آخرین اخبار سیاست خارجی

پسر حمید نوری،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

پسر حمید نوری بازداشت شد

پسر حمید نوری در سوئد بازداشت شد. به گزارش دیده بان ایران، عطیه نوری، دختر حمید نوری شهروند بازداشت شده توسط سوئد از بازداشت برادرش (مجید نوری) توسط پلیس این کشور خبر…

حمایت دوباره کاخ سفید و اروپا از برجام



 اخبارسیاست  خار جی,خبرهای  سیاست  خار جی, توافق هسته‌ای

مسئولان و چهره‌های بلندپایه دیپلماتیک ایران و 1+5 همزمان با فرا رسیدن سالروز توافق هسته‌ای از موفقیت آزمون دیپلماسی در حل چالش هسته‌ای قدردانی کرده و بر لزوم پایبندی تمام و کمال همه طرف ها به تعهدات در چارچوب برجام تأکید کردند.

 به  گزارش  ایران؛ محمد جواد ظریف در پیامی ضمن ستایش از توافق هسته‌ای با عنوان پیروزی دیپلماسی بر زور، در توییتر خود به مانع تراشی‌هایی که از سوی امریکا صورت می‌گیرد هشدار داده و نوشته است: «تا وقتی که چانه‌زنی‌های کوته‌بینانه، اجرای بی‌رمق تعهدات و شعارهای کهنه ترجیح داشته باشند، پیشرفت دور از دسترس خواهد ماند.»

وزیر خارجه ایران به امریکا یادآور شده است که «روش‌های قدیمی همان شکست‌های قدیمی را به بار می‌آورد.» او گفته است احترام متقابل و ایفای تعهدات افق‌های جدیدی را خواهد گشود. باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا هم همزمان در بیانیه‌ای اعلام کرد،  تمایل امریکا برای تعامل مستقیم با ایران مسیر گفت‌و‌گو را باز کرد. اوباما در بیانیه‌ای که در وب سایت کاخ سفید منتشر شد، یادآور شد که «گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید می‌کند که ایران زیر نظر بازرسی‌های گسترده طی یک سال گذشته به همه تعهدات هسته‌ای خود در چارچوب برجام پایبند بوده است.»

اوباما در توضیح ویژگی‌های توافق هسته‌ای ایران و غرب، با این ادعا که در نتیجه توافق، گریز هسته‌ای برای ایران از دو تا سه ماه به حدود یک سال زمان خواهد برد، افزود: «امریکا و متحدان مذاکره‌کننده ما نیز تعهداتشان برای لغو تحریم‌های هسته‌ای را کاملاً انجام داده‌اند و ما تا زمانی که ایران به توافق پایبند باشد، تعهداتمان را رعایت خواهیم کرد.»

 

رئیس جمهوری امریکا با اشاره به موفقیت رویکرد دیپلماسی در حل بحران‌های بین‌المللی نوشت: «برنامه جامع اقدام مشترک، نشان می‌دهد دیپلماسی اصولی چه دستاوردی دارد و چگونه تعهدات پایدار برای جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای ایجاد می‌شود. تمایل امریکا برای تعامل مستقیم با ایران درهای گفت‌و‌گوی باز را گشود و اتحاد جامعه بین‌المللی و تعامل پایداری را به‌ وجود آورد که به توافق هسته‌ای منجر شد. ما هنوز اختلاف‌های جدی با ایران داریم اما امریکا و متحدان ما و جهان به علت توافق هسته‌ای از همیشه امن ترند.»


اوباما: ایران طی یک سال گذشته به همه تعهدات هسته‌ای خود در چارچوب برجام پایبند بوده است

علاوه بر رئیس جمهوری امریکا، جان کری، وزیر خارجه و ارنست مونیز، وزیر انرژی این کشور نیز در پیام‌های جداگانه‌ای به استقبال یک سالگی برجام رفتند. جان کری پنجشنبه گذشته با بیان اینکه «توافق هسته‌ای ایران تاکنون در مقابل پیش‌بینی‌های شوم مقاومت کرده و در عوض جهان را به مکانی امن‌تر بدل کرده است»، به ستایش این توافق پرداخت. وی با اشاره به اهمیت اجرای کامل برجام افزود: «طرفین به تعهدات خود عمل می‌کنند، اما بعضی مشکلات و مسائلی نیز وجود دارد که در پرتو دیپلماسی قابل حل و فصل است».

