آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

بی‌اطلاعی «نتانیاهو» از بیانیه «لیبرمن» درباره برجام/ هشدار روسیه به رئیس‌جمهور آمریکا



کیوسک بین‌المللی

نژادپرست خوانده شدن ترامپ از سوی کلینتون، انتقادات شدید ترامپ از تعهد آمریکا به امنیت ژاپن، بی اطلاعی نخست وزیر رژیم اسرائیل از بیانیه وزارت جنگ درباره برجام، منفعت حفظ قدرت داعش برای رژیم اسرائیل و تقابل لفظی روسیه و آمریکا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، اخبار مربوط به رقابت های انتخاباتی در آمریکا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. پایگاه ایننترنتی «پولیتیکو» اظهارات هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را بازتاب داده که ضمن انتقاد از دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان، وی را فردی نژاد پرست خوانده است. به گفته کلینتون، ترامپ فردی است که پیام های ملی گرایان سفید پوست را بازنشر می کند و اعتقاد دارد که به قاضی برجسته فدرال نمی شود اعتماد کرد، زیرا تبار مکزیکی دارد. کلینتون افزوده: «ترامپ از ممنوع کردن ورود مسلمانان به آمریکا سخن می گوید؛ کشوری که براساس آزادی مذهبی بنیان‌گذاری شده است. او همچنین درباره محدود کردن آزادی مطبوعات سخن می گوید. لذا باید همه با هم بایستیم و فریاد بزنیم آنچه دونالد ترامپ می گوید اشتباه است».

این در حالی است که ترامپ همچنان به موضع گیری های جنجالی خود ادامه می دهد. به نوشته روزنامه «دیلی تلگراف»، ترامپ در انتقادی شدیداللحن علیه ژاپن گفت اگر آمریکا مورد حمله قرار بگیرد، تنها کاری که ژاپنی‌ها انجام می‌دهند، این است که در خانه بنشینند و تلویزیون سونی تماشا کنند! وی  همچنین ناامیدی خود را از تعهد آمریکا به دفاع از کشورهای آسیایی مطرح کرد و گفت که اگر ایالات متحده هدف حمله قرار بگیرد، ژاپن طبق ماده 9 قانون اساسی این کشور که آن را از اعزام نیروهای مسلح به خارج منع می‌کند، نمی‌تواند به واشنگتن کمکی کند. بر این اساس، ترامپ اظهار داشت: «لازم است که آمریکا از این تعهد خارج شود و یا دستکم به خروج از آن تهدید کند». به گفته وی، ایالات متحده از ژاپن، کره‌جنوبی، آلمان، عربستان سعودی و سایر کشورها حفاظت می‌کند اما آن ها حتی چیزی که ارزش هزینه آن را داشته باشد، به آمریکا نمی‌دهند.

اما بحث ها درباره موضع گیری اخیر رژیم اسرائیل نسیت به برجام نیز همچنان ادامه دارد. روزنامه «هاآرتص» در مطلبی به این موضوع پرداخته و می نویسد بیانیه وزارت جنگ رژیم اسرائیل در واکنش به اظهارات رئیس جمهور آمریکا درباره برجام، حتی در خود این رژیم موجب شگفتی شده است. در حقیقت، بیانیه مذکور، سبب غافلگیر شدن بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل شده است. به همین دلیل، جاکوب نایجل، مشاور موقت امنیت داخلی نتانیاهو، دن شاپیرو، سفیر آمریکا در اسرائیل را به دفتر نخست وزیری فراخواند. نایجل در این دیدار به شاپیرو گفته که آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ، قبل از صدور بیانیه مذکور، آن را با نتانیاهو هماهنگ نکرده است. در بیانیه وزارت جنگ رژیم اسرائیل ادعا شده بود که توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 مانند توافقنامه مونیخ با هیتلر، خطرناک است.

در مطلبی دیگر درباره رژیم اسرائیل، یک روزنامه این رژیم از ضرورت بقای گروه تروریستی داعش و منافع این امر برای اسرائیل سخن گفته است. به عقیده «جروزالم پست»، از بین ‌بردن داعش یک اشتباه استراتژیک است؛ زیرا این اقدام باعث تسلط ایران بر منطقه و بیشتر شدن عمر بشار اسد، رئیس جمهور سوریه می‌شود. بر این اساس، باقی نگه داشتن گروه داعش به صورت ضعیف به همراه قدرت داشتن آن برای استمرار فعالیت‌هایش می‌تواند مطالبات برای ایجاد اختلاف بین مسلمانان افراط‌گرا را از بین برده و مانع از تلاش ایران برای تسلط بر منطقه شود. همچنین از بین ‌بردن داعش در چارچوب منافع حزب‌الله است. دولت اوباما تهدیدات علیه داعش را برای مشروعیت بخشیدن به ایران به‌عنوان بازیگر مسئول افزایش داده و این روند بخش از منطق دولت اوباما در چارچوب امضای توافق هسته‌ای با تهران است. به نظر نمی‌رسد دولت آمریکا قادر به درک این واقعیت باشد که داعش می‌تواند ابزاری مفید برای از بین بردن طرح تهران به شمار رود.

در نهایت، در میان دیگر موضوعات، روزنامه «الشرق الاوسط» به تقابل لفظی آمریکا و روسیه بر سر سوریه پرداخته است. این روزنامه اشاره می کند که باراک اوباما در کنفرانس خبری اخیر خود در پنتاگون، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را به باد انتقاد گرفت و نسبت به تمایل او برای همکاری با آمریکا برای حل درگیری‌های کنونی در سوریه ابراز تردید کرد. وی همچنین گفت در صورت عدم دستیابی به صلح در سوریه، روس‌ها به جهان نشان خواهند داد که در فضای بین‌المللی غیرمسئول هستند و دلیل آن، این است که از نظامی مجرم حمایت می‌کنند. اما یوری اوشاکوف، معاون رئیس‌جمهوری روسیه در واکنش به این اظهارات، گفت: «وقتی این حرف‌ها را می‌زنیم، بهتر است به پیامدهای احتمالی آن بیاندیشیم». سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز درباره اظهارات اوباما گفت: «تمام این حرف‌ها مایه تأسف‌ است».

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------