آخرین اخبار سیاست خارجی

طرح تحریمی علیه دولت ایران,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

سنای آمریکا چند طرح تحریمی علیه دولت ایران را تصویب کرد/خریداران نفت ایران تحریم می شوند

مجلس سنای آمریکا بسته‌ای شامل چهار طرح را تصویب کرد که از جمله شامل تحریم خریداران نفت ایران و چند طرح دیگر برای تشدید فشار علیه جمهوری اسلامی است. به گزارش سایت دیده…

احتمال فروش بالگردهای آمریکایی به ایران/ واکنش جان کری به حذف ویدئوی مربوط به ایران



 کیوسک بین‌المللی

احتمال فروش بالگردهای آمریکایی به ایران، واکنش جان کری به سانسور یک ویدئوی مربوط به ایران، افزایش تنش میان آلمان و ترکیه بر سر موضوع «نسل کشی» ارامنه، افزایش ورود تجهیزات نظامی ترکیه به سوریه، نزدیک بودن تسلط نیروهای عراقی بر فلوجه و شکسته شدن تحریم های اقتصادی اروپا علیه سوریه، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، امروز نیز بخشی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی به موضوعات مربوط به ایران اختصاص دارد. خبر احتمال فروش بالگردهای آمریکایی به ایران، یکی از موضوعاتی است که مورد توجه قرار گرفته است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، شرکت سیکورسکی آمریکا اعلام کرده، در حال بررسی فروش احتمالی دو نوع بالگرد تجاری و غیر نظامی به ایران است. ناتالی پروایت، معاون بخش فروش شرکت سیکورسکی، روز جمعه ضمن اعلام این موضوع تأکید کرد، این شرکت قبل از هر اقدامی، دستورالعمل های دولت آمریکا در مورد تجارت با ایران را بررسی خواهد کرد. شرکت سیکورسکی زیر مجموعه لاکهید مارتین، بزرگترین شرکت سازنده تسلیحات و تجهیزات نظامی در آمریکاست. پیشتر، شرکت هواپیماسازی بوئینگ نیز مسأله فروش هواپیمای مسافربری به ایران را بررسی و هیأتی را برای مذاکره به تهران اعزام کرده بود.


واکنش وزیر خارجه آمریکا به حذف بخشی از فیلم کنفرانس خبری وزارتخانه متبوعش درباره ایران، موضوعی است که «سی ان ان» به آن پرداخته است. جان کری با انتقاد از تغییر عمدی فیلم کنفرانس خبری وزارت خارجه آمریکا در مورد ایران، این اقدام را احمقانه، خام و نادرست خواند. وی همچنین  از تصمیمش برای پیدا کردن فردی خبر داد که مسئول این اتفاق بوده است. وی در این باره به خبرنگاران گفت: «مایلم بفهمم دقیقاً چه اتفاقی و به چه علت رخ داد». اخیراً وزارت خارجه آمریکا در پیامی از حذف بخشی از ویدئوی منتشر شده خود روی سایتش خبر داد، اما از آن زمان تاکنون نام مقامی که این درخواست را کرده بود، اعلام نشده است. جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفته بود: «مقام‌های رسمی که این مسأله را بررسی کرده‌اند، تصمیم گرفتند تا بخش هایی از این سخنان حذف شود».

تنش ها میان ترکیه و آلمان بر سر تصویب نسل‌کشی خواندن کشتار ارامنه توسط امپراتوری عثمانی، از جمله دیگر موضوعات مهم روز است. به نوشته روزنامه «دی ولت»، رئیس جمهور ترکیه درباره عدم مشارکت مرکل در بحث های مربوط به قطعنامه کشتار ارامنه در پارلمان این کشور، ابراز دلسردی کرده و قطعنامه پارلمان آلمان در این زمینه را بی ارزش خواند. رجب طیب اردوغان گفته: «من نمی فهمم چرا رئیس حزب دموکرات مسیحی آلمان (مرکل) شرایطی فراهم نکرد که حزبش را مجاب کند، در مخالفت با این قطعنامه رأی دهند». وی قطعنامه اخیر پارلمان آلمان را بی ارزش دانسته و درباره این اقدام خطاب به رسانه های ترکیه ای گفت: «اکنون می خواهم بدانم مقامات آلمانی پس از چنین تصمیمی چگونه می توانند با من و نخست وزیر کشورمان روبه رو شوند». وی همچنین هشدار داد که آلمان می تواند یک دوست مهم خود را از دست بدهد.