وزیر خارجه امریکا گفت که توافق هسته‌ای بر ارزش دیپلماسی تأکید دارد. موفقیتی که او امیدوار است تا در سفرش به مسکو برای گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به منظور هماهنگ کردن مباحث حملات هوایی در سوریه، بار دیگر تکرار شود. کری همچنین گفت‌وگوهایی که باعث آزادی ملوانان امریکایی که وارد آب های ایران شده بودند و پس از 24 ساعت آزاد شدند را نیز از دستاوردهای آزمون موفق دیپلماسی دانست و گفت: «جهان امروز امن‌تر است؛ زیرا مناقشات منطقه بر اساس پتانسیل رویارویی هسته‌ای و انفجار هسته‌ای ارزیابی نمی‌شود و نیز به این دلیل که ما توانایی حل برخی مسائل را داریم تا پیش از اینکه این توافق منعقد شود این اتفاق شکل نمی‌گرفت.» مونیز وزیر انرژی امریکا هم در بیانیه‌ای ضمن طرح این ادعا که توافق هسته‌ای از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای جلوگیری کرد، یکی از نتایج این توافق را تشکیل  کارگروهی دانست که به طور مشترک توسط امریکا و چین اداره می‌شود و وظیفه آن اطمینان و نظارت بر بازطراحی رآکتور اراک است تا تنها در موارد صلح‌آمیز تحقیقاتی و تولید رادیوایزوتوپ‌های پزشکی و اهداف صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.


موگرینی: اتحادیه اروپا متعهد می‌شود تا فعالانه به تعامل با بخش خصوصی ادامه دهد
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز که نقش تأثیرگذاری در مرحله پایانی دستیابی به توافق هسته‌ای ایفا کرد از روند اجرایی شدن برجام ابراز خرسندی کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتحادیه اروپا، فدریکا موگرینی در بیانیه‌ای با اشاره به گذر یک سال موفقیت‌آمیز از توافق هسته‌ای گفت: «یک سال پس از تصویب توافق تاریخی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران که در وین انجام شد، اتحادیه اروپا خرسند است تا اعلام کند که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در حال اجرا شدن است. این موضوع نشان می‌دهد که با اراده سیاسی، پشتکار و دیپلماسی چند جانبه می‌توان به راه حل‌های عملی برای مشکلات بسیار دشوار دست یافت.»

موگرینی در این بیانیه با تأکید بر اینکه اتحادیه اروپا فعالانه به حمایت از اجرای کامل و مؤثر برجام در طول مدت توافقنامه و نیز قطعنامه‌ 2231 شورای امنیت سازمان ملل ادامه خواهد داد، تصریح کرد: «اتحادیه اروپا تأکید می‌کند که شفاف‌سازی درباره‌ رفع تحریم‌ها برای دادن مجوز تعامل دوباره بانک‌ها و شرکت‌های تجاری اروپایی در ایران مهم است.

 

در این راستا این اقدام راهنمایی جامعی را که در چارچوب تحریم‌های لغو شده و آن دسته از تحریم‌های باقی‌مانده فراهم شده بود، ارائه می‌کند. اتحادیه اروپا متعهد می‌شود تا فعالانه به تعامل با بخش خصوصی ادامه دهد و همه طرف های برجام را تشویق می‌کند تا به تلاش‌های امدادی خود در این راستا ادامه دهند. برای اینکه ایران به طور کامل از مزایای لغو تحریم‌ها بهره‌مند شود لازم است که این کشور بر مشکلات مرتبط بر سیاستگذاری اقتصادی و مالی، شرایط اقتصادی و قواعد قانونی فائق آید.

اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن آماده هستند در این حوزه و نیز برای تأمین کمک‌های فنی شامل تبعیت از شروط FATF و بررسی استفاده از اعتبار صادرات به منظور تسهیل تجارت، برنامه مالی و سرمایه‌گذاری با ایران همکاری کنند. وزیر خارجه آلمان نیز همزمان با یک ساله شدن توافق هسته‌ای از ایرانیان خواست که بردباری بیشتری از خود نشان دهند. فرانک والتراشتان مایر در گفت‌و‌گویی کوتاه با تلویزیون آلمان گفت: «ما اروپاییان بلافاصله پس از توافق هسته‌ای و برجام دست به رفع تحریم‌ها زدیم. اما ایرانیان باید یک نکته را در نظر گیرند و آن اینکه اعتماد ازدست رفته را نمی‌توان در یک‌ شب بازگرداند.»


اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن آماده هستند در این حوزه و نیز برای تأمین کمک‌های فنی شامل تبعیت از شروط FATF و بررسی استفاده از اعتبار صادرات به منظور تسهیل تجارت، برنامه مالی و سرمایه‌گذاری با ایران همکاری کنند. وزیر خارجه آلمان نیز همزمان با یک ساله شدن توافق هسته‌ای از ایرانیان خواست که بردباری بیشتری از خود نشان دهند. فرانک والتراشتان مایر در گفت‌و‌گویی کوتاه با تلویزیون آلمان گفت: «ما اروپاییان بلافاصله پس از توافق هسته‌ای و برجام دست به رفع تحریم‌ها زدیم. اما ایرانیان باید یک نکته را در نظر گیرند و آن اینکه اعتماد ازدست رفته را نمی‌توان در یک‌ شب بازگرداند.»

 به گفته وزیر خارجه آلمان این نکته هم در عرصه سیاست مصداق می‌یابد و هم در زمینه‌های اقتصادی. او ضمن اشاره به این نکته تصریح کرد: «به خاطر همین هم روند نوسازی که ایرانیان به آن امید داشتند، زمان بیشتری خواهد برد.»


جانسون: انگلیس به همکاری برای تکمیل اجرای برجام ادامه می‌دهد
وزیر خارجه انگلیس هم که بعد از روی کار آمدن نخست وزیر جدید این کشور سکان دیپلماسی انگلیس را به دست گرفته است، در پیامی به مناسبت سالگرد توافق، آن را باعث امن‌تر شدن جهان دانست. به گزارش پرس تی‌وی، بوریس جانسون با تمجید از برجام افزود: «انگلیس به همکاری با متحدان بین‌المللی خود برای تکمیل اجرای برجام و اطمینان از منافع آن ادامه خواهد داد.»


 تصویب طرح ضد ایرانی در مجلس نمایندگان امریکا
تأکید چهره‌ها و مقامات ایران و غرب بر پایبندی به اجرای تعهدات طرفین به برجام در حالی است که نمایندگان کنگره امریکا بر خلاف مسیر توافق شده حرکت می‌کنند. اتفاقی که وزیر امور خارجه ایران نیز در پیام خود به طرف های غربی به آن اشاره کرده است. مجلس نمایندگان امریکا پنجشنبه شب به بهانه حمایت ایران از تروریسم، نقض حقوق بشر و برنامه موشکی‌اش به دو طرح مرتبط با توافق هسته‌ای ایران رأی مثبت دادند که بر مبنای آنها تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در این طرح‌ها دسترسی ایران به سیستم مالی امریکا از جمله استفاده از دلار قطع می‌شود و همچنین تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال می‌شود. این طرح‌ها با رأی مثبت اعضای جمهوریخواه مجلس نمایندگان امریکا که اکثریت این مجلس را در دست دارند تصویب شد. یک روز پیش از تصویب آنها، نمایندگان امریکا به طرح دیگری که خرید آب سنگین بیشتر از ایران را ممنوع می‌کند، رأی داده بودند. این طرح‌ها باید از سوی مجلس سنای امریکا نیز تصویب شوند. کاخ سفید در واکنش به این طرح‌های ضد ایرانی اعلام کرده که مخالف آنهاست و در صورت تصویب در سنا از سوی اوباما وتو خواهند شد.

مانع تراشی‌های تندروهای کنگره علیه ایران در حالی است که پیشتر مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند که ایران ازمسیر برجام به دنبال«ارتباط اقتصادی با امریکا» یا حتی «تغییر مصوبات مشکل دار کنگره امریکا» نیست. از نظر ایران آنچه در مسیر اجرای برجام اهمیتی دوچندان دارد، فروپاشی ساختار تحریم هاست که گسترش روابط اقتصادی با کشورهای اروپایی در روندی مستمر بر قوام و بقای آن می‌افزاید و خود به تضمینی جدی در اجرای درست برجام تبدیل می‌شود.

بنابراین هر چه قانونگذاران امریکایی به بهانه‌های مختلف برای تصویب مصوبه‌های جدید علیه ایران تلاش کنند، مهم آن است که سرمایه‌گذاران و شرکت‌های اروپایی از بند تحریم‌ها زیر سایه برجام رها شده‌اند و مصوبات و تحریم‌های دست و پاگیر امریکایی آنها را به آن حصار باز نخواهد گرداند.
 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------