آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

دولت جدید کانادا دست به کار تدوین قطعنامه حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران



قطعنامه پارسال با 76 رای موافق، 35 رای مخالف و 68 رای ممتنع به تصویب سازمان ملل رسید.

دولت کانادا امسال نیز همچون 13 سال گذشته، قطعنامه محکومیت وضعیت حقوق بشر در ایران را به اجلاس مجمع عمومی ملل متحد سازمان ملل در نیویورک ارایه می کند.

به گزارش عصر ایران روزنامه تورنتو سان کانادا با اشاره به اینکه به متن یادداشتی از " دنیل جین " معاون سابق وزارت امور خارجه کانادا خطاب به استفان دیون وزیر امور خارجه این کشور دست یافته است، از تلاش های دولت لیبرال کانادا برای تدوین قطعنامه محکومیت وضعیت حقوق بشر در ایران به منظور ارایه به مجمع عمومی ملل متحد در پاییز سال جاری خبر داد.

 اخبارسیاست  خارجی  ,خبرهای  سیاست  خارجی , سازمان ملل

"دنیل جین" که پیشتر معاون وزارت امور خارجه بوده و از ژانویه سال جاری در سمت جدید مشاور امنیت ملی جاستین ترودو نخست وزیر کانادا ایفای مسئولیت می کند، در یادداشتی که در ژانویه سال جاری خطاب به استفان دیون نوشته از بحث برانگیز بودن قطعنامه حقوق بشری سخن گفته و مدعی شده جمهوری اسلامی ایران یکی از ناقضان جدی حقوق بشر در سطح جهان است.

دولت کانادا در 13 سال گذشته با ارایه قطعنامه هایی برای تصویب در مجمع عمومی ملل متحد وضعیت حقوق بشر در ایران، کره شمالی و سوریه را مورد انتقاد قرار می داده است.

به نوشته تورنتو سان این رویه ای است که در 13 سال گذشته و در دولت های محافظه کار و لیبرال کانادا یکسان بوده و به نظر می رسد در دولت جاستین ترودو نیز که خواهان برقراری روابط عادی با ایران است، پابرجا بماند.

به نوشته تورنتو سان دولت جدید کانادا در حالی می خواهد ایران را بابت نقض حقوق بشر محکوم کند ، که هم اینک یک شهروند 65 ساله ایرانی – کانادایی (هما هودفر) در زندان ایران است و دولت کانادا می خواهد با رایزنی با ایران این شهروند خود را از زندان برهاند. از سوی دیگر و به نوشته تورنتو سان دولت جاستین ترودو از زمان به قدرت رسیدن وعده تغییر سیاست های دولت محافظه کار سابق ( استفان هارپر) و عادی سازی روابط با ایران را داده است.

دولت استفان هارپر در سپتامبر سال 2012 به صورت یکجانبه اقدام به قطع روابط سیاسی با ایران و بستن سفارت کانادا در تهران کرد.

به نوشته تورنتو سان سال گذشته دولت ایران در واکنش به اقدام دولت محافظه کار کانادا در ارایه پیش نویس قطعنامه محکومیت نقض حقوق بشر در ایران ، دولت محافظه کار کانادا را به ترویج " ایران هراسی" متهم کرد و نماینده ایران در اجلاس مجمع عمومی گفت این قطعنامه ادامه سیاست های تخاصم آمیز دولت هارپر علیه ایران و نشان دهنده رویکرد نخست وزیر منتخب و جدید کانادا (ترودو) نیست.

تورنتو سان در ادامه نوشت: هم اینک نیز " چانتال گاگنون " سخنگوی مطبوعاتی وزیر امور خارجه کانادا توضیح نمی دهد که تصویب قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران بر روال 13 سال گذشته چگونه می تواند نشانه ای از تغییر رویکرد دولت جدید جاستین ترودو در قبال ایران باشد.

سخنگوی وزیر امور خارجه کانادا گفته است لحن قطعنامه امسال به نحو ملموسی بازتاب آخرین وضعیت حقوق بشر در ایران خواهد بود.

در قطعنامه سال 2015 که به پیشنهاد دولت کانادا تصویب شد بهبود نسبی در وضعیت حقوق بشر در ایران مورد تاکید قرار گرفته بود اما از دولت جمهوری اسلامی ایران خواسته شده بود برای جلوگیری از نقض حقوق بشر در ایران اقدامات عملی بیشتری انجام دهد.

قطعنامه پارسال با 76 رای موافق، 35 رای مخالف و 68 رای ممتنع به تصویب سازمان ملل رسید.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------