آخرین اخبار سیاست خارجی

هیات اقتصادی پیونگ یانگ ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

هیات اقتصادی کره شمالی به ریاست وزیر امور اقتصادی خارجی این کشور عازم ایران شد

خبرگزاری رسمی کره شمالی امروز چهارشنبه اعلام کرد یک هیات اقتصادی پیونگ یانگ به ریاست وزیر امور اقتصادی خارجی این کشور عازم ایران شده است. به گزارش ایرنا؛خبرگزاری رسمی…

بازتاب‌های سفر ظریف به ترکیه/ افزایش فاصله ترامپ و کلینتون در نظرسنجی‌ها



  کیوسک بین‌المللی

اظهارات وزیر خارجه ترکیه در دیدار با همتای ایرانی خود، پیشنهاد ظریف برای برگزاری نشست سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه، دلایل نزدیک شدن آنکارا به مسکو و تهران، تأیید خبر کشته شدن سرکرده داعش در افغانستان و پاکستان، آزادسازی کامل شهر منبح سوریه از دست داعش و پیشی گرفتن کلینتون بر ترامپ در ایالت های مهم، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، سفر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به ترکیه، یکی از مهمترین موضوعاتی است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. خبرگزاری «آناتولی» ترکیه اظهارات مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه را در دیدار با ظریف بازتاب داده است. چاووش اوغلو با اشاره به مواضع ایران در قبال کودتای اخیر در ترکیه، گفت وزیر امور خارجه ایران از همان لحظات اول کودتا، بارها با تماس تلفنی، حمایت خود را از دولت و ملت ترکیه در مقابل کودتاچیان ابراز کرد. وی درباره رویکرد دو کشور در قبال مسئله سوریه نیز اظهار داشت: «در مورد مسئله سوریه، نقطه نظرات مشترک زیادی به ویژه در زمینه حفظ تمامیت ارضی این کشور داریم، در برخی موارد نیز اختلاف نظراتی داشته ایم، اما در چنین زمان هایی نیز هیچوقت تماس و گفت و گو را کنار نگذاشته ایم».

در همین حال، روزنامه «الحیات» از پیشنهاد وزیر خارجه ایران برای برگزاری نشست سه جانبه روسیه، ترکیه و ایران درباره بحران سوریه خبر داده است. این روزنامه  به نقل از منابع ایرانی که نامشان ذکر نشده است، نوشت محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در جریان سفر یک روزه خود به آنکارا، به مقامات ترکیه پیشنهاد برگزاری نشستی سه‌جانبه بین ترکیه، روسیه و ایران جهت رایزنی درباره راه‌های حل و فصل بحران سوریه، به‌گونه‌ای که منافع کشورهای منطقه را تأمین کند، داده است. این منابع تلاش تهران برای پیوستن آنکارا به ائتلافی که شامل مسکو و کشورهای نزدیک به آن است را رد و تأکید کردند تهران از تشکیل کمیته‌ای مشترک برای بررسی بحران سوریه و گزینه‌های پیشنهادی برای حل این بحران استقبال می‌کند.

در این میان، مطلبی که روزنامه «ایندیپندنت» منتشر کرده، درباره دلایل نزدیک شدن ترکیه به ایران و روسیه راهگشاست. به نوشته این روزنامه، ایران و روسیه به ترکیه درباره وقوع کودتای نظامی در این کشور هشدار داده بودند. به عقیده تحلیلگر این روزنامه، بهتر است غرب دیگر روی آنکارا برای تلاش برای کنار زدن بشار اسد یا کنترل موج مهاجران حساب نکند، چراکه اخبار رسانه‌های روس از اظهارات اردوغان پیش از دیدار با پوتین نشان داد که ترکیه احساس می‌کند در روسیه فضای تنفس تازه‌ای پیدا کرده است. در این مطلب با اشاره به اظهارات اردوغان مبنی بر اینکه «بدون همکاری روسیه امکان حل بحران سوریه وجود ندارد»، آمده است: «و همین با بشار اسد؟ این چیزی است که باید برای بشار که زمانی دوست خانوادگی نزدیک اردوغان و همسرش بود، مایه دلگرمی باشد. وقتی اردوغان می‌تواند هواپیمای روسیه را ساقط کرده و بعد پوتین را "دوست" بخواند، چرا نتواند همین کار را با بشار اسد انجام دهد»؟

در میان دیگر موضوعات، کشته شدن سرکرده گروه تروریستی داعش در افغانستان و پاکستان بازتاب زیادی در مطبوعات و رسانه های بین المللی پیدا کرده است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، کشته شدن حافظ سعید خان، سرکرده گروه تروریستی داعش در افغانستان و پاکستان را در حمله 26 ژوئیه هواپیمای بدون سرنشین آمریکا تأیید کرد. گوردون تراوبریج در بیانیه ای ضمن تأیید کشته شدن سعید خان، گفت، او در عملیات مشترک نیروهای عملیات ویژه آمریکا و افغانستان در منطقه آچین در جنوب ولایت ننگرهار کشته شد. حافظ سعید خان که از فرماندهان طالبان پاکستان بود، در اکتبر 2014 با ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش بیعت کرد. سفیر افغانستان در پاکستان نیز پیش از سخنگوی پنتاگون، کشته شدن خان را در جریان حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در افغانستان تأیید کرده بود.

آزادسازی کامل شهر منبج سوریه از اشغال داعش، موضوعی است که «المنار» به آن پرداخته است. بر اساس این گزارش، گروه موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه، شهر منبج در حومه شمال شرقی حلب را به طور کامل از دست داعش آزاد کردند. نیروهای دموکراتیک سوریه که از سوی آمریکا حمایت می‌شوند از یک ماه پیش با حمایت جنگنده‌های آمریکایی در تلاش بودند تا این منطقه را از داعش پاکسازی کنند. شهر منبج که از سال 2014 در اشغال تروریست‌های داعش است، مسیر تدارکاتی اصلی داعش بین ترکیه و رقه، پایتخت خود خوانده این گروه تروریستی بود. منبج کنار دو شهر مرزی الباب و جرابلس در نقطه مرزی با ترکیه قرار داشته و محل استقرار داعش در حلب به شمار می‌آید، اما از نظر اهمیت راهبردی با این دو شهر متفاوت است.

در نهایت، در مطلبی درباره انتخابات آمریکا، روزنامه «وال استریت ژورنال» از پیشی گرفتن هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات ها از دونالد ترامپ، رقیب جمهوری خواه خود در ایالت های مهم خبر داده است. به نوشته این روزنامه، نتایج نظرسنجی وال استریت ژورنال، ان بی سی نیوز و موسسه ماریست حاکی از حفظ برتری هیلاری کلینتون، نامزد حزب دمکرات بر دونالد ترامپ، رقیب جمهوری خواه او در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پیشی گرفتن از او در ایالات کلورادو، ویرجینیا و کارولینای شمالی است. کلینتون در ایالت کلورادو با کسب حمایت 46 درصدی مقابل حمایت 32 درصدی ترامپ، 14 درصد از وی جلو افتاد. این رقم، شش درصد بیشتر از نتایج به دست آمده در نظرسنجی ژوئیه، قبل از برگزاری همایش های ملی دو حزب دمکرات و جمهوری خواه است.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------