آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اتحادیه اروپا: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست | دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان چرخه خطرناک انتقام‌گیری در خاورمیانه شد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی…

ادامه تصفیه‌های گسترده در ترکیه/ اوباما: به همراه کلینتون برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کردیم



 کیوسک بین‌المللی

ادامه روند پاکسازی ها در نهادهای مختلف ترکیه پس از کودتا، حمایت دوباره اوباما از کلینتون در گردهمایی حزب دموکرات آمریکا، انتقادات شدید ترامپ در دولت آمریکا و کلینتون، ادغام حشدالشعبی در نیروهای نظامی رسمی عراق و آماده باش داعش در پی نصب پرچم عراق در موصل، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، ادامه روند پاکسازی ها در نهادهای مختلف کشور ترکیه در پی کودتای نافرجام اخیر در این کشور، از جمله موضوعات مهمی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه هاست. بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»، رسانه‌های ترکیه، روز گذشته و پس از اعلام خبر دستگیری 15 هزار تن، باز هم از ادامه روند تصفیه خبر داده و آماری تجمیعی از رسانه‌های تعطیل شده به اتهام ارتباط با کودتای نافرجام این کشور، ارائه دادند. بر اساس این آمار، 18 شبکه تلویزیونی، 3 خبرگزاری، 23 ایستگاه رادیویی، 45 روزنامه و 15 مجله ترکیه‌ای به اتهام ارتباط با کودتاگران بازداشت شده‌اند. برخی رسانه‌ها، البته تعداد شبکه‌های تلویزیونی محروم شده از فعالیت را 16 عدد اعلام کردند. در ادامه پاکسازی ارتش ترکیه و از بین بردن تمرکز قدرت در این نهاد هم گزارش شده که فرماندهی ژاندارمری و گارد ساحلی ترکیه از این پس زیر نظر وزارت کشور فعالیت خواهند کرد.

موضع گیری های دو طرف انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، از جمله دیگر موضوعات مهم امروز است. بر اساس گزارش «سی ان ان»، رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس ملی حزب دموکرات اظهار داشت: «از طریق دیپلماسی، برنامه هسته ای ایران را متوقف کردیم». اوباما در سخنرانی خود از هیلاری کلینتون، نامزد دمکرات ها برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور حمایت کرد و گفت که همراه با او دستاوردهای زیادی داشته است و به همراه او توانست برنامه هسته ای ایران را متوقف کند. باراک اوباما همچنین گفت که با همراهی کلینتون توانسته بر رکود اقتصادی چندین ساله غلبه کند و به اقتصاد آمریکا رونق بخشد. وی گفت: «ما امتیازات نظام بهداشت و درمان را که فقط در اختیار عده ای خاص بود، در اختیار همگان قرار دادیم، تولید انرژی پاک خود را دو برابر کردیم، اکثر سربازان خود را به خانواده هایشان بازگرداندیم و عدالت را در حق اسامه بن لادن اجرا کردیم، از طریق دیپلماسی، برنامه هسته ای ایران را متوقف و فصل جدیدی با مردم کوبا باز کردیم».

در مقابل، دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان، بار دیگر دولت آمریکا را مورد انتقادات شدید قرار داده است. به نوشته «فاکس نیوز»، ترامپ بار دیگر به دستگاه سیاسی کشورش حمله و تأکید کرد «احمق ها بر ما حکومت می کنند». دونالد ترامپ که در دورال در جنوب فلوریدا سخن می گفت، عملکرد هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات و رقیب خود را فاجعه آمیز خواند و گفت: «اگر من پیشینه هیلاری کلینتون را داشتم، دستگاه اجرایی حزب حتماً من را اخراج می کرد؛ اما درباره هیلاری هیچ اتفاقی نیفتاد». ترامپ به ماجرای ایمیل های هیلاری کلینتون هم اشاره کرد و افزود: «سی هزار ایمیل حذف یا گم شده است و ای کاش من این قدرت را داشتم که می توانستم ایمیل های کلینتون را هک کنم؛ اما این کار از کشورهای همچون روسیه و چین و یا رقبای ما برمی آید که آمریکا را کشوری ضعیف می دانند و هیچ احترامی برای ما قائل نیستند».

در میان دیگر موضوعات، پایگاه خبری «سومریه نیوز» از آماده باش داعش در موصل در پی برافراشته شدن پرچم عراق در این شهر خبر داده است. یک منبع امنیتی در استان نینوا روز چهارشنبه گفت: افراد ناشناس پرچم عراق را بر فراز مسجد ابوبکر البغدادی سرکرده داعش در منطقه «باب الطوب» واقع در مرکز موصل به اهتزاز درآوردند که در پی آن داعش به عناصر خود آماده باش داد. وی خاطرنشان کرد که پرچم عراق در چند نقطه دیگر شهر نیز نصب شده بود و داعش عملیات جست وجو برای یافتن عاملان این حادثه را آغاز کرده است. این منبع امنیتی که خواست نامش فاش نشود، گفت: این دومین حادثه از نوع خود پس از گذشت دو سال از تصرف موصل توسط داعش به شمار می رود. داعش از اواسط سال 2014 موصل را اشغال کرد و نیروهای امنیتی با پشتیبانی ائتلاف بین المللی آماده اند تا این شهر را از اشغال تروریست ها آزاد کنند.

همزمان، خبر ادغام نیروهای بسیج مردمی عراق در نیروهای نظامی رسمی این کشور نیز در عرصه بین المللی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بر اساس گزارش «المیادین»، بر اساس دستور رسمی حیدر العبادی نخست وزیر عراق، حشد الشعبی بخشی از سازمان نظامی عراق شد. بر همین اساس این نهاد باید فرمانده، جانشین فرماندهی، گردان های نظامی، دفاتر ستادی داشته باشد و نیروهای آن نیز باید ضمن تجهیز شدن، دارای آموزش های منظم باشند. در همین راستا فرمانده پلیس فدرال عراق سروان رائد جودت گفت: «ما عزم کرده ایم که تا تمام عراق را آزاد کنیم. به همین دلیل، همه قوای خود را برای ورود به عملیات آزادی موصل که به فرماندهی فرمانده کل قوا انجام خواهد شد، آماده کرده ایم». حشد الشعبی یا نیروهای مردمی عراق، در سال 2014 به وجود آمد و شامل بیش از 40 گروه است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------