آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

بایدن: تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنیم

رئیس‌جمهوری آمریکا طی بیانیه‌ای درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی در پی حمله تنبیهی این کشور علیه اسرائیل، گفت که آمریکا به همراه متحدان خود از اسرائیل دفاع کرد و حال ایران…

دیدگاه آمریکا درباره ادعای احداث پایگاه نظامی ایران در عراق/ طرح جدید سناتورهای آمریکایی درباره ایران



 کیوسک بین‌المللی

دیدگاه وزارت خارجه آمریکا درباره ادعای ساخت پایگاه توسط ایران در عراق، هدف عربستان از دامن زدن به اختلاف با ایران در موضوع حج، طرح جدید سناتورهای آمریکایی درباره ایران، اظهارات دبیرکل سازمان شانگهای درباره عضویت دائم ایران و ادامه بحث ها درباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، بخشی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه های بین المللی به موضوعات مربوط به ایران اختصاص دارد. روزنامه «رای الیوم» اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا را بازتاب داده که درباره ادعاهای موجود راجع به تصمیم ایران برای ساخت پایگاه نظامی در عراق اظهارنظر کرده است. جان کربی در واکنش به ادعاها درباره تصمیم ایران به ایجاد پایگاهی نظامی در اقلیم کردستان عراق، اعلام کرد واشنگتن از وجود چنین طرحی بی‌اطلاع است. وی در پاسخ به سوالی در این زمینه گفته: «این نخستین بار است که چنین موضوعی را می‌شنوم. چنین اقداماتی باید با موافقت دولت عراق انجام شود». وی در ادامه مدعی شده: «آمریکا دوست ندارد که ببیند طرفی، حتی نزدیک‌ترین همسایه عراق در امور این کشور مداخله کند، امری که می‌تواند تنش‎های طایفه‌ای را تشدید کند».

روزنامه «کریستین ساینس مانیتور» در مطلبی به بررسی آخرین تحولات در روابط ایران و عربستان و به ویژه نرسیدن دو طرف به توافق در موضوع حج اشاره کرده و می نویسد تصمیم عربستان در عدم اجازه ورود به زائران ایران بر تنش موجود خواهد افزود و در سرتاسر منطقه گسترش می‌یابد؛ اما این که آیا عربستان می‌تواند امنیت زائران حج را بعد از فاجعه سال گذشته که صدها و شاید هزاران زائر زیر دست و پا کشته شدند تأمین کند یا خیر، موردی است که بعدا مشخص می‌شود. به اعتقاد این روزنامه، عربستان سعودی در حال شدت بخشیدن به تنش خود با ایران جهت سلب مشروعیت این کشور و محدود ساختن نفوذ ایران در جهان اسلام است. هرچند بیشتر کشورهای اسلامی روابط خود را با ایران بحرانی نمی‌کنند، اما دنباله روی حتی تعدادی کشور نیز از عربستان باعث ایجاد مسائلی برای ایران می شود.

ارائه طرحی جدید در سنای آمریکا درباره ایران، موضوعی است که پایگاه اینترنتی «هیل» به آن پرداخته است. به نوشته این سایت، دو نماینده مجلس سنای آمریکا طرحی پیشنهاد کرده‌اند که خواستار تمدید تحریم‌ها علیه ایران تا زمانی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بتواند صلح‌آمیز بودن»تمامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تأیید کند. طرح پیشنهادی تیم کین و کریس مورفی که سه‌شنبه ارائه شد، خواستار تمدید «قانون تحریم‌ ایران» است. این قانون که سال 1996 در کنگره آمریکا تصویب شده، در پایان سال جاری میلادی منقضی می‌شود و به همین دلیل، نمایندگان کنگره آمریکا خواستار تمدید آن هستند. کاخ سفید قانونگذاران را به اجتناب از اقدام عجولانه در این باره دعوت کرده است. کین و مورفی هدف از ارائه طرح پیشنهادی برای تمدید قانون یادشده را ضمانت صلح‌آمیز بودن مواد هسته‌ای موجود در ایران عنوان کرده‌اند.

اظهارات دبیرکل سازمان همکاری شانگهای درباره چشم انداز عضویت دائمی ایران در این سازمان، موضوعی است که مورد توجه خبرگزاری «اسپوتنیک» قرار گرفته است. به نوشته این خبرگزاری، رشید عالم‌اف، دبیرکل سازمان همکاری شانگهای، گفته هیچ دلیل منطقی وجود ندارد که بتواند مانع پذیرش ایران به عنوان یک عضو جدید این سازمان شود، اما اجماع میان کشورهای عضو برای گنجانده شدن این موضوع در دستور کار نشست آینده سران کشورهای عضو شانگهای در تاشکند ضروری است. سازمان همکاری شانگهای در حال حاضر متشکل از شش کشور روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان است و پیش بینی می شود روند پذیرش هند و پاکستان در نشست اواخر ژوئن سران کشورهای عضو در تاشکند تسریع شود. عالم‌اف گفته پذیرش یک عضو جدید در سازمان همکاری شانگهای روند آسانی نیست و هند و پاکستان نمونه هایی در این زمینه هستند.

در نهایت در میان دیگر موضوعات، بحث احتمال خروج انگلیس از اتحادیه اروپا امروز هم مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. روزنامه «تلگراف» در این زمینه مطلبی را به قلم ویلیام هیگ، وزیر خارجه سابق انگلیس منتشر کرده که وی در آن با اشاره به نزدیک شدن به زمان برگزاری همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، گفته این همه پرسی تکرار ناپذیر و نتیجه آن قطعی است و همه باید این واقعیت را بپذیرند. به عقیده هیگ، هرآنچه که نتیجه این همه پرسی باشد، همان است. حتی اگر نتیجه 51-49 به نفع خروج باشد انگلیس اتحادیه اروپا را ترک می کند و اگر به عکس آن پیش آید، برای همیشه در اتحادیه اروپا باقی خواهد ماند. همه پرسی «برگزیت» با انتخابات عمومی کشور که در آن طرف بازنده برای چند سال از صحنه سیاسی دور می شود بسیار فرق می کند. 24 ژوئن یعنی یک روز پس از برگزاری همه پرسی، اعضای بازنده دولت باید بلافاصله خود را آماده کنند تا برخلاف میلشان عمل کنند.

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------