آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

درخواست توضیح از کری درباره پرداخت رشوه به ایران



 اخبارسیاست  خارجی ,خبرهای  سیاست  خارجی, تام کاتن

یک سناتور جمهوری‌خواه با ارسال نامه‌ای به وزرای خارجه و خزانه‌داری آمریکا از آنها درباره پرداخت ادعایی 400 میلیون دلار به ایران توضیح خواست.

  «تام کاتن»، نماینده جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا با ارسال نامه‌ای به جان کری، وزیر خارجه و جک لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا به خیل مخالفان پرداخت ادعایی 400 میلیون دلار به ایران برای آزادی چهار شهروند آمریکایی بازداشت‌شده درایران  پیوست.

تام کاتن در این نامه با متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم، از این دو وزیر آمریکایی درباره گزارش‌های ادعایی مبنی بر پرداخت این رقم به ایران توضیح خواسته است.

پیش از این، سایر قانونگذاران ارشد آمریکا هم با لحنی تند به گزارش ادعایی روزنامه وال‌استریت‌ژورنال درباره پرداخت پول به تهران برای آزادی چهار شهروند آمریکایی بازداشت‌شده در ایران واکنش نشان دادند.

 رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای کتبی روز چهارشنبه این اقدام ادعایی را «فصلی دیگر» در فریبکار‌های کاخ سفید درباره برجام خوانده و نوشته که گزارش وال‌استریت‌ژورنال ظن‌های قبلی درباره «پرداخت رشوه برای آزادی» آمریکایی‌های بازداشت‌شده را تأیید می‌کند.

وی همچنین از دولت آمریکا خواسته درباره پرداخت این پول به «کشور پیشرو در حمایت از تروریسم» توضیح بدهد.

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» بامداد چهارشنبه مدعی شد که دولت آمریکا همزمان با آزادی چهار تبعه آمریکایی که در ایران بازداشت شده بودند 400 میلیون دلار پول نقد به ایران، انتقال داده است. کاخ سفید، قبلاً این موضوع را رد کرده و گفته که پولی برای آزادی زندانیان به ایران پرداخت نخواهد کرد.

گمانه‌زنی‌ها در این باره از زمانی آغاز شد که دولت باراک اوباما سال گذشته اعلام کرد که با ایران به توافقی برای پرداخت 1.7 میلیارد دلار جهت تسویه بدهی‌اش در یکی از پرونده‌های مربوط به یک قراردادهای تسلیحاتی قدیمی رسیده است. از آنجا که اعلام این موضوع همزمان با آزادی چهار زندانی آمریکایی بازداشت‌شده در ایران بود، نمایندگان کنگره، این دو موضوع را به یکدیگر مرتبط دانستند.

«جان کری»، وزیر خارجه آمریکا روز 27 دی‌ماه توافق پرداخت 1.7 میلیارد دلار به ایران جهت تسویه بدهی 400 میلیون دلاری واشنگتن به تهران در شکایتی که پرونده‌اش به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی برمی‌گردد  را اعلام کرد.

 «کری» در آن زمان گفت که کاخ سفید موافقت کرده که علاوه بر رقم اصلی بدهی، 1.3 میلیارد دلار هم بابت محاسبه نرخ تورم به ایران بپردازد.

 ایران، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از دولت آمریکا بابت عدم تحویل 400 میلیون دلار مندرج در قراردادی اجرایی‌نشده برای خرید تسلیحات میان دولت «جیمی کارتر»، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا با شاه مخلوع ایران به «دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا» شکایت برده بود.

«دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا» نهاد داوری مرضی‌الطرفین است که سال 1981 بر اساس «بیانیه‌های الجزایر» جهت  رسیدگی به اختلافات میان دولت‌های ایران و آمریکا در شهر «لاهه» هلند تشکیل شد. 

اظهارات «جان کری» در آن زمان هم موج گسترده‌ای از انتقادات در میان قانونگذاران آمریکایی به راه انداخت که اولاً پرداخت این رقم را به توافق تبادل زندانیان میان تهران و واشنگتن ارتباط می‌دادند و دوماً از دولت اوباما به سبب «مماشات در برابر ایران» انتقاد می‌کردند. 

چند روز بعدتر، «جاش ارنست»، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به این اعتراضات گفت رقمی که آمریکا برای پرداخت به ایران موافقت کرده بسیار کمتر از 7 تا 8 میلیارد دلار مورد مطالبه ایران برای حل و فصل اختلافات بوده است. 

اد رویس، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هم روز چهارشنبه به خبر جدید وال‌استریت‌ژورنال اعتراض کرده است. وی ایران را «رژیم تروریست» خوانده و گفت پرداخت رشوه به این کشور باعث می‌شود زندگی مردم آمریکا به خطر بیفتد.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز ادعای وال‌استریت‌ژورنال را رد کرد. وی در این برنامه گفت که تیم مذاکره‌کننده برای آزادی زندانی‌ها و تیم مذاکره‌کننده برای حل و فصل پرونده لاهه با هم متفاوت بوده‌اند. وی بار دیگر تأکید کرد که مبلغ مورد نظر برای آزادی زندانیان پرداخت نشده.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------