آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

واکنش آمریکا به آزمایش موشکی جدید ایران/ آخرین وضعیت درگیری‌ها در «خان طومان»



 کیوسک بین‌المللی

واکنش وزارت خارجه آمریکا به آزمایش موشکی جدید ایران، ممانعت دموکرات‌های سنا از مطرح شدن موضوع تحریم خرید آب سنگین از ایران، ناکامی آمریکا در اطمینان دادن به بانک‌های غربی درباره ایران، تلاش‌های عربستان برای تقابل نفتی با ایران و آخرین وضعیت درگیری‌ها در خان طومان سوریه، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، واکنش آمریکا به اعلام خبر آزمایش موشکی جدید ایران، از جمله موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است. بر اساس گزارش «آسوشیتدپرس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته اگر آزمایش موشکی ایران متناقض با قطعنامه‌ها باشد، آمریکا باردیگر این مسئله را به شورای امنیت گزارش خواهد کرد. الیزابت ترودو، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به گزارش‌های مربوط به آزمایش‌های جدید موشکی ایران گفته: «آمریکا همچنان نگران آزمایش‌های موشک‌های بالستیک ایران است و این گونه آزمایش‌ها را اقدامی تحریک آمیز و بی‌ثبات کننده قلمداد می‌کند». وی همچنین مدعی شده: «این آزمایش‌های موشکی، متناقض با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است که طی آن، این شورا از ایران خواسته است که موشک‌های بالستیکی که توان حمل سلاح هسته‌ای را دارد آزمایش نکند».

*****

در مطلبی دیگر درباره ایران، پایگاه اینترنتی «هیل» خبر داده که دموکرات‌های سنا بار دیگر مانع از بررسی لایحه هزینه‌های آب و انرژی شدند که علت اصلی آن، متمم پیشنهادی جمهوریخواهان در رابطه با ایران بوده است. با ۵۰ رای مخالف در برابر ۴۲ رای موافق، دموکرات‌ها برای سومین بار مانع از بررسی لایحه هزینه 37.5 میلیارد دلاری شدند که شامل افزایش منابع مالی وزارت انرژی آمریکا بوده است. این سومین بار است که بحث و تبادل نظر در خصوص این لایحه بدون دستیابی به نتیجه مشخصی متوقف شده است و علت اصلی آن، متمم ارائه شده از سوی تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه است که قصد دارد از این لایحه استفاده کند و کاخ سفید را از خرید آب سنگین از ایران منع نماید. میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنای آمریکا خواستار یک رأی گیری مستقیم برای این متمم شده است و همچنین قرار است یک رأی گیری جداگانه نیز برای این لایحه هزینه‌ای برگزار شود.

*****

ادامه ابهامات پیرامون امکان و چگونگی ارتباط بانک‌های بین‌المللی با ایران، موضوعی است که پایگاه اینترنتی «المانیتور» به آن پرداخته است. به نوشته این سایت، مقام‌های آمریکایی بعد از اجرایی شدن برجام، با مقام‌های بانکی از ۱۵ کشور دنیا نشست‌هایی برگزار کرده‌اند تا به آن‌ها درباره از سرگیری روابط بانکی با ایران اطمینان حاطر بدهند. با این حال، به گفته منابع آگاه، رایزنی‌های مقام‌های آمریکایی در این باره حاصلی در بر نداشته است. مقام‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا ماه گذشته بعد از رد اخبار جنجالی درباره احتمال اعطای دسترسی به ایران جهت استفاده از دلار در مبادلات بین‌المللی گفتند راهبرد واشنگتن برای شکستن فضای بیم و هراس حاکم بر بانک‌های بین‌المللی جهت بازگشت به ایران، ارائه توضیحات و دادن اطمینان خاطرهای لازم به بانکداران درباره بی‌خطر بودن تجارت قانونی در ایران خواهد بود. اما اکنون این راهبرد با شکست مواجه شده است.

*****

تلاش‌های عربستان برای تقابل با ایران در منطقه، موضوعی است که «ان بی سی نیوز» به آن پرداخته است. در این گزارش تحلیلی آمده که تصمیم عربستان سعودی برای تغییر وزیر نفت با نفوذش نشان از آخرین تلاش‌های محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان در تحکیم قدرت و پیگیری رویکرد نبرد بی‌رحمانه برای به دست گرفتن بازار نفت علیه رقیب دیرینه منطقه‌ایش، یعنی ایران است. البته برکناری النعیمی پیش‌بینی می‌شد، زیرا وی قدرتش را در آخرین جلسه اوپک که در آوریل در دوحه قطر برگزار شد، از دست داده بود؛ به ویژه هنگامی که اعضای اوپک برای حمایت از بهای نفت در سطح جهانی تصمیم به عدم حفظ سقف تولید خود در وضعیت کنونی گرفتند. این درحالی بود که عربستان سعودی، رهبر واقعی اوپک، پیشتر اعلام کرده بود موافق توافقی برای حفظ سقف تولید نفت در برهه کنونی است.

*****

اما در میان دیگر مطالب، شبکه خبری «المیادین» به آخرین وضعیت درگیری‌ها در خان طومان سوریه پرداخته است. بر اساس گزارش این شبکه، ارتش سوریه گروه‌های مسلح را در خان طومان هدف قرار داده است. ارتش سوریه همچنین مواضع و مراکز تجمع «جبهه الشامیه» را در شهر مارع در حومه شمالی حلب هدف قرار داد. تروریست‌ها در تسلط بر تپه‌های جنوبی و جنوب شرقی و شمال شرقی اطراف خان طومان ناکام ماندند. این در حالی است که ارتش سوریه با حفظ مواضع خود، این توان را پیدا کرده است که تروریست‌های مسلح را به دقت در روستای خان طومان هدف قرار دهد. یکی از نظامیان ارتش سوریه گفته نیروی هوایی ارتش سوریه با هدف قرار دادن تروریست‌های تکفیری در منطقه خان طومان از پیاده نظام ارتش سوریه حمایت می‌کند. طی ساعات آینده منطقه خان طومان به کنترل ارتش سوریه در خواهد آمد.

*****

در نهایت، خبرگزاری فرانسه به موضوع کشته شدن یکی از فرماندهان ارشد گروه تروریستی داعش در عراق پرداخته است. به نوشته این خبرگزاری، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که بر اثر یک حمله هوایی سرکرده داعش در الانبار کشته شده است. بر اساس این گزارش، پیتر کوک، سخنگوی پنتاگون تصریح کرد که ابو واهب، سرکرده نظامی داعش در الانبار که قبلاً در تصاویر اعدام‌های داعش ظاهر شده بود، ۶ مه مورد هدف حملات هوایی آمریکا قرار گرفته و کشته شده است. پیش از این، منابع عراقی اعلام کرده بودند که وهیب در یک حمله هوایی در شهر الرطبه واقع در غرب الرمادی کشته شده است. یک مسئول بلندپایه نظامی عراق به السومریه نیوز گفته بود که خودروی حامل شاکر وهیب و تعدادی از همراهان وی در یک حمله هوایی هدف قرار گرفت.
 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------