آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره سایت‌های هسته‌ای ایران

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیچ آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است. به گزارش ایسنا، اوایل امروز رسانه‌ها گزارش دادند سیستم‌های…

زمان برگزاری مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5



اخبار,اخبار سیاست خارجی,مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5


اخبار سیاست خارجی - زمان برگزاری مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5

سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران گفت: مذاکرات کارشناسی ایران و گروه 1+5 هفته آینده در حاشیه نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی برگزار می شود.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه روز یکشنبه در حاشیه بیست و چهارمین اجلاس شورای برنامه ریزی منطقه ای سازمان همکاری اقتصادی (اکو) و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره محورهایی که قرار است در مذاکرات کارشناسی بررسی شود، اظهار داشت: موضوعاتی که در دستور مذاکرات قرار دارد غنی سازی، رفع تحریم ها، همکاری های بین المللی در موضوع صلح آمیز هسته ای، است که در اجلاس کارشناسان بررسی های فنی بیشتر درباره آنها صورت می گیرد و سپس در جلسه اصلی مذاکرات مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی سوم تا هفتم مارس (12 تا 16 اسفند ماه جاری) برگزار خواهد شد.

در مذاکرات آتی در مورد ابعاد برنامه غنی سازی توافق می شود
عراقچی در پاسخ به این سوال که قرار است با کدام کشورها همکاری های هسته ای بیشتر انجام شود؟ گفت: یکی از موضوعات راه حل جامع که در توافق ژنو نیز ذکر شده و در مذاکرات اخیر بر روی آن بحث کردیم، همکاری های صلح آمیز هسته ای با ایران است که زمینه های مختلف را دربرمی گیرد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای افزود: در خصوص این زمینه ها انشاء الله گفت و گوهایی را در آینده خواهیم داشت که از تاسیس نیروگاه های هسته ای تا رآکتورهای تحقیقاتی، پزشکی هسته ای، کشاورزی هسته ای و همه مواردی را شامل می شود که در چارچوب استفاده صلح آمیز هسته ای است.

وی اظهارداشت: براین اساس کشورهای 1+5 و اصولا جامعه بین الملل در چارچوب راه حل جامع همکاری هایی را با ایران داشته باشند.

آمریکایی ها تاکید کردند که در راه حل جامع برنامه غنی سازی برای ایران وجود خواهد داشت
عراقچی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره این که منظور از غنی سازی محدود چیست؟ گفت: طبق توافق ژنو ایران در گام نخست به غنی سازی خود ادامه خواهد داد و در گام نهایی یا راه حل جامع نیز یک برنامه غنی سازی وجود خواهد داشت.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: این موضوعی است که آمریکایی ها و اخیرا خانم وندی شرمن معاون وزیر امورخارجه آمریکا بر آن صحه گذاشتند و تاکید کردند که در راه حل جامع یک برنامه غنی سازی برای ایران وجود خواهد داشت.

به گفته وی، این در حقیقت اعترافی به حق غنی سازی و ادامه غنی سازی در ایران و کنار گذاشته شدن سیاست غنی سازی صفر است.

عراقچی توضیح داد: براساس توافقی که انجام شد در طول یک دوره زمانی راه حل جامع ابعاد برنامه غنی سازی، چارچوب ها، اندازه های آن و نظارت هایی که باید بر آن انجام شود تا از صلح آمیز بودن آن اطمینان حاصل شود، مورد توافق واقع خواهد شد.

عضو ارشد مذاکره کننده هسته ای ادامه داد: یکی از موضوعات ما در مذاکرات آتی این است که درباره ابعاد و اندازه های برنامه غنی سازی ایران منطبق بر نیازهای کشور تصمیم گیری و توافق حاصل شود و سپس نظارت هایی که صلح آمیز بودن آن را تضمین کند، برقرار کنیم.

عراقچی تاکید کرد: ما به طور اصولی با نظارت مشکلی نداریم چرا که از صلح آمیز بودن برنامه های خود مطمئن هستیم.

وی گفت: آنچه خانم شرمن گفته اعتراف مجددی است که غنی سازی ایران ادامه پیدا خواهد کرد و برنامه غنی سازی، ابعاد و اندازه های آن جزئی از راه حل جامع خواهد بود.

سفر اشتون به تهران به نمایندگی از وزیران خارجه 28 کشور اروپایی
عراقچی در پاسخ به سوالی درباره سفر کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران گفت: خانم اشتون به عنوان نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و وزیر خارجه 28 کشور اروپایی به ایران سفر خواهد کرد.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه با بیان اینکه سفر اشتون به تهران به عنوان هماهنگ کننده گروه 1+5 نیست، افزود: اما طبعا موضوع هسته ای یکی از محورهای دستور کار سفر وی به تهران است.

