آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اتحادیه اروپا: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست | دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان چرخه خطرناک انتقام‌گیری در خاورمیانه شد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی…

چرا نتانیاهو مدام با پوتین دیدار می کند؟ / اسرائیل می خواهد، از طریق روس ها به ایران فشار بیاورد



 اخبارسیاست  خارجی,خبرهای  سیاست  خارجی, نتانیاهو

 نیوزویک نوشت: نتانیاهو برای سومین بار از پاییز 2015 تا کنون از مسکو بازدید کرده است تا این بار 25مین سال رابطه دیپلماتیک روسیه و اسرائیل را جشن بگیرد. چنین رابطه دوستانه ای میان طرفین در چنین شرایطی موجب ایجاد سوالاتی می شود.

به گزارش  انتخاب ، این نشریه در ادامه آورده است: تا یک ربع قرن پیش کرملین و تل آویو سوای روابط مرسوم بین المللی ارتباط مستقیمی با یکدیگر نداشتند. از نظر شوروی سابق اسرائیل متحد آمریکا محسوب می شد، و حتی در سال 1975 به سازمان ملل پیشنهاد داد صهیونیسم را در ردیف نژادپرستی قرار دهد، و از آن سو اسرائیل نیز به مسکو به چشم حامی کشورهای مخالف از جمله سوریه و مصر نگاه می کرد.

حالا اوضاع کاملا عوض شده. روزنامه اسرائیلی هآرتص در شب دیدار نتانیاهو با پوتین اعلام کرده "روابط میان اسرائیل و روسیه هیچ وقت بهتر از این نبوده". پوتین و نتانیاهو دلایل مختلفی برای همکاری دارند و بعید نیست دو طرف زمینه های بیشتری برای همکاری در آینده پیدا کنند.

هر دو دولت در حال اجرای عملیات نظامی در سوریه جنگ زده هستند. به دلیل آنچه اشتباه در ارتباط اعلام شد در نوامبر 2015 یک جنگنده روسی به دست جنگنده های ترکیه ای ساقط شد. استفان استفانویچ از شورای روابط بین الملل معتقد است این دلیل مهمی است تا کانال های ارتباطی قوی باز نگه داشته شود.

او می گوید: «این رابطه که بین دو دولت مشاهده می شود چیز عجیب و غریبی نیست. روسیه سال قبل خود را وارد نبردهای منطقه کرد. اسرائیلی ها می خوهند خطر تصادم در عملیات نظامی دو طرف را به حداقل برسانند. آنچه در پی از شلیک ترکیه به جنگنده روسی رخ داد را در نظر بگیرید. اسرائیلی ها نمی خواهند این اتفاق برای جنگنده های آن ها بیافتد».

داراگ مک دول، تحلیل گر ارشد حوزه اروپا و آسیای مرکزی در ورسیک میپل کرافت می گوید: « برای تل آویو، رابطه با مسکو ابزاری فراهم می کند تا بر سوریه و ایران فشار بگذارد».

با آنکه در گذشته آمریکا حامی قدرتمند امنیت اسرائیل در برابر ایران محسوب می شد، نتانیاهو موضعی کاملا مخالف دولت اوباما در زمینه توافق هسته ای با تهران گرفته است.

در همین حال، روسیه تامین کننده مهم تسلیحاتی برای ایران است و اخیرا سامانه موشکی اس 300 را در اختیار این کشور قرار داده است. اسرائیل امیدوار است از رابطه نزدیک خود با روسیه استفاده کرده تا از دستیابی شبه نظامیان تحت حمایت ایران از این تسلیحات جدید جلوگیری کند.

مک دول اضافه می کند: «اسرائیل از مخالفت خود با تحویل اس 300 به ایران عقب کشیده و تمرکز خود را بر آن داده که از دستیابی نیروهایی از جمله حزب الله به این تسلیحات جدید جلوگیری کند».

