آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

ظریف : ساختار فدرالی در سوریه راهگشا نیست/ نمی‌خواهیم بازاری برای کالاهای خارجی باشیم



 اخبارسیاست خارجی ,خبرهای  سیاست خارجی,وزیر خارجه

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه اگر در بحران سوریه تنها بر آینده اسد تمرکز شود، راه‌حل سیاسی به‌ دست نمی‌آید تأکید کرد باید بر ساختار و ترتیبات قانونی آینده سوریه تمرکز کنیم و ساختار فدرالی در این کشور راهگشا نیست.

به گزارش  فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که سه‌شنبه یکم تیر ماه به پاریس سفر کرده بود، در موسسه آکادمی دیپلماتیک فرانسه در جمع دیپلمات‌های ارشد، محققان و پژوهشگران در حوزه روابط بین‌الملل فرانسه سخنرانی کرد.

ظریف در این سخنرانی سفر حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان به فرانسه را نقطه عطفی در روابط دو کشور دانست که منافع زیادی را برای هر دو کشور خواهد داشت.

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص اجرای برجام تصریح کرد: تحریم‌ها بر روی کاغذ برداشته شده، اما کشورهای اروپایی باید تلاش بیشتری کنند تا فضای روانی موجود به‌ویژه در زمینه تعاملات بانکی برطرف شود.

وی تاکید کرد: مشکل تعاملات بانکی به مقررات مربوط نمی‌شود، بلکه بخشی از آن به اقدامات آمریکا در قبال بانک‌ها در زمان تحریم برمی‌گردد.

ظریف در خصوص شرایط منطقه به وضعیت یمن، بحرین، سوریه و عراق اشاره کرد و در مورد بحرین گفت: یکی از نگرانی‌های ما در منطقه موضوع بحرین است. یک گروه اقلیت در حال سرکوب اکثریت است. برداشت ما این است که گروه‌های مخالف در بحرین به دنبال سرنگون کردن دولت نیستند، اما با بستن تمام راه‌های سیاسی و زندانی کردن یک رهبر و سلب تابعیت از یک رهبر راه‌حل ایجاد نمی‌شود.

وزیر امور خارجه کشورمان در مورد سوریه ضمن تاکید بر حل این بحران از طریق سیاسی تصریح کرد: اگر در بحران سوریه تنها بر آینده بشار اسد تمرکز شود، راه‌حل سیاسی به‌دست نمی‌آید.

وی تصریح کرد: در موضوع سوریه باید بر ساختار و ترتیبات قانونی آینده سوریه تمرکز کنیم. ایجاد ساختار فدرالی در سوریه راهگشا نخواهد بود.

وزیر امور خارجه کشورمان در مورد داعش نیز عنوان کرد: داعش در سال گذشته یک میلیارد دلار درآمد داشته است. پاسخ به این سئوالات مبنی بر اینکه داعش این یک میلیارد دلار را از کجا آورده؟ چگونه نفت فروخته و چگونه و از طریق چه سیستم بانکی این پول را جابه‌جا کرده است خیلی از مسائل را روشن می‌کند.

به گزارش فارس، ظریف در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال همگرایی با جامعه بین‌المللی نیست با اشاره به کمک کشورهای غربی و شرقی به صدام در دوران جنگ تحمیلی در حالی که جمهوری اسلامی ایران تقریبا تنها بود تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران یاد گرفته که متکی به خود باشد. بنابراین در اقتصاد به‌ دنبال اقتصاد مقاومتی است و می‌خواهد اقتصاد خود را طوری طراحی کند که با تحکم یا فشار خارجی این اقتصاد تخریب نشود.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی متکی به داخل است و نگاه به خارج (برای صادرات) دارد. این اقتصاد انزواگرا نیست.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: ایران نمی‌خواهد بازاری برای کالاهای خارجی باشد. بلکه با جذب سرمایه و فناوری از کشورهای دیگر می‌خواهد به کشور صادرکننده تبدیل شود.
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------