آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

یادداشت رییس جمهور کرواسی درباره سفرش به ایران: روسری را براساس احترام به میزبان بر سرگذاشتم



 اخبارسیاست خارجی  ,خبرهای سیاست خارجی,رییس جمهور کرواسی

ایران سرزمین بسیار زیبا با فرهنگ دیرینه با میراث فرهنگی است که یادآور اقتدار امپراطوری ایران است. ما از هواپیما خارج می‌شویم و با استقبال باشکوه مواجه می‌شویم. دوبار در کاخ ریاست جمهوری مورد استقبال رسمی دکتر روحانی قرار گرفتم.

علاقمندی بزرگ ایرانی‌ها برای یک جهش اقتصادی بعد از سال‌های طولانی تحریم قابل مشاهده است.
 
به گزارش ایسنا، کولیندا گرابار کیتارویچ، رییس‌جمهوری کرواسی در روزنامه پرتیراژ  "وچرنی لیست" گزارشی از سفرش به ایران منتشر کرد.
 
در این گزارش آمده است:
ایران سرزمین بسیار زیبا با فرهنگ دیرینه با میراث  فرهنگی است که یادآور اقتدار امپراطوری ایران است. ما از هواپیما خارج می‌شویم  و با استقبال باشکوه مواجه می‌شویم. دوبار در کاخ ریاست جمهوری مورد استقبال رسمی دکتر روحانی  قرار گرفتم.
 
در کاخ ریاست جمهوری دکتر حسن روحانی، سادگی و برخورد مناسب حاکم است، هیچ‌گونه ولخرجی در مراسم پروتکل مشاهده نشد و جزییات پروتکل به خوبی رعایت شده بود. روسری را براساس احترام به میزبان بر سرگذاشتم، مذاکرات دوجانبه با رییس جمهوری را برگزار کردیم در واقع دیدار رسمی من با این ملاقات از ایران آغاز می‌شود بعداز آن دو هیات جلسه‌ای برگزار کردند.
 
 ایران بعد از لغو تحریم‌ها به سرعت درهای همکاری اقتصادی را باز کرده و به راستی از  کرواسی دوستانه استقبال شد. دست اندرکاران امور اقتصادی کرواسی سهم به‌سزایی در این رابطه دوستانه ایفا کردند و طی سال‌های گذشته ارتباط خود را با شریکان ایرانی حفظ کردند. این حاکی از اهمیت حفظ رابطه، به‌خصوص در دوران دشوار است. صداقت و احترام مهم‌تر از هر قراردادی است و ایرانی‌ها ارزش خاصی برای این موضوع قائل هستند. در واقع صداقت کلام و اعتماد و اخلاقیات اساس و پایه هر کاری است.
 
حلال – سرزمین دوست
با پروژه‌های توسعه‌ای ایران آشنا شدیم که در برگیرنده پروژه‌های بزرگ مدرن‌سازی، ساخت و ساز، انرژی و زیرساخت‌ها، بازسازی ناوگان دریایی و بازسازی  و ساخت زیرساخت‌های جدید است. هم‌چنین فضا برای همکاری در بخش فن‌آوری اطلاعات  وجود دارد.
 
 در خصوص توسعه همکاری گردشگری  می‌توان گفت کرواسی ظرفیت بالقوه گردشگری حلال را درک کرده و ارجحیت را به این داده که در میان قلیل کشورهای اتحادیه اروپا باشد که به رعایت معیارهای حلال در گردشگری اقدام کرده است. کرواسی به عنوان کشور دوست با ویژگی حلال در صنعت گردشگری هویت جدیدی را در بازار گردشگری کسب کرده است.
 
امکانات بسیاری مطرح و برقراری و بازسازی رابطه اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران گام اساسی و بزرگی برای صادرات اقتصادی کرواسی است. تحقق این برنامه را نمایندگان 60 شرکت کرواسی که در هیات همراه من به ایران سفر کردند دنبال خواهند کرد.
 
 به موفقیت در ایران باور دارم
بعد از این که هیات وزیران اقتصادی کرواسی و ایران در حضور رییسان‌جمهوری دو کشور گفت‌وگو کردند، وزیران در خصوص همکاری‌های اقتصادی و رییسان اتاق‌های  بازرگانی دو کشور به امضای قرارداد اقدام کردند. درها باز است و به ما خوش‌آمد گفتند و هم اکنون می‌بایست تمام تلاش خود را در این جو مثبت برای فعالیت و کارهای جدید به‌کار برده و از آن استفاده کنیم. چشم‌انداز  همکاری قابل مشاهده است. من در ذهنم فعالیت شرکت‌های جورجاکویچ، گردیلی، کونچار، دالکوود و صنایع کشتی‌سازی با پروژه‌های جدید در ایران را می‌بینم.
 
«صدای خوب از دور هم شنیده می‌شود و نه تنها شنیده می‌شود بلکه انعکاس می‌یابد» (یک مثل کروات). شرکت‌های ما دارای تجربه و فن‌آوری و کادر خوب هستند. من بر این باورم که همکاری با ایران موفقیت‌آمیز خواهد بود.
 
