آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

شبکه «ای بی سی»:اسرائیل دو بار در روز‌های اخیر، حمله اش به ایران را متوقف کرده

سه منبع اسرائیلی به ای بی سی نیوز گفتند که اسرائیل حداقل دو شب در روزهای گذشته حملات تلافی جویانه علیه ایران را آماده کرده اما سپس آن را متوقف کرد. به گزارش «انتخاب»، در…

نخست وزیر پیشین فرانسه: سفیر احمدی نژاد به من گفت، درب دفتر سارکوزی و وزیر خارجه به روی ما بسته است / فابیوس در مذاکرات ایران علیه پاریس عمل می کرد



 اخبارسیاست  خارجی,خبرهای سیاست  خارجی,میشل روکار

میشل روکار، نخست وزیر پیشین فرانسه که در سال های ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۰ سمت نخست وزیری را در اختیار داشت، ۱۲ تیر ماه ۱۳۹۵ درگذشت،

هفته نامه لوپوئن، نکات تازه‌ای درباره گفتگو‌های میشل روکار، نخست وزیر پیشین فرانسه با سفیر وقت ایران در فرانسه را منتشر کرده است.

به گزارش  انتخاب ، میشل روکار، نخست وزیر پیشین فرانسه که در سال های ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۰ سمت نخست وزیری را در اختیار داشت، ۱۲ تیر ماه ۱۳۹۵ درگذشت،

در گفت وگوی منتشر شده از سوی «لوپوئن»، میشل روکار می‌گوید که سفیر جمهوری اسلامی ایران از او درخواست ملاقات کرد و به دیدار او رفت. به گفته روکار، این سفیر که کت و شلوار و جلیقه بر تن داشت و فرانسه را به خوبی حرف می‌زد.

میشل روکار نه نام سفیر را ذکر می‌کند و نه تاریخ ملاقات را. اما برپایه نشانه‌های دیگر، این ملاقات احتمال دارد در سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۸) انجام شده باشد.

در آن سال سفیر ایران در فرانسه «سید مهدی میرابوطالبی» بوده است که در فاصله سالهای ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲ سفارت ایران در پاریس را به عهده داشت. اما ابهام در گفته‌های میشل روکار به همینجا محدود نمی‌شود. معلوم نیست نخست وزیر پیشین فرانسه چرا میرابوطالبی را مهندس اتمی معرفی کرده است. در شرح حال میرابوطالبی چنین چیزی ذکر نشده است.

 میشل روکار تعریف می‌کند که در اولین ملاقات، سفیر جمهوری اسلامی به او اطمینان داد که ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست بلکه می‌خواهد «قدرت نرم» (Soft power) خود را در منطقه توسعه بدهد. با این توضیح، خیال روکار راحت می‌شود و با سفیر می‌روند قهوه بخورند.

هرچند میشل روکار، پس از کناره گیری از سمتهای رسمی، یک دفتر مشاوره برای بازرگانی بین المللی بازکرده بود اما مراجعه سفیر ایران به او نمی‌توانست برای بهره‌مندی از اینگونه مشاوره‌ها باشد زیرا حوزه کار دفتر مشاوره میشل روکار بیشتر آفریقای فرانسه زبان بود و نام ایران اصلا در فهرست کشورهای حوزه فعالیت او به چشم نمی‌خورد.

دلیل مراجعه به نخست وزیر پیشین را سفیر ایران چنین توضیح داده است: «ما به تکنولوژی و بازرگانی نیاز داریم. ما می‌خواهیم با غرب از جمله با فرانسه گفتگو کنیم. برای این کار دو راه وجود دارد؛ راه رسمی، سفارت، وزارت امورخارجه – و راه موازی، دسترسی مستقیم به دفتر رئیس جمهوری. گرفتاری این است که هر دو راه به روی ما بسته است. به این سبب ما به شما رو آورده‌ایم. چپ و راست به حرف شما گوش می‌دهند. به ایران بیائید».

در آن سال میشل روکار به ایران نرفت زیرا کاخ الیزه با چنین سفری موافق نبود. علاوه بر این، ژان داوید لویت، رایزن ویژه رئیس جمهوری وقت فرانسه، نیکولا سرکوزی، سفیر ایران را احضار کرد و به شدت مورد اعتراض قرار داد.

سفر میشل روکار به ایران سرانجام در ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ انجام شد.

او‌‌ همان روزی که از ایران بازگشت، برای شرکت در میهمانی نهاری که رئیس جمهوری جدید، فرانسوا اولاند، همه نخست وزیران پیشین سوسیالیست را دعوت کرده بود، به کاخ الیزه رفت اما اولاند حاضر نشد درباره ایران با او گفتگو کند.

میشل روکار سپس از لوران فابیوس، وزیر جدید امورخارجه، درخواست ملاقات کرد اما فابیوس گفت: «اگر می‌خواهی درباره سفرت به ایران حرف بزنی، نمی‌توانم تو را بپذیرم». در نتیجه، میشل روکار از سفرش به ایران به هیچکس گزارشی نداد.

در پاسخ به پرسش خبرنگار لوپوئن درباره توصیه‌ای که می‌تواند به ژان مارک ارو، وزیر کنونی امورخارجه فرانسه، بکند، میشل روکار به گفتگوهای ۵+۱ با ایران بازگشت و گفت در آن مذاکرات بسیار دشوار باید از اوباما پشتیبانی می‌شد.

به گفته روکار، نیمی از کسانی که دور میز نشسته بودند از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، اطاعت می‌کردند که دیوانه سوء ظن و مشتاق برخورد با ایران است. در آن مذاکرات خط سرکوزی – لویت پیش می‌رفت. الن ژوپه هم‌‌ همان را تعقیب کرد. فابیوس هم‌‌ همان سیاست را ادمه داد بی‌آنکه از سوی ریاست جمهوری یا حتی در سطح وسیعتری، بین وزارتخانه‌ها، بررسی شده باشد. به باور نخست وزیر پیشین فرانسه، - در مذاکرات ۵+۱ با ایران - لوران فابیوس علیه کشور خودش عمل می‌کرد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------