آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

رمزگشایی از ماجرای 400 میلیون دلار پرداختی امریکا به ایران



  اخبارسیاست  خارجی,خبرهای  سیاست  خارجی , دلار پرداختی امریکا به ایران

دولت امریکا به این نتیجه رسید که در دادگاه لاهه بازنده خواهد بود و در این صورت علاوه بر 400 میلیون دلار ایران درصدد دریافت جریمه ها و غرامت های میلیارد دلاری دیگر بر می آمد.

 به گزارش خرداد ؛ روزنامه امریکایی "نیویورک تایمز" در سرمقاله تازه خود می نویسد:"نخستین چیزی که درباره جنجال اخیر بر سر توافق هسته ای با ایران باید بدانیم این است که اوباما 400 میلیون دلار باج به ایران برای حفاظت از جان زندانیان امریکایی بازداشت شده در ایران پرداخت نکرده است.

 

منتقدان دولت اوباما داستان هایی را مطرح می کنند تا اعتبار برجام را زیر سوال ببرند و بگویند که توافق هسته ای ایران را از دستیابی به تسلیحات هسته ای بازنداشته است. حقیقت این است که دولت پولی که به ایران پرداخت کرده به دلیل کسب اطمینان خاطر از این موضوع  بوده که ایران در وعده خود مبنی بر ازادی سه زندانی امریکایی بدعهدی نخواهد کرد نداده است. این یک دیپلماسی عملگرایانه است نه اقدامی ناشی از ضعف و تسلیم. زندانیان امریکایی که ازاد شدند خبرنگار واشنگتن پست، یک کهنه سرباز نیروی دریایی و یک کشیش مسیحی بودند.

 

جنجال ایجاد شده زمانی اغاز شد که روزنامه "وال استریت ژرنال" گزارش داد که امریکا 400 میلیون دلار پول نقد به مقام های ایرانی  پس از ازادی بازداشت شدگان امریکایی در تهران داده است. این یک فرصت غیر قابل مقاومت برای ایران بود. انچه واقعا روی داد این بود:"اوباما پرداخت 400 میلیون دلار همراه با ازادی امریکایی ها در ماه ژانویه را در روز اجرای توافق هسته ای اعلام کرد. با این حال، این پول بخشی از مذاکرات جداگانه بر سر اموالی از ایران بودند که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران در امریکا بلوکه شده بودند. در آن زمان، واشگتن دارایی های ایران در امریکا که پیش از انقلاب برای خرید تجهیزات نظامی در بانک های امریکایی باقی مانده بودند را بلوکه کرد. در سال 1981 میلادی دو کشور توافق کردند که دادگاه صالحه ای در لاهه به ادعاهای حقوقی مطرح شده رسیدگی کند. ایالات متحده و امریکا دهه ها بر سر این موضوع با یکدیگر در حال بحث بودند اما در نهایت توانستند همزمان با حصول برجام با یکدیگر به توافق برسند. تصمیمات دادگاه الزام آور هستند و دولت امریکا به این نتیجه رسید که در دادگاه لاهه بازنده خواهد بود و در این صورت علاوه بر 400 میلیون دلار ایران درصدد دریافت جریمه ها و غرامت های میلیارد دلاری دیگر و بهره های پول های بلوکه شده خود برخواهد آمد".

  اخبارسیاست  خارجی,خبرهای  سیاست  خارجی , دلار پرداختی امریکا به ایران


به گزارش خرداد، این روزنامه می نویسد:"امریکا تنها کشوری نبود که ممکن بود با یک شکست قوی در برابر ایران مواجه شود. اوایل این ماه دیوان عالی سوئیس به اسرائیل دستور داد تا به ایران مبلغ 1.1 میلیارد دلار را به دلیل اختلاف دو کشور بر سر قرارداد خط لوله نفتی که در سال 1960 میلادی تنظیم شده بود پرداخت کند".

این روزنامه در ادامه می نویسد:"400 میلیون دلار از مجموع 1.7 میلیارد دلار پول های ایران که امریکا با پرداخت آن موافقت کرد به مراتب کمتر از آن میزانی بود که ایران خواستار آن بود. در حالی که مذاکرات بر سر دارایی ها و مذاکرات هسته ای جداگانه انجام شدند و گفت و گوها برای آزادی بازداشت شدگان امریکایی در ایران نیز در جریان بودند با این حال، هر سه موضوع در کنار یکدیگر سبب شدند تا این امیدواری حاصل شود که دو کشور روابط سازنده تری با یکدیگر خواهند داشت".

نیویورک تایمز در ادامه حمایت خود از اقدام دولت اوباما می افزاید:"جان کربی" سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا روز پنجشنبه اظهار کرد که امریکایی ها نگران بودند که ایران ممکن است در ازادی بازداشت شدگان تاخیر کند و به همین خاطر از دید دولت اوباما نباید در وهله نخست پول به ایران ارائه می شد. به نوعی او اشاره کرد که امریکا از ندادن پول به عنوان اهرامی حداکثری برای تضمین آزادی زندانیان امریکایی توسط ایران استفاده کرد. اما واقعیت این است که در نهایت این پول ایران بود چه آن کشور می توانست در جریان مذاکره آن را کسب کند چه در جریان داوری دادگاه و حکم دستگاه قضایی در نهایت این پول باید به ایران بازگردانده می شد. منتقدان دولت می گویند که اوباما باید شفاف تر عمل می کرد و درباره چگونگی ازادی بازداشت شدگان اطلاعاتی را در اختیار آنان قرار می داد. پرسش این است که اگر دولت پول را داده بود و ایران بازداشتی ها را ازاد نمی کرد آن زمان باید به منتقدانش چه جوابی می داد؟ اکنون این منتقدان چه می گفتند؟ ما امریکایی ها مشکلات زیادی با ایران داریم از اختلاف نظر بر سر سوریه گرفته تا نفرت ایران از اسرائیل تا مسائل حقوق بشری . اما تاریخ سرشار از مواردی است که روسای جمهوری امریکا برای پیشبرد منافع ملی در همکاری با دولت هایی بوده اند که لزوما به آن ها اعتمادی نداشته است. اوباما یکی از آنهاست".

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------