پوتین نیاز به حمایت در سوریه دارد

با ادامه عملیات نظامی سوریه در سوریه مسکو جایگاه خود در این منطقه را تثبیت کرده، و اکنون پایگاه نظامی هوایی کاملا فعال و نیروی دریایی تقویت شده ای مستقر در طرطوس دارد. اگر روسیه قصد داشته باشد حضور خود در خاورمیانه را با استقرار در سوریه برای زمانی طولانی ادامه دهد، اسرائیل می تواند متحد استراتژیکی برای آن باشد.

مک دول می گوید: « همکاری با اسرائیل اطلاعات عمیق تری درباره بازیگران منطقه ای به روسیه می دهد که به ویژه در زمینه ضد تروریسم کمک بسیاری به آن ها می کند».

اطلاعات نظامی پیچیده اسرائیل درباره همسایه اش سوریه و مناطق دیگر سرمایه مهمی برای مسکو است. مهم تر از آن، هر دو کشور دو اوضاع سوریه سهم دارند و همکاری و انعطاف بیشتر دو طرف این را تضمین می کند که تصمیماتی مانند ساقط کردن جنگن ه روسی توسط ترکیه بار دیگر تکرار نمی شود.

نتانیاهو می خواهد تسلط خود را بر بلندی های جولان حفظ کند

رهبر اسرائیل در دیدارش از مسکو بر موضع خود تاکید کرد که نمی خواهد از کنترل نیروهای اسرائیلی بر بلندی های جولان عقب بکشد، و کنترل بر این منطقه را خط قرمز خود اعلام کرد. هرچند بلندی های جولان رسما به سوریه تعلق دارند، اما از سال 1967 در کنترل نیروهای اسرائیلی قرار داشته اند.

روسیه قوی ترین متحد دولت سوریه است و روابط نزدیک با کرملین بدون شک قدرت نتانیاهو را در صورتی که بخواهد حمایت بین المللی را برای کنترل بر این منطقه جلی کند، تقویت می کند.

پوتین می تواند حضور آمریکا در خاورمیانه را کاهش دهد

روسیه در جلب شرکای غرب مانند ترکیه و عربستان برای حمایت از جبهه حامیان اسد در سوریه ناکام بوده است. با این حال، شراکت با اسرائیل که متحد آمریکا است می تواند به اعتبار این کشور به عنوان قدرتی دیپلماتیک با کنار زدن آمریکا از معادله استفاده کند.

مک دول می گوید: «روسیه و اسرائیل مدتی است که در مسائل امنیتی با هم همکاری داشته اند، هرچند آمریکا همچنان متحد اول اسرائیل در زمینه امنیتی باقی مانده است. برای روسیه تقویت رابطه با اسرائیل بخش مهمی از تلاش کلی آن برای ایجاد جای پای استوار و پایدار در خاورمیانه و در عین حال کاهش نفوذ آمریکا در منطقه است».

نتانیاهو امیدوار است رای های طرفداران روسیه را تقویت کند

خارج از شوروی سابق، اسرائیل رتبه سوم را در دارا بودن شهروندان روس زبان در جهان دارد. هرچند احساسات یهود ستیزانه در اکثر بخش های شوروی سابق مشکلی اساسی بود، و حتی در کشورهایی که سابقا کمونیست بودند  ادامه پیدا کرد، پوتین تلاش کرده خود را دوست جامعه یهود روسیه نشان دهد. به نظر مک دول، این می تواند در انتخاب دوباره دولت اسرائیل تاثیر شایانی داشته باشد.

او می گوید: «در سطحی بنیادی تر، این تغییرات در روابط ناشی از در حال افزایش تحرکات جامعه یهودیان مهاجرت کرده از شوروری سابق به اسرائیل است. حزب اسرئیل بیتینیو که وزیر دفاع آویگدور لیبرمن در آن عضویت دارد بر اسرائیلی های اصلالتا روس به شدت اتکا کرده و آن ها تاثیر فزاینده ای در فرآیند رای گیری پیدا کرده اند.

نویسنده: دیوید شارکوف


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------