آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آمریکا دو شرکت و چهار فرد را به اتهام فعالیتهای سایبری از سوی سپاه تحریم کرد

وزارت خزانه داری آمریکا از اعمال تحریم‌های جدید مرتبط با ایران خبر داد. به گزارش سایت دیده بان ایران؛ وزارت خزانه داری آمریکا از اعمال تحریم‌های جدید مرتبط با ایران خبر…

واکنش‌ها به آزمایش موشکی جدید کره شمالی/ بازتاب سخنان روحانی درباره اجرای «برجام»



 کیوسک بین‌المللی

واکنش ها به آزمایش موشکی جدید کره شمالی، اظهارات دونالد ترامپ درباره کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، بازتاب سخنان حسن روحانی درباره توافق هسته ای، پاسخ وزارت خارجه آمریکا به مواضع ایران درباره برجام، ادعای انتقال چهارصد میلیون دلار به ایران از سوی غرب و نگرانی سازمان ملل از اقدامات عربستان در یمن، از جمله موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، انجام آزمایش موشکی جدید کره شمالی و واکنش ها به این آزمایش، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، فرماندهی استراتژیک آمریکا اعلام کرد ساعت پنج و 53 دقیقه دوم اوت به وقت محلی، دو فروند موشک را که کره شمالی شلیک کرده بود، رهگیری کرده است. وزارت امور خارجه آمریکا پس از آزمایش موشکی جدید کره شمالی اعلام کرد آمریکا آماده دفاع از خود و متحدانش است. وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد از گزارش مربوط به آزمایش های موشکی بالستیک کره شمالی مطلع شده است و اوضاع را به دقت زیر نظر دارد. این وزارتخانه همچنین اعلام کرد این آزمایش های موشکی کره شمالی را که نقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد است، به شدت محکوم می کند. ژاپن و کره شمالی نیز به طور جداگانه این آزمایش را محکوم کرده اند.

جدیدترین اظهارات جنجالی دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، از جمله دیگر موضوعات مورد توجه امروز است. به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، ترامپ گفته کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بدون کمک آمریکا وجود نخواهند داشت و باید در ازای پشتیبانی به واشنگتن پول بدهند. به عقیده وی، کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس باید هزینه های مبارزه با داعش و تشکیل منطقه امن در سوریه را برعهده بگیرند. این نامزد جمهوری‌خواه که روز سه شنبه در جمع هوادارانش در شهر اشبورن ایالت ویرجینیا سخن می گفت، ابراز اطمینان کرد که اگر از عرب ها خواسته شود در ازای پشتیبانی به آمریکا پول بدهند، آنان این کار را خواهند کرد. ترامپ چند ماه پیش هم گفته بود اگر رئیس جمهور آمریکا شود، نیروهای این کشور را از ژاپن و شبه جزیره کره خارج خواهد کرد.

بخشی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه های بین المللی نیز به موضوعات مربوط به ایران اختصاص دارد. بازتاب سخنان شب گذشته رئیس جمهور ایران، از جمله این موضوعات است. روزنامه «واشنگتن پست» ضمن پرداختن به سخنان حسن روحانی در گفت و گوی زنده تلویزیونی، به نقل از وی می نویسد طرف مقابل به تعهداتش در چارچوب توافق هسته ای عمل نکرده است و این کار بر رشد اقتصاد ایران اثر منفی می گذارد. روحانی همچنین گفته: «اگر طرف مقابل به درستی عمل کرده بود، ما امروز در شرایط بهتری بودیم». این روزنامه اشاره می کند که روحانی ضمن انتقاد از طرف توافق هسته ای، یادآور شده است که ایران هنوز به دارایی های خارجی اش دسترسی ندارد؛ هرچند می تواند نفت بفروشد و به سیستم بانکی بین المللی دسترسی داشته باشد.

در مقابل، «ای بی سی نیوز» اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا را درباره مواضع ایران مبنی بر عدم پایبندی غرب به تعهدات خود مورد توجه قرار داده است. جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این زمینه گفته: «نیت ما این است که همچنان به تعهدات خود در برجام عمل کنیم چون به اعتقاد ما این اهمیت دارد و ما معتقدیم که می تواند تاثیری باثبات کننده برای منطقه و دنیا داشته باشد؛ پس تمرکز وزیر امور خارجه روی انجام دادن این کار و اطمینان یافتن از این مسئله است که ما همچنان از توافق تبعیت می کنیم و البته توجه داریم که ایران نیز همچنان به تعهدات خود عمل کند». وی همچنین اظهار داشت: «برجام هرگز به اعتماد ربطی ندارد، بلکه به راستی آزمایی و به رژیم سر سختانه ای ربط دارد که هدف آن راستی آزمایی درباره پیروی آن ها از این توافق است».

ادعای روزنامه «وال استریت ژورنال» درباره شرایط آزادی زندانیان آمریکایی که در ایران بودند، دیگر موضوع قابل اشاره است. به نوشته این روزنامه، مقامات آمریکایی و اروپایی از انتقال چهارصد میلیون دلار پول نقد توسط دولت اوباما به ایران همزمان با آزادی چهار شهروند بازداشت شده در ایران خبر داده اند. این روزنامه مدعی است که به گفته مقامات اروپایی و آمریکایی، دولت اوباما همزمان با آزادی چهار آمریکایی بازداشت شده در ایران به صورت مخفیانه انتقال هوایی 400 میلیون دلار پول نقد به ایران را سازماندهی کرد. به گفته این مقامات ارزهای یورو، فرانک سوئیس و دیگر ارزها توسط یک هواپیمای باری بدون علامت به ایران ارسال شد. در این مطلب به نام و جایگاه مقاماتی که این موضوع را عنوان کرده اند، اشاره ای نشده است.

در نهایت، اظهارات دبیرکل سازمان ملل درباره اقدامات عربستان سعودی در یمن، در روزنامه «الیوم السابع» بازتاب یافته است. به نوشته این روزنامه، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، روز سه‌شنبه گزارش خود را درباره تصمیم بحث‌برانگیزش در زمینه حذف موقت نام ائتلاف سعودی از لیست سیاه ناقضان حقوق کودکان که خشم گروه‌های حقوق بشری را برانگیخت، به شورای امنیت تقدیم کرد. در همین حال، او مسئله امکان درج مجدد نام ائتلاف سعودی را در لیست سیاه را مورد بررسی قرار می‌دهد. به گفته وی، ائتلاف عربی به رهبری عربستان باید تلاش بیشتری برای زدودن «نگرانی‌های بسیار شدید» درباره کشتار کودکان در یمن بکند. وی افزوده: «من همچنان نگرانی شدیدی نسبت به وضعیت کودکان یمنی دارم و باید این مسئله را در اولویت قرار داد».

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------