مذاکرات اخیر گام نخست از یک دور جدید مذاکرات بود
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران اضافه کرد: موضوعات مختلفی را در سفر خانم اشتون به تهران طرح خواهیم کرد و در برنامه سفر است.

وی سپس در ارزیابی مذاکرات انجام شده و مذاکرات آتی اظهار داشت: مذاکرات اخیر در وین گام نخست از یک دور جدید مذاکرات بود.

به گفته وی، طبیعی است که در گام نخست طرفین به دنبال تعیین چارچوب ها، برنامه کاری و دستور کار مذاکرات باشند.

عراقچی وی با بیان اینکه توانستیم پیشرفت داشته باشیم و چارچوبی برای مذاکرات آتی مشخص کنیم، این چارچوب را همان توافق ژنو ذکر و اضافه کرد: ما بر آن اصرار کرده و داریم. نه چیزی بیشتر از توافق ژنو در مذاکرات آینده مورد توجه خواهد بود و نه کمتر از آن.

وی با اشاره به اینکه روی برنامه کاری و ملاقات های آینده که انجام خواهد شد، توافق کردیم، اظهار امیدواری کرد: دو طرف تا قبل از 20 جولای ( تیرماه سال آینده) که پایان شش ماهه گام نخست است، به راه حل جامع برسیم، .ی خاطرنشان کرد: این امید دو طرف است اما با توجه به سختی کار، فضای موجود و بدبینی هایی که وجود دارد، اینکه تا چه حد در رسیدن به این هدف موفق شویم، بحث دیگری است.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه گفت: در خصوص موضوعاتی که باید در مذاکرات آینده بحث، تبادل نظر و تصمیم گیری قرار گیرد، مذاکره انجام شد.

اعتراف شرمن بر حق غنی سازی ایران
خبرنگاری با اشاره به اینکه کمتر از 4 روز از مذاکرات گذشته است، پرسید: با این وجود باز هم خبرهایی از مقامات آمریکایی در مورد مذاکرات که خبرهای چندان خوبی هم نیست، شنیده می شود، نظرتان در این خصوص چیست؟

عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران گفت: طرف مقابل ما در راستای اهداف خود و فضای روانی که به آن نیاز دارد، ممکن است سخنانی بگوید. البته من دقیقا نمی دانم منظور شما کدام صحبت ها است. اما اگر منظورتان سخنان یکی دو روز گذشته خانم شرمن است از نظر من اعتراف دوباره بر حق غنی سازی ایران بود.

عراقچی اضافه کرد: محتوای صحبت خانم شرمن این بود؛ غنی سازی ایران که در گام نخست ادامه دارد در گام نهایی نیز ادامه خواهد داشت و وی به صراحت اذعان کرد که غنی سازی ایران ادامه خواهد یافت.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران ادامه داد: آنچه خانم شرمن بیان کرد اذعان و اعتراف دوباره بر حق غنی سازی و ادامه آن بود.

خبرنگاری با اشاره به سیاست های کلی ابلاغ شده اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب پرسید: دستگاه دیپلماسی چه تدابیری در این خصوص اتخاذ خواهد کرد؟

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه گفت: در بحث اقتصاد مقاومتی؛ تعامل عادلانه و سازنده با سایر کشورها که تضمین کننده منافع جمهوری اسلامی ایران باشد و کاهش وابستگی ایران از طریق ایجاد تبادلات اقتصادی در سایر حوزه ها مورد توجه است.

عراقچی توضیح داد: اینکه ابستگی ایران به برخی کشورهای خاص کاهش یابد تا امکان تاثیرگذاری اقتصادی بر ایران را به حداقل برساند و در مجموع ظرفیت های اقتصادی کشور را بارور کند، در حوزه وظایف سیاست خارجی و وزارت امور خارجه قرار می گیرد.

وی یادآور شد: فرمایشات رهبر معظم انقلاب کاملا دقیق و درست است زیرا باید اقتصاد کشور را به نقطه ای برسانیم که هیچ قدرت و کشور خارجی امکان این را نداشته باشد تا بتواند با ابزارهای اقتصادی بر ما تاثیر بگذارد و ما را تحت فشار قرار دهد.

وی تصریح کرد: موارد یاد شده هدف اقتصاد مقاومتی است و وزارت خارجه نیز آنچه در توان داشته باشد، انجام خواهد داد تا این هدف محقق شود.
 اخبارسیاست خارجی -  خبرگزاری ایرنا
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------