آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

اظهارات دوگانه مقام آمریکایی درباره تحریم‌های ایران/ فاز جدید اقدامات منطقه‌ای عربستان علیه ایران



 کیوسک بین‌المللی

اظهارات معاون وزیر خزانه داری آمریکا درباره تبادل شرکت های اروپایی با ایران و ممنوعیت تبادلات شرکت های آمریکایی، طرح سناتورهای آمریکایی برای وضع تحریم های جدید علیه ایران، تلاش های همه جانبه عربستان در منطقه برای رویارویی با ایران و اعلام خبر به توافق رسیدن ایران و عربستان در موضوع حج، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

 به گزارش «تابناک»، بخشی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه های بین المللی به موضوعات مربوط به ایران اختصاص دارد. خبرگزاری فرانسه، اظهارات معاون وزیر خزانه داری آمریکا را بازتاب داده که درباره همکاری های تجاری بین المللی با ایران سخن گفته است. آدام زوبین، معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور مبارزه با تروریسم گفته: «ما بر سر راه فعالیت های تجاری مجاز با ایران، مانع ایجاد نکرده ایم و این کار را نخواهیم کرد». وی در یک جلسه پرسش و پاسخ در کنگره آمریکا گفت: «ما نه تنها مانع دسترسی ایران به منابع مالی نمی شویم، بلکه هیچ کسی را هم به انجام این کار ترغیب نمی کنیم». در همین راستا، وی مدعی شده، تردید شرکت ها برای تجارت با ایران بیشتر با «برخی نگرانی ها درباره فساد» مرتبط است و این بر عهده ایران است که این گونه مشکلات را حل و فصل کند.

*****

در عین حال، زوبین در بخش دیگری از اظهارات خود بر عدم امکان تبادلات مالی شرکت های آمریکایی با ایران تأکید کرده و خبرگزاری «شین هوا» نیز همین بخش از اظهارات وی را بازتاب داده است. این خبرگزاری به نقل از زوبین می نویسد، آمریکا همه تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای ایران را همان گونه که در موافقتنامه هسته ای با این کشور وعده داده شده، لغو کرده، اما تحریم های اصلی علیه ایران را تغییر نداده و این تحریم ها همچنان به قوت خود باقی است. وی گفته: «سرمایه گذاری در ایران، واردات یا صادرات اکثر کالاها یا خدمات به این کشور یا داد و ستدهای تجاری و مالی با اکثر اشخاص یا شرکت های ایرانی، همچنان برای آمریکایی ها ممنوع است. این تحریم ها به مدت ها قبل از نگرانی های واشنگتن از برنامه هسته ای تهران مربوط می شود».

*****

تلاش برخی سناتورهای آمریکایی برای اِعمال محدودیت های جدید بر ایران، موضوعی است که سایت خبری «هیل» به آن پرداخته است. به نوشته این سایت، کلی آیوت، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی، پیشنهاد کرده طرح توسعه تحریم‌های موشکی علیه ایران - که از حمایت  18 سناتور دیگر هم برخوردار است - به لایحه بودجه دفاعی آمریکا اضافه شود. «قانون اختیارات دفاع ملی» یا لایحه بودجه دفاعی آمریکا، لایحه‌ای لازم‌التصویب است که به تعیین سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت دفاع آمریکا می‌پردازد. قانونگذاران آمریکایی معمولاً این لایحه را ابزاری مناسب جهت معرفی طرح‌های ضد ایرانی و تحریم‌ علیه این کشور می‌بینند. آیوت علاوه بر طرح تحریم موشکی، طرح دیگری هم برای اضافه شدن به لایحه بودجه دفاعی دارد که خواستار تمدید «قانون تحریم ایران» تا سال 2031 است.

*****

سایت شبکه خبری «بلومبرگ» در مطلبی به بررسی سیاست های عربستان سعودی در قبال ایران پرداخته و از تلاش همه جانبه این کشور برای محدود کردن آثار توافق هسته ای برای ایران سخن گفته است. به نوشته این سایت، عربستان سعودی بعد از ناکامی در متقاعد کردن کشورها به امضای توافق هسته‌ای با ایران، اکنون طرح جایگزینی برای جلوگیری از ارتقای اقتصادی ایران دارد. این کشور، متحدانش در خلیج فارس را بسیج کرده تا اطمینان حاصل کند که چهار ماه بعد از رفع تحریم‌های ایران، مسیر گشایش ایران در برابر اقتصاد جهانی، هموار نمی‌شود. سعودی‌ها ماه گذشته در مسیر توافق بر سر تثبیت قیمت نفت خام کارشکنی کردند، زیرا ممکن بود این اقدام به دستیابی ایران به سهم بیشتری در بازارهای نفتی منجر شود. همزمان، تجار ایرانی در دوبی که زمانی دروازه اصلی اتصال ایران به جهان قلمداد می‌شد، اکنون از محدودیت‌های روزافزون شکایت می‌کنند.

*****

در نهایت، اعلام به توافق رسیدن ایران و عربستان بر سر مراسم حج، از جمله دیگر موضوعات مهم امروز به شمار می رود. روزنامه «الریاض» نخست این خبر را منتشر کرد و نوشت، معاون وزارت حج عربستان اعلام کرده که در نشست رئیس سازمان حج و زیارت ایران با وزیر حج عربستان، دو طرف برای فراهم کردن ترتیبات لازم برای حجاج ایرانی به توافق مقدماتی رسیدند. حسین الشریف، معاون وزارت حج عربستان اعلام کرد، طی جلسه‌ای که با حضور محمد صالح بنتن، وزیر حج عربستان و سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت ایران برگزار شد، دو طرف برای آماده کردن مقدمات مراسم حج برای حجاج ایرانی به توافق مقدماتی رسیدند. الشریف گفته: «در مورد درخواست‌های هیأت ایرانی درباره اینکه در این توافق بندهایی آورده شود که برگزاری دعای کمیل و مراسم برائت از مشرکان را برای آن ها تضمین کند، این درخواست با قوانین عربستان مغایرت دارد و این مسأله به اطلاع هیأت ایرانی رسانیده شد».

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------