این در حالی است که تنش ها میان روسیه و ترکیه نیز به روال ماه های اخیر ادامه دارد. در همین راستا، بر اساس گزارش «راشا تودی»، روسیه از افزایش ورود گروه های تروریستی مسلح طی سه روز گذشته از ترکیه به سوریه و انتقال تجهیزات جدید جنگی از ترکیه برای گروه های تروریستی مستقر در استان حلب سوریه خبر داده است. وزارت دفاع روسیه فاش کرد، گروه های تروریستی جدید از طریق ترکیه وارد استان حلب سوریه شده اند و جنگ افزارهای جدیدی از این طریق انتقال داده شده است. مرکز هماهنگی روسیه در حمیمیم در استان لاذقیه سوریه نیز اعلام کرد، گروه های تروریستی جدیدی به منطقه دارة عزّة و اعزاز در شمال غربی شهر حلب وارد شده اند. این مرکز افزود پهپادها طی سه روز گذشته افزایش چشمگیر تردد کامیون های بزرگ را از طریق مرزهای ترکیه به این دو منطقه ثبت کرده‌اند.

در مطلبی درباره عراق، «فرانس 24» در گزارشی از نزدیک بودن پایان تسلط گروه تروریستی داعش بر فلوجه سخن گفته است. در این گزارش آمده که ارتش عراق در حال بازپس‌گیری یکی از دو سنگر عمده داعش در این کشور است. سابقه تصرف فلوجه به دست افراط‌گرایان به سال 2004 بازمی‌گردد. ژنرال عبدالوهاب السعدی گفته که نیروهای ارتش عراق با حمایت هوایی نیروهای ائتلاف غربی و نیروی هوایی و توپخانه ارتش کشورشان وارد فلوجه شده‌اند. ژنرال عراقی می گوید، عملیات آزادسازی فلوجه ساعت 4 صبح روز گذشته و با حمله هماهنگ نیروهای ضدتروریسم، پلیس الانبار و ارتش عراق از سه محور آغاز شده است. در حال حاضر، مسأله اینجاست که نیروهای داعش که گمان می‌رود بین 500 تا 900 تن باشند، در مرکز شهر متمرکز و تا حدود زیادی با غیرنظامیان مختلط شده‌اند و به همین دلیل، حرکت کند شده است، ولی به نظر می رسد، این روزهای آخر تسلط داعش بر فلوجه است.


در نهایت، شکسته شدن تحریم ها علیه سوریه توسط یک هواپیمای اروپایی، موضوعی است که خبرگزاری «اسپوتنیک» به آن پرداخته است. به گفته منابع آگاه، هواپیمای جمهوری چک حامل کمک‌های بشردوستانه، امروز وارد دمشق خواهد شد. این اولین هواپیمای اروپایی است که از زمان تحریم اقتصادی اروپا علیه سوریه، وارد این کشور می‌شود. این منابع که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند، دومین هواپیمای جمهوری چک نیز طی چند روز آینده وارد دمشق خواهد شد و قرار است این هواپیما هم در فرودگاه بین‌المللی دمشق به زمین بنشیند. فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه، آوریل گذشته به پراگ، پایتخت جمهوری چک سفر و با مقامات این کشور دیدار کرد. او در آن زمان اعلام کرد که پراگ وارد تحریم‌های اقتصادی اروپا علیه سوریه نشده است، حال آنکه اتحادیه اروپا ماه گذشته میلادی تحریم‌ها علیه نظام سوریه را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------