آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

توصیه مضحک الجبیر به ایران



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی, الجبیر

وزیر خارجه عربستان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای فرانسوی خود بار دیگر تاکید کرد که بحران سوریه چه از طریق سیاسی و چه نظامی باید بدون اسد حل شود.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه اسکای نیوز، وزرای خارجه فرانسه و عربستان امروز سه‌شنبه در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کردند که در دیدارشان با یکدیگر درباره آخرین تحولات منطقه از جمله پرونده‌های سوریه، یمن، عراق، لبنان، لیبی و مساله داعش در این کشورها و تلاش‌ها برای جنگ با این گروه تروریستی گفت‌وگو کردند.

ژان مارک آیرو، وزیر خارجه فرانسه با اشاره به لزوم حمایت عربستان از طرح صلح پاریس برای حل اختلافات فلسطین و اسرائیل، بر اهمیت از سرگیری مذاکرات صلح خاورمیانه و ایجاد روزنه امیدی برای فلسطینیان تاکید کرد.

وزیر خارجه عربستان نیز در این کنفرانس مطبوعاتی گفت که در دیدارش با همتای فرانسوی خود درباره آخرین تحولات منطقه، "دخالت‌های ایران در مسائل کشورهای منطقه و جهان"، همکاری‌های اقتصادی و سفر اخیر محمد بن سلمان، پسر پادشاه عربستان و وزیر دفاع این کشور به فرانسه گفت‌وگو کرده و به توافق‌هایی درباره پرونده‌های منطقه رسیده‌اند.

الجبیر همچنین از مواضع فرانسه در حمایت از تلاش‌های عربستان در منطقه تقدیر کرد.

در این کنفرانس مطبوعاتی وزیر خارجه فرانسه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره مواضع روسیه در قبال سوریه و بحران خلاء ریاست جمهوری لبنان گفت: پیام من به سرگئی لاوروف، همتای روسی‌ام این است که ما خواهان ویرانی سوریه نیستیم و موضع فرانسه در قبال سوریه ثابت است. مذاکرات سوریه باید از سر گرفته شود و من از لاوروف می‌پرسم اگه واقعا دنبال راهکاری هستید چرا به اسد برای رسیدن به راهکار سیاسی و اجازه ورود کمک‌ها به مناطق محاصره شده اعمال فشار نمی‌کنید. درخواستم از لاوروف این است که اگر واقعا روسیه دنبال صلح و آتش بس در سوریه است این مساله پیش شرط اصلی برای حل بحران سوریه است. درخصوص لبنان هم باید بگویم که به زودی سفری را به این کشور انجام خواهم داد تا درباره راهکارها برای حل بحران خلاء ریاست جمهوری گفت‌وگو کنم.

الجبیر نیز در پاسخ به این سوالات مدعی شد: سوریه همانطور که قبلا هم گفته‌ام دو راه بیشتر ندارد، یا حل بحران از طریق سیاسی و یا نظامی و در کل اسد باید برکنار شود و موضع عربستان تغییرناپذیر است. هدف عربستان ساختن آینده جدید برای سوریه و حفظ تمامیت ارضی آن است. ما خواهان ساختن سوریه‌ای جدید بدون اسد هستیم. درباره لبنان هم باید بگویم حزب‌الله دلیل بحران به وجود آمده در مساله ریاست جمهوری است و تنها جریانی است که به خاطر حفظ منافع ایران به مانع تراشی در انتخاب رئیس جمهور می‌پردازد.

درباره روند صلح خاورمیانه و طرح پیشنهادی مصر در این خصوص وزیر خارجه فرانسه گفت: اوضاع باید بدون شک تغییر کند و اعلام می‌کنم که طرح پیشنهادی مصر با خطوط اصلی و پیشنهادات فرانسه تفاوتی ندارد.

الجبیر نیز درباره طرح صلح عربی گفت: این طرح همچنان به قوت خود پابرجاست و طرح مصر درباره صلح خاورمیانه نیز مورد تایید است. وی گفت: زمان حل مساله فلسطین فرا رسیده و برای حل این مساله باید گام‌های اساسی در آینده برداشته شود.

آیرو درباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نیز گفت: در این باره باید بگویم ملت انگلیس این انتخاب را کرده‌اند و ما به آن احترام می‌گذاریم و در شورای اروپا نیز آن را بررسی می‌کنیم. این به معنای قطع کامل ارتباط انگلیس و اتحادیه اروپا نیست و روابط ما با انگلیس در حد حفظ منابع دو طرف ادامه خواهد داشت.

الجبیر نیز گفت: تصمیم جدایی از اتحادیه اروپا تصمیمی مربوط به مردم انگلیس است که ما به آن احترام می‌گذاریم، ما با انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی رابطه خوبی داریم و همه ما به خاطر این روابط متوجه پیامدهای خروج انگلیس شدیم.

الجبیر در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره آنچه عربستان از آن به عنوان "دخالت" ایران در منطقه یاد می‌کند، با تکرار اتهامات همیشگی‌اش مدعی شد: به نظرم همه جهان از دخالت‌های ایران در منطقه و حمایت‌هایش از شبه نظامیان طائفه‌گرا و تروریست مطلع‌اند، ایران در کشتارهای نظام سوریه دست دارد و تلاش می‌کند به یمن سلاح بفرستد! همه جهان از نقش منفی ایران در منطقه مطلع‌اند و فرانسه هم بی شک از این مساله آگاه است. ایران باید به حسن همجواری پایبند بوده و دست از صادرکردن انقلاب به کشورهای دیگرهای دیگر بردارد.
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------