آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

گزارش‌های جدید از سرنوشت حاج احمد متوسلیان/ هشدار جدید روسیه به ترکیه و ناتو



رسانه های بین المللی

کشته شدن تعدادی از اعضای ارشد داعش در عراق، دیدار وزیر خارجه عربستان با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گزارش های جدید از سرنوشت حاج احمد متوسلیان و همراهانش، هشدارهای روسیه به ناتو و ترکیه و نتایج نظرسنجی ها درباره ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، عراق و سوریه، امروز نیز محور بخشی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی هستند. روزنامه «الشرق الاوسط» می نویسد، نیروهای عراقی از کشته‌ شدن یکی از معاونان ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش، وزیر جنگ و شماری از فرماندهان این گروه تروریستی خبر دادند. فرماندهی عملیات مشترک ارتش عراق با انتشار این خبر افزود: مسئول اطلاعات و امنیت این تشکیلات و یکی از معاونان بارز ابوبکر البغدادی و فرمانده ناظر عملیات تروریستی داعش که مسئول نظارت بر مکاتبات این تشکیلات نیز بوده از جمله کشته شده‌ها هستند. این افراد در بمباران هوایی جنگنده‌های عراقی با هماهنگی فرماندهی کل عملیات ارتش در یکی از مواضع گروه داعش در شهرستان القایم در غرب الانبار در مجاورت مرزهای سوریه به هلاکت رسیده‌اند. در این عملیات، همچنین تعداد دیگری از تروریست‌های داعش کشته شده‌اند.

دیدار وزیر خارجه عربستان سعودی با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مواضع طرفین درباره سوریه، موضوعی است که «الجزیره» به آن پرداخته است. عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، در نشست خبری خود با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جده گفت: «در حال حاضر، حمایت نظامی از گروه های معارض میانه رو در سوریه وجود دارد و این حمایت ها ادامه پیدا خواهد کرد». وی همچنین مدعی شد: «هیأت اعزامی نظام سوریه در مذاکرات ژنو برای رسیدن به راه حل جدی نیست». جبیر در ادامه ادعاهای خود افزود: «امید ملت سوریه برای داشتن آینده ای بهتر بدون حضور بشار اسد محقق خواهد شد». از سوی دیگر، موگرینی اظهار داشت: «باید از طریق مذاکرات تلاش کنیم، به یک راه حل سیاسی برای بحران سوریه برسیم».

در مطلبی درباره ایران، روزنامه «رای الیوم» از زنده بودن چهار دیپلمات ایرانی ربوده شده خبر داده است. این روزنامه به نقل از منابع اطلاعاتی نوشته است که به گفته یک زندانی تازه آزاد شده یونانی، هر چهار دیپلمات ایرانی ربوده شده در لبنان، در حال حاضر در زندان رژیم اسرائیل زنده هستند. این روزنامه ادامه می‌دهد: «برخی آزاد شدگان زندان‌های اسرائیل گفته‌‌اند که ایرانی‌ها را در یکی از زندان‌های اسرائیل دیده‌اند». طبق یک گزارش امنیتی دقیق، یک زندانی یونانی که از زندان اسرائیل آزاد شده و به کشورش بازگشته، به سفارت ایران در آتن اطلاع داده است که چهار دیپلمات ایرانی در زندان‌های اسرائیل زنده هستند. شهید فلسطینی احمد حبیب الله ابوهشام نیز دیپلمات‌های ایرانی را دیده و پس از آن به خبرنگاران گفته بود که احمد متوسلیان و دوستانش در زندان «عتلیت» محبوس هستند.

هشدارهای روسیه به ناتو و همچنین ترکیه، از جمله دیگر موضوعات مهم امروز است. به نوشته روزنامه «راسیسکایا گازیه‌تا»، روسیه در تازه ترین هشدار به پیمان آتلانتیک شمالی برای توسعه نفوذ نظامی به نزدیک مرزهای آبی و خاکی این کشور، اعلام کرد: «اجازه نخواهیم داد که دریای سیاه، به دریاچه اختصاصی ناتو با اهداف ضد روسی تبدیل شود». الکساندر گروشکو، نماینده دائمی روسیه در ناتو، این پیمان را متهم کرد که منطقه دریای سیاه را به تنش می کشاند. وی اظهار داشت: «ناتو تلاش می کند، مسائل تنش آفرین را به منطقه دریای سیاه منتقل کند و ما نیز اقدام هایی را برای پاسخ به این رویکرد در منطقه اتخاذ می کنیم». به گفته وی، ناتو همچنان به سیاست بازداشتن روسیه ادامه می دهد و مسکو هم تمامی تلاش های لازم را برای رفع و خنثی کردن تهدیدهای بالقوه و تلاش برای وارد کردن فشار نظامی به روسیه از سمت جنوب به عمل می آورد.

از سوی دیگر، به نوشته «اینترفاکس»، وزارت خارجه روسیه به شدت نسبت به تبعات حضور نیروهای ویژه ترکیه در خاک سوریه هشدار داد. وزارت خارجه روسیه اعلام کرده که نیروهای ویژه ترکیه در هیچ‌یک از محورهای عملیاتی داخل سوریه حضور ندارند، اما اگر پا به خاک سوریه بگذارند، تمامیت ارضی این کشور را نقض کرده‌اند. این موضع پس از آن مطرح می شود که طی روزهای اخیر، اخباری مبنی بر ورود شماری از نیروهای نظامی ویژه ترکیه به خاک سوریه و حتی اشغال یک روستا در مناطق مرزی توسط این نیروها منتشر شد. این در حالی است که مدتی پیش، روس‌ها سامانه اس-400 را در سوریه مستقر کردند و به ترکیه هشدار داده شد که نقض حریم هوایی سوریه، این بار با موشک پاسخ داده می‌شود. روسیه همچنین مکرراً ترکیه را به حمایت مستقیم و غیرمستقیم از تروریست های سوری متهم می کند.


در نهایت، در مطلبی درباره موضوع احتمال جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا، روزنامه «تلگراف» نتایج یک نظرسنجی را منتشر کرده که حاکی از حمایت 51 درصدی مردم انگلیس از ادامه حضور کشورشان در اتحادیه اروپاست. این نظرسنجی همچنین نشانگر حمایت 46 درصدی مردم انگلیس از خروج این کشور از اتحادیه اروپا موسوم به «برگزیت» است. بر اساس نتایج این نظرسنجی، 3 درصد از کسانی که مورد پرسش قرارگرفته‌اند، بیان کرده اند که هنوز تصمیم خود را در این خصوص نگرفته‌اند. این نتایج، در مقایسه با نظرسنجی مشابه قبلی که هفته گذشته منتشر شد، حاکی از کاهش حمایت از کمپین حامی ادامه حضور انگلیس از اتحادیه اروپاست. در نظرسنجی هفته گذشته، 55 درصد از کسانی که مورد پرسش قرار گرفته بودند، از ادامه حضور کشورشان در اتحادیه اروپا و 42 درصد آن ها از برگزیت حمایت می‌کردند.

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------