آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

گزارش گاردین از واکنش کشورها به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا؛ ایران به سختی توانست شادی خود را پنهان کند



 اخبارسیاست  خارجی ,خبرهای  سیاست  خارجی ,خارج شدن انگلیس از اتحادیه اروپا

گاردین نوشت: خارج شدن انگلیس از اتحادیه اروپا واکنش های مختلفی از رهبران کشورهای مختلف داشته که از یک سو هراس آشکار برخی را در پی داشته و از سوی دیگر تهران و مسکو به سختی توانستند شادی خود از آن را پنهان کنند.

به گزارش «انتخاب»، یک مسئول ارشد نظامی در پایتخت ایران پیش بینی کرد اسکاتلند و ایرلند به زودی از " حکومت استبدادی پادشاهی به اصطلاح بریتانیای کبیر" آزاد می شوند.

رئیس جمهور روسیه، ولادمیر پوتین این گمانه ها را رد کرد که دستی در خروج انگلستان از اتحادیه اروپا و عواقب آن داشته بوده است.

او که در دیدار از ازبکستان با گزارشگران گفتگو می کرد گفت این اتفاق می تواند عواقب مثبت و منفی به همراه داشته باشد که در آینده نزدیک خود را تصحیح می کند. او علت تصمیم مردم انگلیس را  نگرانی های آن ها در زمینه مهاجرت و امنیت و همچنین نارضایتی آن ها از سیستم بوروکراسی اتحادیه اروپا عنوان کرد.

شهردار مسکو، سرگی سوبیانیان، نگاه خوش بینانه تری از خود عنوان کرد: « بدون انگلیس در اتحادیه اروپا، کشور دیگری نخواهد ماند که سرسختانه  تحریم ها علیه روسیه را دنبال کند».

بازپرس تجاری رئیس جمهور روسیه، بوریس تیتوف هم گفت: « این خارج شدن باعث دورشدن آنگلوساکسون ها از جمله آمریکا از اتحادیه اروپا می شود». یکی از مجری های شبکه دولتی روسیه با اشاره بر کاهش ارزش استرلینگ در بازار مبادلات ارزهای خارجی گفت: «شوخی نیست. پوند الان روبل جدید شده».

باراک اوباما بیانیه ای از واشنگتن اعلام کرد آمریکا به تصمیم مردم انگلیس احترام می گذارد، و اطمینان داد انگلیس و اتحادیه اروپا هر دو شرکای جدایی ناپذیر آمریکا در مذاکرات پیش رو خواهند ماند.

اوباما از حامیان سرسخت ماندن انگایس در اتحادیه اروپا بود.

کاخ سفید گفت اوباما روز جمعه با دیوید کامرون گفتگو داشت که پس از آن کامرون استعفای خود را اعلام کرد.

هیلاری کلینتون، نامزد پیشتاز دموکرات ها، گفت اولویت آمریکا باید آن باشد تا از تاثیرات اقتصادی مخرب رای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بر آمریکایی ها جلوگیری کند.

پکن هم از نتیجه این رفراندوم انگلیسی ها ابراز نگرانی کرد. رئیس جمهور چین، ژی جینپینگ، در سفر اکتبر گذشته خود به انگلیس علاقه چین به ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا را برای تقویت روابط چین با اروپا اعلام کرده بود.

دولت ترکیه هم گفت خروج انگلیس برای اروپا بد بوده است. عمر سیلیک, وزیر انرژی این کشور گفت: « انزواطلبی ارزش های اروپایی را نابود می کند. ترکیه با اتحادیه اروپا برای حل مشکل پناهجویان، یکی از اصلی ترین چالش های پیش روی اروپایی ها، همکاری داشته است. آنچه اروپا به آن نیاز دارد شروعی تازه از جمله به روزسازی مکانیزم های موجود است. با به تصمیم مردم انگلیس احترام می گذاریم، اما این تصمیم برای اروپا بد است».

اوایل این هفته، رئیس جمهور ترکیه اردوعان هم به طور ضمنی گفت شاید ترکیه امیدهای عضویت در اتحادیه اروپا را رها کند. اما روز جمعه گفت همچنان کشورش به عضویت در این اتحادیه علاقه دارد.

احتمال عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا نقش زیادی در هفته های پایانی کمپین خروج انگلیس داشته است، که نگران ورود قریب الوقوع ترکیه به این اتحادیه بودند.

در تهران، حمید ابوطالبی، دستیار سیاسی ارشد رئیس جمهور ایران، حسن روحانی در پیامی در توئیتر گفت خروج انگلیس "فرصتی تاریخی" برای ایران به وجود آورده، اما درباره چگونگی سود بردن ایران از این وضعیت توضیحی نداد.

معاون رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، سردار مسعود جزایری به نقل از خبرگزاری فارس گفت: «اتحادیه اروپا مهره ای در دستان آمریکا است».

جزایری گفت: «انگلیس باید بهای سال ها استعمار و جنایاتی که علیه بشریت کرده را بپردازد». او گفت این هزینه استقلال خواهی اسکاتلند و بخش های دیگر انگلیس از این کشور خواهد بود. او گفت: «مردم ایرلند، اسکاتلند و بخش های دیگر حق آن را دارند تا از حاکمیت استبدادی پادشاهی به اصطلاح بریتانیای کبیر بیرون بیایند».

نویسنده: جولیان بورگر و پاتریک وینتور

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------