آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

واکنش‌ها به حمله تروریستی مونیخ/ موضع معاون کلینتون درباره ایران و «برجام»



 کیوسک بین‌المللی

موضع گیری دولت آلمان درباره واقعه تروریستی شب گذشته مونیخ و واکنش انگلیس و فرانسه به این واقعه، مشخص شدن معاون هیلاری کلینتون در رقابت های انتخاباتی آمریکا، تأثیر منفی اقدامات کنگره آمریکا بر نوسازی ناوگان هوایی ایران و تلاش سازمان ملل برای برگزاری دور جدید مذاکرات سوریه، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، بخش اصلی مطالب امروز مطبوعات و رسانه های بین المللی، به واقعه تروریستی شب گذشته مونیخ و واکنش ها نسبت به آن اختصاص دارد. شبکه تلویزیونی «ای آر دی» آلمان اظهارات رئیس دفتر صدراعظم آلمان را بازتاب داده که حمله دیشب را یک حمله ضد انسانی وحشتناک توصیف کرده است. پیتر آلتمایر گفته: «این حمله، نگرانی های گذشته ما را تأیید کرد که هر لحظه امکان دارد چنین تهدیدی تحقق پیدا کند. ما همیشه به دنبال آن بودیم که از چنین حملاتی جلوگیری کنیم». به گفته وی، این حمله همزمان با پنجمن سالگرد حمله آندرس برینگ برویک، راستگرای افراطیدر نروژ اتفاق می افتد که موجب کشته شدن 77 شهروند این کشور در دو حمله شد. آلتمایر تأکید کرد:«ما باید هوشیار باشیم و وضعیت امن را دوباره به مونیخ بازگردانیم و به دنبال این باشیم که دردیگر شهرهای آلمان این گونه حملات صورت نگیرد».

روزنامه «ایندیپندنت» اظهارات بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس را در واکنش به حمله مونیخ بازتاب داده است. جانسون ضمن شوک آور خواندن حادثه وحشتناک تیراندازی در شهر مونیخ، گفت لندن آماده کمک به آلمان است. وی اظهار داشت: «من به دلیل حمله وحشتناک صورت گرفته در شامگاه جمعه در مونیخ که سبب کشته شدن تعدادی انسان شد، دچار شوک و وحشت شده ام». جانسون افزود: «ما آماده کمک به دوستانمان در آلمان هستیم». وزارت خارجه انگلیس نیز شامگاه جمعه در بیانیه ای ضمن هشدار به شهروندان این کشور در آلمان اعلام کرد که لندن در حال بررسی سریع حادثه تیراندازی در شهر مونیخ و کمک به شهروندان انگلیسی مقیم آلمان است.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه نیز تأکید کرده که تیراندازی شب گذشته در مونیخ، حمله ای تروریستی بوده است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، اولاند اظهار داشته: «این تیراندازی مرگبار، قطعاً حمله ای تروریستی بود که با هدف آن ایجاد جو توأم با ترس در آلمان پس از حمله هفته گذشته در فرانسه صورت گرفت». در بیانیه‌ای که وی به همین منظور منتشر کرده آمده است که این حمله که منجر به مرگ شماری شد، اقدامی چندش‌آور بود که هدف آن ترساندن مردم آلمان بعد از دیگر کشورهای اروپایی بود. اما آلمان در برابر این اقدامات مقاومت می کند و می تواند روی دوستی و همکاری فرانسه هم حساب کند. اولاند همچنین گفت که امروز در این مورد با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم گفت وگویی خواهد داشت.

در میان دیگر موضوعات، مشخص شدن معاون هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مورد توجه قرار گرفته است. به نوشته پایگاه خبری «پولیتیکو»، هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، تیم کین را به عنوان معاونش انتخاب کرد. تیم کین، سناتور دموکران ایالت ویرجینیا از مدافعان برجسته برجام در کنگره بوده است. وی همچنین از توافق مبادله زندانیان با ایران هم حمایت کرده است. کین در عین حال معتقد است که واشنگتن باید تحریم هاى یکجانبه علیه ایران را حفظ کند و به برخورد با فعالیت‌هاى منطقه‌اى ایران ادامه دهد. او در ماه اوت سال ٢٠١٥، گفت در نبود برجام برنامه هسته‌اى ایران به رشد خود ادامه مى‌داد، اما توافق توانست اوضاع را تغییر دهد. کین با بیان اینکه واشنگتن مى تواند در صورت لزوم علیه ایران دست به اقدام نظامى بزند، گفت با این حال به نفع آمریکا و جهان است که مسائل به صورت دیپلماتیک حل شوند.

در مطلبی درباره ایران، روزنامه «نیویورک تایمز» از تأثیر منفی اقدامات کنگره بر تصمیم ایران برای نوسازی ناوگان هوایی خود خبر داده است. به نوشته این روزنامه، تحلیلگران و حقوقدانان امور هواپیمایی می‌گویند تأخیرهای مورد انتظار در اجرای قراردادهای فروش 200 فروند هواپیمای بوئینگ و ایرباس به ایران، این قراردادها را در معرض تهدید به فروپاشی قرار می‌دهد. مجلس نمایندگان آمریکا روز 7 جولای طرحی را تصویب کرد که خواستار جلوگیری از اجرای این قراردادهای چند میلیون دلاری بین بوئینگ و ایرباس با است. تصویب این طرح در حالی انجام شد که مفاد توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) به ایران اجازه خرید این هواپیماها را می‌دهند. در حالی که انتظار می‌رود باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا طرح مجلس نمایندگان را در صورت تصویب در مجلس سنا و تبدیل به قانون، وتو کند، اما اقدام قانونگذاران آمریکایی زمان مورد انتظار برای تحویل هواپیماها به ایران را طولانی‌تر می‌کند.


در نهایت، تلاش سازمان ملل برای برگزاری دور جدید مذاکرات صلح سوریه، موضوعی است که شماری از منابع خبری، از جمله «المنار» به آن پرداخته اند. نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه اعلام کرد این سازمان تلاش می‌کند دور جدید مذاکرات صلح بین طرف‌های سوری ماه آگوست در ژنو برگزار شود. استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، روز جمعه پیش از دیدار با فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان، به خبرنگاران گفت: «قصد داریم درباره موعد مناسب در آگوست برای ازسرگیری مذاکرات بین طرف‌های سوری در ژنو، بحث و گفت‌وگو کنیم». دی‌میستورا افزود جان کری، وزیر خارجه آمریکا و مقام‌های روسی درباره اتخاذ برخی گام‌های ملموس جهت بررسی اوضاع در سوری، که به این امر کمک می‌کند، توافق کرده‌اند.

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------