان یک اصل کلی، اگر هر دو طرف در هر تنش یا اختلافی مساعی جمیله دبیرکل را درخواست کنند، این امر همیشه در دسترس خواهد بود». مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم اعلام کرد، واشنگتن از ارسال این نامه آگاه است. با این حال، یک مقام آمریکایی گفته، واشنگتن نیازی به دخالت سازمان ملل نمی‌بیند.

*****

تحویل نخستین محموله نفتی ایران به شرکت‌های اروپایی در دوره پس از لغو تحریم‌ها، موضوعی است که خبرگزاری «رویترز» به آن پرداخته است. به نوشته این خبرگزاری، دو شرکت پالایشی اروپا، نخستین محموله‌های نفت ایران را از زمان لغو تحریم‌ها تاکنون تحویل می‌گیرند. شرکت «ایپلوم» ایتالیا محموله‌ای شامل یک میلیون بشکه نفت خام ایران را که نفتکش «بویتیک» به طرف این کشور منتقل می‌کند، رزرو کرده است. این نخستین محموله‌ای خواهد بود که پس از لغو تحریم‌ها به ایتالیا می‌رسد. برخی منابع در بخش تجارت و حمل و نقل نفت می‌گویند شرکت پالایشی «موتور اویل هلاس» یونان نیز نخستین محموله نفت خام خود را از ایران پس از لغو تحریم‌ها تحویل خواهد گرفت که بارگیری این محموله بیستم آوریل توسط نفتکش «کریتی پرز» در جزیره خارک انجام شده است.

*****

اما با وجود این تحولات، برخی محدودیت‌ها در روابط تجاری و اقتصادی ایران با اروپا همچنان پابرجاست. بر اساس گزارش «سی ان بی‌سی»، رئیس انجمن بانکداران آلمان، روز جمعه گفت: از سرگیری روایط مالی بانک‌های این کشور با ایران، با توجه به بدهی‌های ایران به زودی اتفاق نخواهد افتاد. گفته می‌شود ایران مبلغ ۵۰۰ میلیون یورو به آلمان بدهکار است. میشل کمر، رئیس انجمن بانکداران آلمان می‌گوید: «بازسازی روابط با ایران، نیازمند صبر است. برای شروع، قبل از گام بعدی برای ازسرگیری پروژه‌های مالی، نظام مبادلات بایستی بار دیگر فعال شوند». صنایع آلمان، بعد از رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در نتیجه اجرای برجام، امیدوار به افزایش صادراتشان به این کشور بوده‌اند. زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد آلمان قرار است، در روزهای دوم و سوم ماه می به ایران سفر کند. وی در این سفر، به طور مشترک با علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد ایران ریاست یک کنفرانس اقتصادی را به عهده خواهد داشت.

*****

در میان دیگر موضوعات، توسعه دامنه مخالفت‌ها با دونالد ترامپ، نامزد جنجالی جمهوری خواهان در آمریکا، در عرصه بین المللی مورد توجه قرار گرفته است. به نوشته «لس آنجلس تایمز»، صد‌ها تن از مخالفان دونالد ترامپ نامزد پیشتاز حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در بیرون محل سخنرانی وی در ایالت کالیفرنیا تظاهرات کردند. تظاهرکنندگان خیابان‌های اطراف محل سخنرانی ترامپ را مسدود کردند. بنا بر گزارش‌ها، برخی معترضان به یک دستگاه خودروی پلیس حمله و شیشه‌های آن را خرد کردند و پلیس نیز چند تن را بازداشت کرد. دونالد ترامپ در برخی مناطق ایالت کالیفرنیا و به ویژه در بین لاتین تبار‌ها، مخالفان سرسختی دارد. این در حالی است که گفته می‌شود با پیروزی‌های بیشتر دونالد ترامپ در رأی‌گیری‌های درون‌حزبی، اعضای ارشد این حزب ـ که قبلاً چندان با معرفی او به عنوان نامزد این حزب موافق نبودند ـ اکنون نشانه‌هایی مبنی بر تمایل به نامزدی او نشان می‌دهند.

*****

توسعه روابط رژیم اسرائیل با کشورهای عربی، از جمله دیگر موضوعاتی است که به ویژه طی روزهای اخیر به طور ویژه مورد توجه مطبوعات منطقه قرار گرفته است. امروز، «السفیر» در مطلبی به همین موضوع پرداخته و با اشاره به تاریخچه روابط کشورهای عرب خلیج فارس، به ویژه عربستان سعودی با رژیم اسرائیل، تاکید کرده که دیگر روابط تل آویو با کشورهای عرب خلیج فارس از طریق میانجی‌ها یا طرف ثالث نیست، بلکه مستقیم است. مثال این امر نیز مغازه‌های لیف لفایف، میلیاردر اسرائیلی در نیویورک و لندن و دبی است. همچنین صد‌ها اسرائیلی از طریق شرکت هواپیمایی قطر ایرویز به شرق دور سفر می‌کنند و با گذرنامه‌های اسرائیلی در فرودگاه دوحه فرود می‌آیند. البته با وجود همه آنچه ظاهر و علنی شده، بیشتر روابط همچنان سرّی و محرمانه است. به تازگی مجتهد، وبلاگ نویس سعودی نوشت عربستان از اسرائیل از طریق آفریقای جنوبی، هواپیما خریداری می‌کند.

*****

در ‌‌نهایت، در میان دیگر موضوعات، افشاگری روزنامه «گاردین» درباره نخست وزیر پیشین انگلیس مورد توجه قرار گرفته است. به نوشته این روزنامه، شماری از اسناد مشاهده شده از سوی گاردین، نشان می‌دهد که چگونه تونی بلر، نخست وزیر پیشین انگلیس، توانسته در سال ۲۰۱۰ با لابی در میان شخصیت‌های با نفوذ سیاسی چینی، آن‌ها را به شرکت نفتی «پتروسعودی» که پیشتر در آن کار می‌کرده است، معرفی کند. ایمیل‌های به دست آمده حاکی است که بلر از تابستان سال ۲۰۱۰ میلادی تلاش کرد، برای شرکت «پتروسعودی» که تحت مالکیت شاهزاده ترکی بن عبدالله، فرزند پادشاه سابق عربستان است لابی کند. در نوامبر سال ۲۰۱۰ شرکت نفتی «پتروسعودی» قراردادی با انجمن تونی بلر (شرکت اختصاصی تونی بلر) امضا کرد که بر اساس آن، بلر ملاقات این شرکت را با مقامات بلندپایه چینی فراهم آورد. بر اساس متن این قرارداد، این شرکت عربستانی مجاز به فاش کردن این همکاری نبوده است؛ ضمن آنکه پذیرفت ماهیانه ۴۱ هزار پوند و به ازای هر معامله ۲ درصدش را به تونی بلر بپردازد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------