آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آمریکا: ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه داده؛ این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران‌کننده است

مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد که ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه ارسال کرده که این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران کننده است. وی ادامه داد: «اگر روسیه به ایران سلاح…

بازتاب سخنان رهبر انقلاب درباره مذاکره با آمریکا/ سران القاعده، در راه سوریه



  کیوسک بین‌المللی

افزایش تنش میان آلمان و ترکیه بر سر روندهای پس از کودتای نافرجام، بازتاب سخنان رهبر انقلاب درباره مذاکره با آمریکا، امکانات ایران برای بستن احتمالی تنگه هرمز، تغییر و تحولات در ترکیب گروه های تروریستی در سوریه و حمله آمریکا به مواضع داعش در لیبی، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، تنش به وجود آمده میان آلمان و ترکیه بر سر اقدامات و حواشی پس از کودتای نافرجام، از جمله موضوعاتی است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. به نوشته «رویترز»، به دنبال اقدام مقامات آلمان در ممانعت از سخنرانی رئیس جمهور ترکیه از طریق ویدئویی برای حامیانش در کلن، وزارت امور خارجه ترکیه روز دوشنبه کاردار سفارت آلمان را احضار کرد. در این راستا، مارتین شفر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان اعلام کرد، روابط ترکیه و آلمان مانند حرکت روی یک زمین ناهموار است؛ اما می‌توان از آن عبور کرد. وی ادامه داد: «روابط ترکیه و آلمان محکم و عمیق است و من اطمینان دارم، ما بار دیگر می‌توانیم از این مرحله سخت در روابط دو جانبه عبور کنیم». پیشتر درگیری‌های خشونت آمیز میان ترک‌های ناسیونالیست و کردها در آلمان که خانه بزرگترین جمعیت ترکیه‌های اروپاست، رخ داده بود.

در عین حال، تهدید ترکیه به خروج از توافقنامه پناهجویان با اتحادیه اروپا نیز واکنش آلمان را برانگیخته است. به نوشته «دویچه وله»، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز دوشنبه در گفت وگو با روزنامه فرانکفورتر الگماینه تهدید کرده بود، در صورت عدم اجرای توافقنامه میان ترکیه و اتحادیه اروپا، مبنی بر لغو روادید برای سفر شهروندان این کشور به اروپا تا ماه اکتبر سال جاری میلادی، آنکارا نیز ناگزیر از اجرای مفاد توافقنامه ی 18 مارس خودداری خواهد کرد. دولت آلمان در برابر تهدیدهای ترکیه واکنش نشان داده و لغو روادید برای شهروندان ترکیه را منوط به اعمال اصلاحات قانونی از جمله در قانون ضد ترور این کشور کرده است. در عین حال، سخنگوی وزارت خارجه آلمان اعلام کرده که دولت این کشور، گفته های چاووش اوغلو را به مثابه تهدید یا ضرب الاجل ارزیابی نمی کند.


بخشی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه ها نیز به مطالب مربوط به ایران اختصاص دارد. روزنامه «نیویورک تایمز» سخنان روز گذشته مقام معظم رهبری را بازتاب داده و آن را تحلیل کرده است. این روزنامه با اشاره به اینکه رهبر ایران نسبت به مذاکره با آمریکا در مسائل منطقه‌ای هشدار داده، نوشته است، منظور از این سخنان، مذاکره در مورد بحران‌هایی چون سوریه و یمن است. احتمالاً این موضع‌گیری به تقویت منتقدان دولت روحانی منجر شود؛ هرچند فروش نفت افزایش یافته، خوش‌بینی روحانی نسبت به دیگر منافع مورد انتظار توافق، یعنی پایان انزوای ایران و سرازیر شدن سرمایه خارجی و به تبع آن رشد اقتصادی، هنوز عملی نشده است. همین مسأله چشم‌انداز انتخاب مجدد او در انتخابات سال آینده را در معرض خطر قرار داده است.

پایگاه اینترنتی «بیزنس اینسایدر» در مطلبی به بررسی امکانات ایران برای بستن احتمالی تنگه هرمز پرداخته است. در این مطلب اشاره شده که نیروی دریای ایران در حال حاضر دست کم 5 ناوچه، سه زیردریایی کلاس «کیلو»، 54 فروند قایق گشت‌زنی مجهز به موشک‌های هدایت‌شونده و دست‌کم شانزده فروند زیردریایی کوچک دارد. در این مطلب ادعا شده که نیروی دریایی آمریکا همانند درگیری سال 1988 می‌تواند نیروی دریایی ایران را شکست بدهد، اما دستیابی به این هدف در حال حاضر، دشوارتر از گذشته است. ایران در اکثر نقاط در طول تنگه هرمز، تا عرض 60 مایلی برای حمله به تانکرها نمی‌تواند نه تنها روی نیروی دریایی، بلکه روی آتش‌بارهای موشکی خودکششی و سکوهای پرتاب ساحلی‌اش که شامل موشک‌های ضدکشتی سی- 802 و سی – 201 هستند، حساب کند. کنترل ایران بر جزایر قشم و لارک، برد موشک‌های مستقر در ساحل ایران را افزایش می‌دهند.

در میان دیگر موضوعات، روزنامه «السفیر» از وقوع تغییر و تحولاتی در گروه های تروریستی منطقه و مشخصاً، کوچ سرکردگان گروه تروریستی القاعده به سوریه خبر داده است. این روزنامه با بیان اینکه سرکردگان القاعده به تدریج به سوریه کوچ کرده اند، می نویسد مبالغه آمیز نیست، اگر گفته شود توطئه ای در کار است تا سوریه به پایتخت تکفیری های جهان و به یک مرکز اصلی جنگی و اندیشه ای با رنگ و بوی مصری تبدیل شود که هدایت آن بر عهده سرکردگان اصلی سلفی جهان است. این افراد، مأموریتی بزرگ و خطرناک دارند و آن، فراهم کردن شرایط لازم برای ادامه بحران در سوریه برای مدت زمانی طولانی تر است. این گروهک باید شعله آتش تکفیری را در سوریه روشن نگه دارند تا در زمان مناسب همچون شعله المپیک به کشوری که میزبان بعدی آنها خواهد بود، این شعله را منتقل کنند.


در نهایت، حمله نیروهای آمریکایی به مواضع گروه تروریستی داعش در لیبی، از جمله دیگر موضوعات مهم امروز به شمار می رود. به نوشته «اسوشیتدپرس»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد، حمله به گروه داعش در لیبی با دستور اوباما صورت گرفته است. پیتر کوک در کنفرانس خبری گفت که حملات هوایی آمریکا به داعش در لیبی با دستور اوباما و با هدف مقابله با تهدید این گروه صورت گرفته است. وی افزود، اکنون حملات به داعش فقط به شهر سرت محدود می‌شود و اوباما با توصیه وزیر دفاع دستور حمله را صادر کرده است. پیتر کوک تأکید کرد، آمریکا هیچ گونه نیرویی در لیبی ندارد و حملات هوایی نیز با هماهنگی با ائتلاف بین‌المللی علیه داعش صورت گرفته است.
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------