هم‌چنین در جلسه رسمی فرصت فراهم شد که در خصوص همکاری‌های دوجانبه در بخش‌های منافع مشترک  به گفت‌وگو بپردازیم. در خصوص چالش‌های بین‌المللی از جمله تروریسم و آوراگان و پناهجویان گفت‌وگو کردیم. ایران با صراحت اعلام داشته که مسوولانه و متعهدانه در صحنه جهانی عمل می‌کند و  با در نظر گرفتن این که ایران کشور با نفوذ در جهان اسلام است اهمیت بیش‌تری به خود می‌گیرد.
 
ما (رییسان‌جمهوری) روابط دوجانبه ایران و کرواسی را دوستانه ارزیابی کردیم. به طور کلی، ادامه روابط دو کشور چشم‌انداز بسیار خوب و روشنی دارد. کرواسی با عضویت در اتحادیه اروپا یک هدف استراتژیکی خود را تحقق بخشید. هم اکنون به عنوان هدف جدید می‌بایست به تحقق همکاری‌ها به خصوص در حوزه اقتصادی در خارج از مرزهای اروپا را جست‌وجو کنیم.
 
 ما به عنوان عضو اتحادیه اروپا، از تلاش‌های اتحادیه اروپا برای همکاری با ایران با قاطعیت حمایت می‌کنیم. اعتقاد دارم با ایران می‌بایست در راستای تعیین منافع مشترک و امکانات بالقوه همکاری کنیم به خصوص وقتی صحبت از سوریه، عراق و افغانستان یا مبارزه با تروریسم می‌شود. نمی‌توان از پرداختن به موضوع بحران پناهجویان و تعداد زیاد پناهجویان افغانی که از طریق ایران به اروپا می‌آیند، اجتناب ورزید.
 
(در مذاکرات با مقامات ایرانی) اشاره کردم که کرواسی در اتحادیه اروپا به اهمیت گفت‌وگوی این اتحادیه با ایران درخصوص موضوع پناهجویان به سبک گفت‌وگوی اتحادیه اروپا با ترکیه، اردن و لبنان در راستای یافتن مدل برای کمک ایران به افغانی‌ها در راستای جذب جنگ‌زدگان افغانی در جامعه ایران و تشویق آن‌ها برای بازگشت به افغانستان تاکید دارد.
 
می‌بایست تاکید کنم ایران ارزش خاصی برای رابطه ما با مسلمانان در کرواسی به عنوان بخشی از جامعه که در تمامی سطوح حضور دارند قائل است. در تایید این نکته می‌توانم به حضور آقای عزیز حسنویچ، مفتی کرواسی در سفر به ایران اشاره کنم.
 
در ادامه دیدار از ایران با مقامات ارشد و بلند پایه ایران از جمله دکتر علی لاریجانی رییس مجلس ایران، آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس تشخیص مصلحت نظام و  دکتر ظریف وزیر خارجه به صورت جداگانه ملاقات کردم.
 
 در تمامی این ملاقات‌ها جو دوستانه وجود داشت و  علاقمندی برای توسعه همکاری حاکم بود. این دیدار نشان داد که چقدر حمایت از دیپلماسی اقتصادی چه از طریق دیپلماسی یا از طریق ریاست جمهوری یا اتاق بازرگانی مهم است و نشان داد که چقدر مهم است که به صورت یکپارچه عمل شود.
 
دعوای درونی در کرواسی بی‌معناست
بعد از  تجربه مثبت ایران، بیش از همیشه به بیهوده بودن دعوای بین خودمان اعتقاد پیدا کردم و این که  ما نیازی به زورآزمایی و حیله‌گری سیاسی نداریم. تجربه حضور منسجم  ما که با  مشارکت دیپلماسی و بخش اقتصادی به‌دست آمد نشان داد که اگر بخواهیم می‌توانیم متحد عمل کنیم و آن‌وقت موفقیت هم مشاهده خواهد شد.
 
 بنابراین مهم‌ترین تکلیف ما  اتحاد و همبستگی است و می‌بایست جدایی و شکاف بی‌مورد را کنار بگذاریم. دگراندیشی می‌بایست وجود داشته باشد و مطلوب است ولی این نمی‌تواند دلیلی برای حذف رقبای سیاسی باشد بلکه باید با انتقاد سازنده به خدمت عمومی بپردازیم.
 
من با این تفکر که ایران دست دوستی به سوی ما دراز کرده است عازم این کشور شدم. علاقمندی بزرگ آن‌ها را بعد از سال‌های طولانی تحریم برای یک جهش اقتصادی مشاهده می‌کنم. بدون شک ملت ایران شایستگی این را دارد. امیدوارم که ما هم در کرواسی، اقتصاد کشور را در سطح قابل قبولی ارتقا دهیم که برای ما امکان رشد جمعیت و بازسازی کشور را فراهم کند. آینده در دست ماست به این باور دارم.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------