آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

پای داعش به کانادا هم باز شد/ بهانه‌جویی‌های جدید برای حفظ تحریم‌های ایران



  کیوسک بین‌المللی

ارزیابی کنگره از گزارش «پنتاگون» درباره وضعیت نبرد با داعش، عملیات ناکام داعش در کانادا، تأکید بر عدم همکاری نیروهای ائتلاف بین المللی با ایران در عراق، درخواست پابرجا ماندن تحریم های ایران، اظهارنظر نخست وزیر ترکیه درباره سوریه و موضع گیری شماری از مقامات جمهوری خواه آمریکایی علیه ترامپ، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، ارزیابی کنگره آمریکا از گزارش وزارت دفاع این کشور درباره جنگ با داعش، از جمله مهمترین موضوعاتی است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، کنگره آمریکا در گزارشی که روز پنجشنبه منتشر شد، اعلام کرد تحلیل ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا درباره جنگ با گروه تروریستی داعش در سال های 2014 و 2015 در مقایسه با تحولات میدانی و تحلیل های اطلاعاتی، بیش از حد خوش بینانه بوده است. در این گزارش آمده: «آنچه در فرماندهی مرکزی آمریکا روی داد، غیرقابل قبول است. مبارزان ما در جبهه جنگ وقتی تحلیل های نادرست در اختیار تصمیم گیرندگان بلندپایه قرار داده می شود، رنج می کشند. ما باید به تلاش برای اصلاح این وضع ادامه دهیم». تاکنون نمایندگان دموکرات در کمیته های مجلس نمایندگان درباره این گزارش اظهار نظر نکرده اند.

این در حالی است که داعش در تلاش برای توسعه دامنه فعالیت و عملیات خود، این بار کانادا را به عنوان یکی از اهداف برگزیده است. به نوشته خبرگزاری فرانسه، یکی از هواداران داعش که قصد اقدام تروریستی در یکی از مراکز شهری پر رفت و آمد در شهر تورنتو کانادا را داشت، پس از منفجر کردن بمب دست ساز، به ضرب گلوله مأموران امنیتی از پای در آمد. مایک کابانا، معاون کمیسر پلیس سواره نظام سلطنتی کانادا این موضوع را روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد. وی گفت که بنا بر گزارش های دریافت شده، احتمال وقوع حمله تا کمتر از 72 ساعت در یکی از مراکز شهری وجود داشت. مقام های امنیتی به سرعت فرد مظنون به انجام عملیات تروریستی را شناسایی و عصر روز چهارشنبه او را در 220 کیلومتری تورنتو غافلگیر کردند. داعش در پایگاه اینترنتی خود (اعماق) مسئولیت این عملیات را بر عهده گرفته است.

در همین حال، نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در ائتلاف بین المللی ضد داعش، درباره وضعیت نبرد با این گروه تروریستی به اظهارنظر پرداخته است. بر اساس گزارش شبکه خبری «سومریه نیوز»، برت مک گورک که در بغداد کنفرانس مطبوعاتی داشت، با بیان اینکه مشارکت بسیج مردمی (حشد الشعبی) در آزادسازی موصل، مسئله‌ داخلی عراق است، گفت: «بین مستشاران ایرانی و ائتلاف در عراق هیچ‌ گونه هماهنگی وجود ندارد». این مقام آمریکایی همچنین گفت که داعش در حال از دست دادن مناطق تحت سیطره خود در عراق و سایر کشورهاست. ماه مارس گذشته، احمد الاسدی، سخنگوی نیروهای بسیج مردمی عراق تأکید کرده بود که این نیروها از نخستین نیروهایی هستند که در عملیات آزادسازی موصل شرکت خواهند کرد و بسیج مردمی به اظهارت برخی که مخالف مشارکت آن در این عملیات هستند، اهمیتی نمی دهد.

در مطلبی درباره ایران، پایگاه اینترنتی «هیل» با انتشار مطلبی خواستار باقی ماندن تحریم ها علیه ایران به بهانه مسائل حقوق بشری شده است. در این مطلب آمده است: «بعد از توافق هسته ای با ایران، تصور بر این بود که این کشور میزان نقض حقوق‌بشر و مخصوصاً استفاده از ابزار اعدام را کاهش می‌دهد؛ ولی فقط در روز 2 اوت، 33 نفر به طناب دار آویخته شدند». نویسنده این مطلب نتیجه‌گیری می‌کند که «کنگره باید هر درخواستی برای تن دادن به خواسته‌های ایران را رد کند و تحریم‌های موجود را علیه این کشور اجرا کند». در این مقاله به محکومیت اعدام‌ها توسط یکی از سران گروهک تروریستی منافقین نیز اشاره شده است.

اظهارنظر نخست وزیر ترکیه درباره همکاری کشورهای منطقه در سوریه، موضوعی است که روزنامه «رای الیوم» به آن پرداخته است. بینالی ییلدیریم اظهار داشته: «از این به بعد، ترکیه به صورت نزدیک با دیگر کشورهای منطقه برای حل مسائل منطقه‌ای و در راس آن سوریه گام بر می‌دارد؛ مثل آنچه که ما مشکلات‌مان را با اسرائیل حل کردیم و یا در رابطه با روسیه اوضاع را به حالت قبل برگرداندیم». وی افزوده: «ما به زودی اتفاقات قشنگی را در سوریه و سایر کشورهای منطقه شاهد خواهیم بود. این مرحله شروع و گام‌های آن برداشته شده است. به زودی با هم شاهد نتایج آن خواهیم بود». ییلدیریم گفت نادیده گرفتن کشورهای محوری همچون ترکیه در خصوص راه حل‌های مربوط به مشکلات منطقه به معنای تمایل نداشتن به پایان دادن به این مشکلات است.

در نهایت، در مطلبی درباره انتخابات آمریکا، پایگاه اینترنتی نشریه «تایم» موضع گیری جدید شماری از مقامات حزب جمهوری خواه درباره دونالد ترامپ، نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری را بازتاب داده است. بر اساس این گزارش، بیش از 70 مقام ارشد حزب جمهوری‌خواه آمریکا در نامه ای به کمیته ملی این حزب، خواستار توقف حمایت از ترامپ و تمرکز بر انتخابات کنگره شدند. برخی نمایندگان سابق کنگره و مقام های ارشد حزب جمهوری خواه جزو افرادی هستند که این نامه را امضا کرده اند. در این نامه آمده است که ترامپ از زمان کنوانسیون ملی این حزب، با اظهارنظرها و گاف های متعدد، میلیون ها نفر از رای دهندگان را از خود رانده است. در ادامه این نامه آمده: «هر دلار که از جانب کمیته ملی برای کمپین دونالد ترامپ خرج شود، ضایع کردن پول اهداکنندگان برای تلاش محکوم به شکست نامزدیست که فعالانه به حزب جمهوری خواه ضربه زده است».

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------