آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

واکنش‌های بین‌المللی به کودتای ترکیه/ طرح توهین‌آمیز سیاستمدار آمریکایی علیه مسلمانان



 کیوسک بین‌المللی

مطالب مطبوعات بین المللی درباره آخرین تحولات مربوط به کودتای ترکیه، واکنش سیاستمداران غربی به این کودتا، واکنش آمریکا و روسیه به واقعه تروریستی اخیر «نیس»، طرح توهین آمیز یک سیاستمدار آمریکایی علیه مسلمانان و نخستین تصمیمات نخست وزیر جدید انگلیس، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، از شب گذشته تاکنون و در پی وقوع کودتا در ترکیه، سرخط اصلی مطالب همه مطبوعات و رسانه های مهم بین المللی به این موضوع اختصاص یافته است. در تازه ترین مطالب در این راستا، شبکه خبری «اسکای نیوز» بیانیه کودتاچیان را بازتاب داده که از ادامه نبرد با نیروهای دولتی خبر داده اند. نظامیان کودتاچی در ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کردند که نبرد را ادامه خواهند داد و از شهروندان خواستند، در منازل خود بمانند. این در حالی است که بینالی ییلدریم، نخست وزیر ترکیه اعلام کرد که نیروهایش کنترل اوضاع را در این کشور به دست گرفته‌اند. همچنین نخست وزیر ترکیه اعلام کرد که فرمانده اول ارتش به عنوان رئیس جدید  ستاد مشترک این کشور انتخاب شده است. نخست‌وزیر ترکیه از انتصاب «اومیت دوندار» به‌ عنوان رئیس جدید ستاد مشترک ارتش خبر داد. وی فرمانده بخشی از ارتش ترکیه است که استانبول را تحت کنترل دارد.

واکنش سیاستمداران بین المللی به این کودتا نیز از جمله دیگر موضوعات مورد توجه است. خبرگزاری «اسپوتنیک» واکنش جان کری، وزیر خارجه آمریکا را بازتاب داده که در تماس تلفنی با مولود چاووش اوغلو، همتای ترک خود، حمایت آمریکا از دولت قانونی این کشور را اعلام کرده است. وزیر خارجه آمریکا در آغاز تحولات ترکیه، اظهار امیدواری کرده بود که ثبات، صلح و انسجام بار دیگر به این کشور بازگردد. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز شامگاه جمعه در واکنش به رویدادهای جاری در ترکیه خواستار احترام به ارزش های دمکراتیک در این کشور شد. بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس نیز شامگاه جمعه در واکنش به رویدادهای جاری در ترکیه گفت که نگران اتفاقات در این کشور است.

اما با گذشت بیش از ۲۴ ساعت از حادثه تروریستی در نیس فرانسه، بخش مهمی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی به واکنش ها نسبت به این موضوع اختصاص یافته است. روزنامه «گاردین» در مطلبی در همین زمینه می نویسد، آمریکا و روسیه مشترک اقدام به محکوم کردن واقعه تروریستی اخیر کرده و جنگ در سوریه را به عنوان عامل تشدید کننده تروریسم جهانی مورد اشاره قرار داده اند. جان کری، وزیر خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف، همتای روس وی، دیدار خود در مسکو را با یک دقیقه سکوت به احترام جان باختگان حادثه تروریستی نیس آغاز کردند. این دو همچنین در دیدار خود بر ضرورت یافتن هرچه سریع تر راه حلی برای پایان دادن به بحران پنج ساله سوریه تأکید کردند تا از این طریق، جلوی وقوع حملات تروریستی بیشتر در مناطق مختلف جهان گرفته شود.

در عین حال، واقعه نیس، زمینه تازه ای برای بیان مواضع افراطی علیه مسلمانان از سوی سیاستمداران تندرو غربی فراهم کرده است. به نوشته سایت نشریه «تایم»، نیوت گینگریچ، رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا و از جمله سیاستمداران افراطی این کشور، خواستار آن شده که از همه مسلمانان آمریکا، آزمون اعتقاد به شریعت اسلامی گرفته شود و در صورت اعتقاد آن ها به قوانین شریعت، می بایست از خاک ایالات متحده اخراج شوند. گینگریچ اظهار داشته: «بگذارید تا جایی که می توانم رک و صریح صحبت کنم. تمدن غربی در یک جنگ به سر می برد. ما باید به صراحت هر که با پیشینه اسلامی اینجا حضور دارد، بیازماییم و اگر به شریعت اعتقاد داشته باشند، اخراج شوند». وی در ادامه مدعی شده قوانین شریعت اسلام، با تمدن غربی ناسازگار است.
 
در نهایت، نخستین تصمیمات ترِزا می به عنوان نخست وزیر جدید انگلیس، از جمله دیگر موضوعاتی است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه قرار گرفته است. به نوشته «رویترز»، ترزا می، نخست وزیر جدید انگلیس، روز جمعه اظهار داشت تا زمانی که در داخل انگلیس درباره یک «رویکرد انگلیسی» نسبت به موضوع خروج از اتحادیه اروپا توافق حاصل نشود، دولت وی اقدام به فعال کردن «ماده ۵۰» که به خروج رسمی این کشور از اتحادیه اروپا اختصاص دارد، نخواهد کرد. وی که این سخنان را پس از دیدار با نیکولا استرجون، نخست وزیر اسکاتلند بیان کرد، اظهار داشت که تلاش دارد بهترین توافق را که تضمین کننده منافع کل کشور باشد، به دست بیاورد. اسکاتلند به عنوان بخشی از پادشاهی متحده، خواستار باقی ماندن در چارچوب اتحادیه اروپاست.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------