آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

درخواست آرژانتین از پاکستان: وزیر کشور ایران را بازداشت کنید!

وزارت امور خارجه آرژانتین در اقدامی خصمانه و بی‌اساس روز سه شنبه اعلام کرد که از پاکستان و سریلانکا خواسته است تا وزیر کشور ایران (احمد وحیدی) را به دلیل ادعای واهی بمب…

شکایت ایران از امریکا/ خط و نشان‌های آمریکا برای روسیه در سوریه



 کیوسک بین‌المللی

اظهارات جان کری درباره نوع عملکرد آمریکا به تعهداتش در برجام، تلاش نمایندگان کنگره آمریکا برای جلوگیری از فروش بوئینگ به ایران، برنامه ایران برای شکایت از آمریکا در ماجرای دو میلیارد دلار، خط و نشان های آمریکا برای روسیه، محتوای سفر جانشین ولیعهد سعودی به آمریکا و پایان عملیات نظامی امارات در یمن، از جمله موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، بخشی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه های بین المللی به موضوعات مربوط به ایران اختصاص دارد. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» اظهارات وزیر خارجه آمریکا را درباره عمل این کشور به تعهدات خود بر اساس برجام بازتاب داده است. به نوشته این خبرگزاری، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفته، دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، به وظایف خود درباره کاهش تحریم ها علیه ایران براساس توافق هسته ای تاریخی سال گذشته عمل کرده، اما قصد دارد در واکنش به شکایات ایران مبنی بر اینکه از همه امتیازهایی که مستحق آن ها بوده برخوردار نشده، بیشتر شفاف سازی کند که چه چیزهایی مجاز و چه چیزهایی غیر مجاز است. وی افزود: «دولت اوباما به نص و روح این موافقتنامه پایبند بوده و برای اینکه به شرکت های خارجی توضیح دهد اکنون چه اقداماتی برای آن ها مجاز است، بیش از حد تلاش کرده است». کری این اظهارات را پس از دیدار روز گذشته خود با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران بیان کرد.

در همین حال، پایگاه اینترنتی «واشنگتن فری بیکن» از تلاش شماری از نمایندگان کنگره آمریکا برای جلوگیری از فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران خبر داده است. پیتر رسکام،‌ نماینده جمهوری‌خواه از ایالت ایلینوی که بوئینگ و دیگر شرکت‌های آمریکایی را به دلیل تلاش در جهت عقد قرارداد با ایران مورد انتقاد شدید قرار داده است، گفت: کنگره اجازه فروش هواپیما به ایران را نخواهد داد. وی اظهار داشت: «به ما گزارش‌ها و خبرهایی رسیده مبنی بر اینکه یکی از بزرگترین شرکت‌های آمریکایی درصدد معامله با ایران است. این امر که ما نگرانی‌های امنیت ملی داریم، مهم است. بوئینگ و ایران باید بدانند که کنگره آمریکا، نگاه خوشایند و خوش‌بینانه‌ای به هر گونه قراردادی که جان و امنیت مردم آمریکا را به خطر بیندازد، نخواهد داشت». چند تن از نمایندگان کنگره آمریکا، به تازگی، مدیران شرکت‌های بوئینگ و ایرباس را فراخوانده‌اند و با آنها در خصوص معامله با ایران به گفت‌وگو نشسته‌اند.

برنامه ریزی ایران برای شکایت از آمریکا در موضوع توقیف دو میلیارد دلار از دارایی های ایران، موضوعی است که خبرگزاری «اسپوتنیک» به آن پرداخته است. به نوشته این خبرگزاری، ایران به زودی برای بازگرداندن دو میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده خود، علیه آمریکا در دادگاه بین المللی در لاهه شکایت خواهد کرد. یک منبع آگاه، از تلاش ایران برای تنظیم دادخواست علیه آمریکا روز چهارشنبه در مصاحبه با این خبرگزاری گفت، ایران طی چند روز آینده در تلاش برای بازگردانده شدن دو میلیارد دلار از دارایی های مسدود خود، علیه آمریکا در دادگاه بین المللی در لاهه شکایت خواهد کرد. وی افزود ایران طی چند روز آینده دادخواستی را علیه آمریکا در دادگاه لاهه تنظیم می کند. این منبع تصریح کرد، ایران انتظار دارد دادگاه لاهه حکمی منصفانه در این خصوص صادر کند.

در میان دیگر موضوعات، خبرگزاری «رویترز» به خط و نشان های آمریکا برای روسیه در موضوع سوریه پرداخته است. به نوشته این خبرگزاری، وزیر خارجه آمریکا به روسیه هشدار داد که صبر و طاقت واشنگتن در قبال منازعه سوریه و مسأله آینده بشار اسد رئیس جمهور این کشور، در حال تمام شدن است. جان کری در جریان سفر به نروژ در سخنانی تأکید کرد: «روسیه باید درک کند که صبر و تحمل ما بی نهایت نیست. در واقع صبر و طاقت ما در قبال اینکه بشار اسد باید پاسخگو باشد، بسیار محدود است». وی افزود: «ما همچنین برای پاسخگو کردن نیروهای مخالف دولت سوریه نیز که در ادامه خشونت ها در این کشور نقش دارند، آماده هستیم». کری همچنین گفت: «این خیلی روشن است که توقف خصومت ها با خطر روبه روست و ادامه روند توقف خصومت ها در سوریه کاملاً لازم و مهم است».


روزنامه «رای الیوم» در مطلبی به بررسی سفیر اخیر جانشین ولیعهد عربستان سعودی به آمریکا و محتوای مذاکرات وی با مقامات آمریکایی پرداخته است. به عقیده این روزنامه، محمد بن سلمان پیام واضحی برای میزبانان آمریکایی خود دارد. این پیام این گونه است: «شاید دیگر به نفت ما احتیاج پیدا نکنید، اما ما می‌توانیم هم‌پیمان اقتصادی استراتژیکی باشیم و فرصت سرمایه‌گذاری کلانی را به شرکت‌ها و سرمایه‌گذارانتان از طریق خصوصی سازی شرکت‌هایمان از جمله شرکت بزرگ آرامکو بدهیم». مسأله جالب توجه اینکه دیدار با سرمایه‌گذاران ارشد در بازار بورس آمریکا (وال استریت) در رأس دستور کار سفر محمد بن سلمان قرار دارد. این علاوه بر دیدارهای سیاسی وی است و با هدف ترویج طرح تحول ملی (چشم‌انداز عربستان در سال ۲۰۳۰) صورت می‌گیرد؛ طرحی که محور آن، توزیع منابع درآمدی، کاهش تکیه بر درآمدهای حاصل از نفت و باز کردن بازارهای عربستان به روی سرمایه‌گذاران خارجی است.


در نهایت، پایان عملیات نیروهای نظامی امارات در یمن، موضوعی است که «الیوم السابع» به آن پرداخته است. این روزنامه به نقل از یک مقام امارات متحده عربی پایان مأموریت جنگی نیروهای این کشور در یمن را اعلام کرد. شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی، در حساب توئیتر خود با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد، با وجود این، امارات نیروهایش را برای انجام آنچه وی آن را «عملیات مقابله با تروریسم» خواند، در یمن نگه خواهد داشت. همچنین به نقل از انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجی امارات گفته شده که «جنگ برای سربازان ما پایان یافته است». قرقاش از سوی دیگر گفته است، امارات روند سیاسی و توانایی یمنی ها برای حفظ مناطق آزاد شده را زیر نظر دارد.

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------