آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آمریکا: ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه داده؛ این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران‌کننده است

مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد که ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه ارسال کرده که این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران کننده است. وی ادامه داد: «اگر روسیه به ایران سلاح…

وزیرخارجه فرانسه: پاریس می تواند شریک بزرگی برای ایران باشد



 اخبارسیاست  خارجی ,خبرهای  سیاست  خارجی,وزیر امور خارجه فرانسه

وزیر امور خارجه فرانسه با بیان اینکه این کشور می تواند شریک بزرگی برای ایران باشد، گفت: می خواهیم همکاری ما با تهران درازمدت باشد.

 به  گزارش  ایرنا ؛«ژان مارک ایرو» چهارشنبه شب این مطلب را در نشست خبری مشترک با «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بیان کرد.

وزیر امور خارجه فرانسه خطاب به ظریف افزود: پس از سفر دکتر روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران به فرانسه از این که میهمان ما شدید خوشحالیم. به خاطر توافق هسته ای که جواب تاریخی نسبت به برنامه ای هسته ای ایران بود باید به شما تبریک گفت.


وی افزود: البته این موضوع سختی بود و برای ما مهم است و راه حل های بسیاری را به ما نشان می دهد.


وزیر امورخارجه فرانسه این توافق را به نفع هر دو طرف دانست و گفت: پس از این توافق برای ایران راه جدید باز شد و فرانسه می تواند شریک بزرگی باشد.


ژان مارک ایرو تصریح کرد: ما با آقای ظریف چند وقت پیش در وین آشنا شدیم و با صحبت هایی که در باره سوریه درآنجا داشتیم تصمیم گرفتیم میزبان ایشان در فرانسه باشیم و این فرصت پیش آمد که رئیس جمهور و ایشان به فرانسه سفر کنند و در حوزه های صمیمانه موضوعات مهم دوجانبه را مورد بررسی قرار دهیم.


وزیر امور خارجه فرانسه به خاطر نتیجه برنامه هسته ای در 14 جولای از ایران قدردانی کرد و گفت؛ برای ما این روز مهمی است به طوری که این روز به عنوان 'چهارده جولای' معروف شده است.


آیرو گفت این توافق یک جواب تاریخی به برنامه هسته ای ایران و یک فرصت درخشان بود.


وی از تلاش دکتر ظریف برای رسیدن یه این توافق (برجام) تشکر کرد و گفت ایشان شخصا زحمت زیادی کشیدند و این موضوع، موضوع سختی بود چرا که حتی کسانی در کشور شما حاضر به این توافق نبودند و این نشان بزرگ دیپلماسی بود که به نتیجه رسید.


وزیر امور خارجه فرانسه گفت این توافق آینده را جهت رسیدن به راه حل مسائل در مذاکرات نشان می دهد و کسانی که شک دارند بدانند دیپلماسی برای راه حل مسائل سخت چقدر کارا است.


وی گفت، هر کسی از این طریق (گفت وگو) به یک نتیجه برسد به نفع هر دو طرف است به خصوص برای فرانسه و همکارانش.


آیرو اظهارداشت: با این توافق برای ایران راه جدیدی باز شد. برای همین ما در مورد موضوعاتی مثل سوریه، لبنان و وضع دردناک یمن و اثرات صلح درخاورمیانه از طرف فرانسه مذاکراتی داشتیم.


وزیر امور خارجه فرانسه خاطر نشان کرد ما می دانیم امنیت منطقه درخطر است و منطقه احتیاج به صلح دارد. این مذاکرات با همکاری ما می تواند به مبادله تحلیل های یکدیگر بیانجامد. ار این رو میت وانیم با هم به نتیجه برسیم که چگونه وضعیت صلح ایجاد شود.


وی تصریح کرد؛ ما به دنبال همکاری درازمدت در تجارت و اقتصاد و همکاری صنعتی و رسیدن به نتیجه با تهران هستیم. توافق با ایران خودرو که به ارزش 400 میلیون یورو در طول چهار سال سرمایه گذاری شده و این برای هر دو کشور جالب است و این نشان می دهد موسسات فرانسه در ایران می خواهند سرمایه گذاری کنند.


ایرو گفت البته این همکاری ها به وضعیت تحریمها وابسته است و ما سعی می کنیم همه تحریم ها برداشته شود و این بین ما اعتماد ایجاد می کند. ما سعی می کنیم صحبت های مستقیم و شفافمان را با آمریکایی ها ادامه دهیم. ایران هم به همکاری با اروپا ادامه خواهد داد و من اطمینان می دهم این صحبت ها را روز جمعه در کره جنوبی در یک میتینگی ادامه خواهیم داد و ما تاکید می کنیم به دنبال تعامل با ایران از طریق کارهای دوجانبه هستیم تا ایران فرصت فعال شدن مجدد در صحنه بین الملل را داشته باشد.


