آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

نامه وزیر خارجه اسرائیل به ۳۲ کشور برای قراردادن سپاه در لیست تروریسم و تحریم برنامه موشکی ایران

کاتز وزیر امور خارجه اسرائیل در نامه‌ای به ۳۲ کشور از آن‌ها خواست تا تحریم‌هایی را علیه برنامه موشکی ایران اعمال کنند و سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی…

پوتین و اردوغان دیدار می‌کنند/ ادعاهای مقام آمریکایی علیه ایران و حزب‌الله



 کیوسک بین‌المللی

احتمال دیدار اردوغان و پوتین طی هفته جاری، ازسرگیری ارتباطات اقتصادی ترکیه و روسیه در پی عذرخواهی اردوغان، اظهارات سخنگوی کاخ سفید علیه ایران و حزب الله، ادامه ممنوعیت‌ها علیه یک شرکت چینی طرف معامله با ایران و کنار رفتن زبان انگلیسی از اتحادیه اروپا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، ارسال نامه رئیس‌جمهور ترکیه برای همتای روس خود و آغاز روند عادی‌سازی روابط دو کشور، یکی از مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است. در این راستا، به نوشته «دیلی صباح»، بینالی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه گفته رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، روز چهارشنبه یا پنجشنبه با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود ملاقات خواهد کرد. هنوز جزئیات بیشتری درباره این موضوع منتشر نشده است. این خبر ساعاتی بعد از آن اعلام می‌شود که سخنگوی کاخ کرملین گفت که اردوغان در نامه‌ای به پوتین، «برقراری مجدد روابط دوستانه در اسرع وقت» را از وی خواستار شده است. وی بابت اقدام ترکیه در سرنگون کردن جنگنده سوخو ۲۴ روسیه در ماه نوامبر، نیز عذرخواهی کرده است.


همچنین به نوشته «اسپوتنیک»، در پی اعلام عذرخواهی رسمی اردوغان از روسیه، سخنگوی شرکت گاز پروم روسی اعلام کرد آماده ازسرگیری گفت‌و‌گوهای مربوط به خط انتقال گاز «ترکیش استریم» با آنکاراست. سرگئی کوپریانوف با اعلام این خبر افزود: «این شرکت آماده ازسرگیری مذاکرات برای ساخت خط زیردریایی انتقال گاز پروژه ترکیش استریم است». وی در گفت‌و‌گو با خبرنگاران در مسکو افزود: «ما همواره آماده گفت‌و‌گو در این زمینه بودیم و اکنون نیز باردیگر این آمادگی را اعلام می‌کنیم». بر اساس برنامه پروژه ترکیش استریم، خط لوله جدید از شهر «لولبورگاز» در شمال غرب دور ترکیه و سپس از شهر «ایپسالا» در مرزهای یونان و ترکیه خواهد گذشت. اولین شاخه این خط لوله که ۹۰۰ کیلومتر طول خواهد داشت، ظرفیت انتقال پانزده میلیارد و هفتصد و پنجاه میلیون متر مکعب گاز را در سال خواهد داشت.


در مطلبی مربوط به ایران، خبرگزاری کویت اظهارات سخنگوی کاخ سفید را بازتاب داده که با بیان ادعا‌هایی علیه حزب‌الله لبنان، گفته حمایت ایران از این گروه، باعث ایجاد مشکل برای این کشور در بازارهای بین‌المللی خواهد شد. اریک شولتز اظهار داشته: «عاملان مالی نمی‌خواهند با کشوری تجارت کنند که برای تروریسم تأمین مالی انجام می‌دهد». وی افزود: «بنابراین ما از ایران می‌خواهیم این کار را نه تنها به دلیل آنکه برای امنیت ملی خوب نیست ـ و آن‌ها دارند از تروریسم حمایت می‌کنند ـ بلکه، به این دلیل که در راستای منافعشان هم نیست، متوقف کنند». سخنگوی کاخ سفید در ادامه اضافه کرد، واشنگتن از همه ابزارهایی که دارد، از جمله تحریم‌ها، برای مقابله با حزب‌الله استفاده خواهد کرد.

در همین حال، به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وزارت بازرگانی آمریکا در بیانیه‌ای بامداد سه‌شنبه اعلام کرد، معافیت شرکت بزرگ چینی «زد.تی‌.‌ای»، سازنده تجهیزات ارتباطی از ممنوعیت‌های صادرات وضع‌ شده به بهانه نقض ادعایی تحریم‌های ایران را تا چند ماه دیگر تمدید کرده است. در بیانیه این وزارتخانه آمده، معافیت «زد.تی.ای» از ممنوعیت‌های صادرات سخت‌گیرانه اعمال‌ شده علیه این شرکت تا ۳۰ اوت تمدید می‌شود. این مجوز به معنای آن است که شرکت چینی می‌تواند برای یک دوره دو ماهه دیگر به صادرات تجهیزات دارنده فناوری‌های آمریکایی ادامه بدهد. وزارت بازرگانی آمریکا در ماه مارس اعلام کرده بود، در صورت همکاری «زد.تی‌.‌ای» معافیت‌ها علیه این شرکت را تمدید خواهد کرد. آمریکا اسفندماه سال گذشته این شرکت چینی را به نقض قوانین تحریمی ایران متهم کرده و برای آن ممنوعیت‌هایی در زمینه صادرات در نظر گرفته بود.

در نهایت، گزارش‌ها و تحلیل‌ها پیرامون پیامدهای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نیز همچنان بخش مهمی از مطالب مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی را به خود اختصاص داده است. پایگاه اینترنتی «پولیتیکو» اظهارات رئیس کمیته امور حقوقی پارلمان اروپا را بازتاب داده که گفته پس از خروج انگلیس، زبان انگلیسی دیگر زبان رسمی اتحادیه اروپا نخواهد بود. دانوتا هوبنر گفته از آنجا که لندن زبان انگلیسی را زبان رسمی خودش اعلام کرده بود، این زبان هم‌اکنون جزء ۲۴ زبان رسمی اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. اما به محض تکمیل فرایند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، زبان انگلیسی جایگاه قبلی‌اش را از دست خواهد داد. هوبنر گفت: «ما قانونی داریم که طبق آن هر کشور اتحادیه اروپا حق مشخص کردن یک زبان رسمی را دارد. ایرلندی‌ها زبان گیلیک و کشور مالت، زبان مالتی را اعلام کرده‌اند. بنابراین، فقط انگلیس است که زبان رسمی‌اش را انگلیسی اعلام کرده است».

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------