آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

بایدن: تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنیم

رئیس‌جمهوری آمریکا طی بیانیه‌ای درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی در پی حمله تنبیهی این کشور علیه اسرائیل، گفت که آمریکا به همراه متحدان خود از اسرائیل دفاع کرد و حال ایران…

چهارمین ناکامی سناتورهای جمهوری‌خواه در موضوع ایران/ طرح «ترامپ» برای جلوگیری از ورود مسلمانان به آمریکا



کیوسک بین‌المللی

ناکامی دوباره جمهوری‌خواهان در تصویب طرح ممنوعیت خرید آب سنگین از ایران، تغییر موضع رئیس مجلس نمایندگان آمریکا درباره حمایت از ترامپ، دفاع دوباره ترامپ از طرح جلوگیری از ورود مسلمانان به آمریکا، استقرار موشک‌های ناتو در رومانی و اظهارات جدید وزیر خارجه سعودی درباره سوریه، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، شکست دوباره طرح جمهوری‌خواهان سنای آمریکا برای ممنوع کردن خرید آب سنگین از ایران، از جمله موضوعات مهمی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است. به نوشته پایگاه اینترنتی «هیل»، سنای آمریکا پس از سه بار شکست در رأی به ختم بررسی طرح بودجه آب و انرژی این کشور روز چهارشنبه، بار دیگر درباره یک متمم الحاقی به این لایحه درباره ایران رأی‌گیری کرد. عامل عدم تصویب این لایحه در روزهای گذشته، متممی بود که تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه به آن اضافه کرده بود. این متمم، دولت آمریکا را از هر گونه اقدام برای خرید آب سنگین از ایران منع می‌کند. با این حال، این طرح برای چهارمین بار نیز شکست خورد و سناتور‌ها با ۵۷ رأی مخالف در برابر ۴۲ رأی موافق با طرح ممنوعیت خرید آب سنگین از ایران مخالفت کردند.

*****

این در حالی است که در شرایط کنونی، جمهوری‌خواهان آمریکایی با بحرانی درون حزبی بر سر نامزد خود در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال مواجه هستند. در همین راستا، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا مواضعی را مطرح کرده که با موضع‌گیری‌های پیشین وی متفاوت بوده و می‌تواند بیانگر حمایت وی از دونالد ترامپ، نامزد جنجالی جمهوری باشد. به نوشته «آسوشیتدپرس»، پال رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفته، حزب باید برای شکست دادن هیلاری کلینتون، متحد شود. پال رایان که به جهت منصبش در مجلس نمایندگان، جایگاه ویژه‌ای در میان جمهوری‌خواهان دارد، جمعه گذشته گفته بود که تصمیم ندارد از دونالد ترامپ حمایت کند. این اظهارنظر رایان که می‌رفت ضربه سنگینی به جایگاه ترامپ در رقابت با رقیب اصلی یعنی هیلاری کلینتون دموکرات وارد کند، میلیاردر جمهوری‌خواه را به تلاش و رایزنی سیاسی واداشت.

*****

البته ترامپ با وجود همه این مسائل، به موضع‌گیری‌های افراطی و جنجالی خود ادامه می‌دهد و در تازه‌ترین مورد، بار دیگر خواستار جلوگیری از ورود مسلمانان به آمریکا شده است. ترامپ در گفت‌و‌گو با «فاکس نیوز» گفته، در صورتی که به کاخ سفید برود، کمیته‌ای را به سرپرستی شهردار سابق نیویورک، مأمور بررسی آنچه او «تروریسم مسلمانان افراطی» نامید و طرح جلوگیری از ورود مسلمانان به خاک آمریکا خواهد کرد. وی با بیان اینکه مقامات آمریکایی باید با دقت و مواظبت بیشتری با مسلمانان مقیم کشورش برخورد کنند، افزود: در صورت پیروزی در انتخابات، کمیته‌ای را به سرپرستی رودولف جولیانی ـ که در زمان حمله تروریستی یازدهم سپتامبر شهردار نیویورک بود ـ تشکیل خواهد داد تا جدا با این مسأله برخورد کند. جولیانی ماه گذشته رسماً حمایت خود را از ترامپ اعلام کرد.

*****

در میان دیگر موضوعات، خبرگزاری «رویترز» از ادامه پیشروی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به سمت شرق خبر داده است. ده سال بعد از طرح موضوع استقرار سپر موشکی ناتو در رومانی، امروز این پروژه عملاً راه اندازی می‌شود و آمریکا همچنان ادعا می‌کند این اقدام با هدف حمایت اروپا در مقابل موشک‌های ایرانی است؛ در حالی که روسیه روز چهارشنبه این ادعا را بی پایه خواند و طرح آمریکایی را تهدیدی برای امنیت روسیه دانست. روز چهارشنبه، رسانه‌های روسی، به نقل از وزارت خارجه این کشور اعلام کردند تأکید‌ها درباره اینکه برنامه موشکی ایران تهدیدی برای شرکای آمریکا در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در اروپا ایجاد می‌کند، بی‌اساس است. روسیه شدیداً با سپر موشکی ناتو مخالف و معتقد است، تصمیم فعال سازی این سامانه خطایی است که مستقیم امنیت ملی روسیه را هدف گرفته است.

*****

در ‌‌نهایت، در مطلبی درباره منطقه، شبکه خبری «فرانس ۲۴» اظهارات وزیر خارجه عربستان سعودی را بازتاب داده که از ادامه مسلح کردن معارضین سوری از سوی ریاض سخن گفته است. عادل الجبیر مدعی شده، عربستان هیچ‌ گاه به سوریه نیروی زمینی نمی‌فرستد و تنها زمانی این کار را انجام خواهد داد که آمریکا به سوریه نیروی زمینی ارسال کند. از سوی دیگر، الجبیر گفته، سلاح‌هایی که تازگی به معارضان سوری داده شده، از نمونه‌های گذشته کشنده‌تر بوده و قدرت بیشتری دارد و تأکید کرده که عملیات تسلیح معارضین ادامه خواهد داشت. وزیر خارجه عربستان با تکرار ادعاهای گذشته خود گفته: «انتخاب با بشار اسد است، که با گزینه نظامی کنار برود یا با راه حل سیاسی».

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------