وزیر امورخارجه فرانسه گفت، نکته حائز اهمیت این است که ما خواهان افزایش تبادلات دانشجویی و تحقیقات با ایران هستیم. کشور و فرهنگ شما بزرگ است و در خیلی موضوعات سطح بالایی دارید.


به گفته آیرو ، فرانسه می خواهد دانشجویان ایرانی بیشتری به این کشور بیایند و در دانشگاه های فرانسه تحصیل کنند و از این طریق با جوانان فرانسوی آشنا شوند و این برای روابط خوب است.


وزیر امورخارجه فرانسه در پایان از دعوت محمدجواد ظریف از او برای حضور در ایران، تشکر کرد.


وزیر خارجه فرانسه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص اینکه چه تمهیداتی از سوی فرانسه برای مقابله با تحریم و ترس بانکها ار معامله با ایران چیده شده گفت: فرانسه خیلی فعال است که این تحریم ها برداشته شود و من هیچ فرصتی را برای مطرح کردن این موضوع با همکارم جان کری (وزیر خارجه آمریکا) از دست نمی دهم.


وی افزود: ما تاکنون پیشرفتهایی داشتیم ولی راه طولانی است و این پیشرفت ها خیلی مهم است چرا که وضعیت مالی و بانکی را راه می اندازد و می دانیم که همین اخیرا بانکها می ترسیدند و ما این را می فهمیم. ما همیشه از آمریکایی ها می خواهیم که باهم به یک قرارداد برسیم.


آیرو در ارتباط با مساله سوریه هم تاکید کرد این خیلی مهم است که بتوانیم با هم به طور عمیق صحبت کنیم. اولا درباره سوریه باید بگویم می توانیم پیشرفت داشته باشیم چرا که دیدگاه ما یکسان است. ما گفتیم باید راه حل سیاسی داشته باشیم و ما باید آتش بس را اجرا کنیم و کمک های بشردوستانه به تمام نقاط سوریه برسد و اگر ما بتوانیم باهم این صحبت ها را داشته باشیم وضعیت خوبی برای مذاکرات خواهیم داشت .


وزیرامورخارجه فرانسه گفت من 11 و 12 جولای به لبنان می روم و همکارم پیشنهاد کردند بعد از این ملاقات ما با هم تبادل ایده داشته باشیم که معلوم شود به چه صورت می شود به نتیجه سیاسی در لبنان رسید.


آیرو ادامه داد من به لبنان می روم و سعی ما این است که کمکی از لحاظ سیاسی بکنیم. ما نمی توانیم جای آنها صحبت کنیم اما باید به دنبال راه حل باشیم و باید بدانیم فرانسه با لبنان روابط تاریخی داشته و می خواهیم با ایران برای پیشرفت این رابطه تلاش کنیم. عربستان و ایران و فرانسه در سوریه حضور دارند و فرانسه می خواهد به نام همه این صحبت ها را انجام دهد.


وی افزود: من با شاهزاده سعودی هم دیداری دارم و ما می خواهیم از این بحران غیرقابل قبول بیرون آییم که کشور را نابود کرده و می تواند جنگ را سالهای سال ادامه دهد و تمام منطقه را به ناامنی بکشاند و مردم را در به در کرده است. در این رابطه هم با کسانی حرف می زنیم که هم عقیده نیستیم. وقتی ما صحبت هایمان را بعد از 14 جولای با ایران شروع کردیم در ابتدا بسیار دور بودیم اما آخر کار به نتیجه رسیدیم.


آیرو همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که گفت در دهه نود میلادی تجربه خوبی از حضور شرکت های اقتصادی خصوصا توتال در ایران وجود داشت و اینکه آنها در آن زمان قاعده غلط امریکایی ها را برهم زدند و اینک هم چنین فرصتی وجود دارد گفت: فرانسه به این روحیه که توضیح دادید قائل است و در تلاش است با تمام این همکاری ها و گروه های کاری، این تحریم ها برداشته شود.


وی افزود: می دانید که الان در وضعیت عوض شدن رئیس جمهوری هم در اینجا و هم در آمریکا هستیم. نگاه ما متمرکز است و این مذاکرات را با دقت دنبال می کنیم.
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------