آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اتحادیه اروپا: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست | دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان چرخه خطرناک انتقام‌گیری در خاورمیانه شد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی…

واکنش «بوئینگ» به احتمال ممنوعیت فروش هواپیما به ایران/ چه «مجازاتی» در انتظار تونی بلر است؟



 کیوسک بین المللی

واکنش مدیر اجرایی «بوئینگ» به احتمال ممنوعیت فروش هواپیما به ایران، اظهارات ضدایرانی معاون دونالد ترامپ، دیدار وزیر خارجه مصر با نخست وزیر رژیم اسرائیل، احتمال اخراج تونی بلر از یک نهاد سلطنتی انگلیس و حمله همزمان ارتش ترکیه به مواضع داعش و «پ. ک. ک»، از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، بخشی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه‌های بین المللی، به موضوعات مربوط به ایران اختصاص دارد. خبرگزاری «رویترز»، واکنش رئیس شرکت هواپیماسازی بوئینگ به تلاش نماینده کنگره آمریکا برای جلوگیری از فروش هواپیماهای این شرکت به ایران را بازتاب داده است. رِی کانر، مدیر اجرایی شرکت هواپیماسازی بوئینگ گفته، در صورتی که جلوی قرارداد ۲۵ میلیارد دلاری فروش هواپیماهای این شرکت به ایران گرفته شود، قاعدتاً شرکت‌های اروپایی همچون ایرباس نیز نمی‌بایست مجوز فروش هواپیما به ایران را دریافت کنند. این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که نمایندگان تندرو کنگره آمریکا، طرح‌هایی را برای جلوگیری از فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران مطرح کردند. کانر اشاره کرده که با توجه به کاهش تقاضا برای هواپیماهای ۷۷۷ این شرکت، امضای قرارداد با ایران اهمیت بیشتری می‌یابد.

نشریه «اینترنشنال بیزنس تایمز» اظهارات یکی از چهره‌های سر‌شناس نزدیک به دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را درباره ایران بازتاب داده است. نیوت گینگریچ، رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا که گفته می‌شود قرار است به عنوان معاون اول ترامپ انتخاب شود، در نشست اخیر گروهک منافقین در پاریس ضمن انتقاد از سیاست‌های دولت باراک اوباما در قبال ایران، مدعی شد واشنگتن به دولتی پول می‌دهد که اصلی ترین حامی تروریسم است. گینگریچ مدعی شده ایران در جریان مذاکرات هسته‌ای، با فریب دیپلمات‌های آمریکایی، واشنگتن را واداشته که برای حمایت از نظام ایران و همچنین ادامه پشتیبانی از تروریسم، به ایران پول پرداخت کند.

در میان دیگر موضوعات، «دویچه وله» به دیدار اخیر وزیر خارجه مصر با نخست وزیر رژیم اسرائیل پرداخته است. به نوشته این سایت، سامح شکری، وزیر خارجه مصر، با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل دیدار کرد و درباره موضوع صلح این رژیم با فلسطین با وی به گفت‌و‌گو پرداخت. این دیدار که نخستین مورد در این سطح طی یک دهه اخیر به شمار می‌رود، احتمال برقراری روابطی نزدیک‌تر میان قاهره و تل آویو را نیز به طور جدی مطرح ساخته است. شکری در این دیدار بر حمایت دائم و مستمر مصر از راه حل دو دولت برای موضوع فلسطین سخن گفت. نتانیاهو نیز ضمن اعلام استقبال از پیشنهادهای ارائه شده از سوی مصر برای موضوع صلح، از فلسطینی‌ها خواست تا بدین منظور وارد روند مذاکرات مستقیم و دوجانبه شوند. گفته می‌شود این دیدار، مقدمه‌ای برای سفر نتانیاهو به قاهره نیز بوده است.

احتمال اخراج نخست وزیر پیشین انگلیس از شورای اختصاصی ملکه این کشور، موضوعی است که روزنامه «تلگراف» به آن پرداخته است. به نوشته این روزنامه، این احتمال وجود دارد که تونی بلر، نخست وزیر پیشین انگلیس، به دلیل نقش خود در کشاندن این کشور به جنگ عراق، از شورای اختصاصی ملکه اخراج شود. یک مقام آگاه ضمن بیان این موضوع گفته، مردم انگلیس اکنون خواستار آن هستند که بلر به دلیل نقش خود در جنگ عراق، «مجازات» شود. این امر پس از آن صورت می‌گیرد که هفته گذشته، سر جان چیلکوت گزارش خود درباره حضور انگلیس در جنگ عراق را منتشر و در آن مشخصاً به نقش بلر در این زمینه اشاره کرد. گفته می‌شود، احتمالاً موضوع اخراج بلر از شورای مذکور، تا پیش از پایان ماه جاری مورد بحث قرار خواهد گرفت.

در ‌‌نهایت، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در مطلبی از مقابله همزمان ارتش ترکیه با گروه تروریستی داعش و «پ. ک. ک» خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، ارتش ترکیه اعلام کرده، جت‌ها و خودروهای زرهی ۱۰ موضع داعش را هدف قرار داده‌اند. بر اساس اعلام ستاد کل ارتش ترکیه، نیروهای نظامی این کشور به همراه جنگنده‌های ائتلاف بین المللی تحت رهبری آمریکا، پایگاه‌های پرتاب موشک و خمپاره داعش را که در شمال سوریه مستقر بود، آماج حمله قرار داده‌اند. در جریان این عملیات، هشت تن از تروریست‌های داعش به هلاکت رسیدند. در همین حال، اعلام شده که جت‌های ترکیه هفت موضع حزب کارگران کردستان این کشور (پ. ک. ک) را نیز در استان «حکاری» هدف قرار داده‌اند.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------